Bild
Nästa artikel
Kromdetaljer i fronten ska ge ett glittrande leende. Ledordet i designprocessen var ”chic”.

Provkörning: Renault Zoe (2019)

Provkörning

Äntligen kan elbilen Renault Zoe snabbladdas. Men räcker det och snygg design när konkurrensen hårdnar? Vi provkör.

När Vi Bilägare senast provkörde Renault Zoe var avsaknaden av snabbladdning en akilleshäl. Nu är det åtgärdat och dessutom har ingenjörerna stuvat om i batterikemin så att det får plats mer energi på samma yta. Detta inverkar positivt på räckvidden, som ökats på med nästan 25 procent. Vid provkörningen på ett soligt och varmt Sardinien hamnar förbrukningen efter den 20 mil långa testrundan på imponerande 12,8 kWh/100 km.

Renault säger att de jobbat med ljudisoleringen och det märks. I toppversionen jag kör slinker det varken in speciellt mycket vägbuller eller vinande från elmotorn. Men det ska tilläggas att vägarna i södra Europa är slätare och tystare än här hemma, så ett test på svensk asfalt får utvisa om den låga ljudnivån håller i sig.

"Principen är att man ska kunna köra med endast en pedal."

Zoe tuffar på bra i högre hastighet, men överraskar mig ibland med tröga starter. Möjligen har jag blivit bortskämd med höga vridmoment i de elbilar jag provkört, och kanske har jag byggt upp fördomar om att den typen av bil alltid har blixtrande prestanda, för jag tycker att det går förvånansvärt sakta att sätta fart när det blir en lucka i en rondell.

Ett nytt körläge – B – är utvecklat med stadskörning i åtanke och ska ta tillvara på bromsenergi för att ladda batteriet. Principen är att man ska kunna köra med endast en pedal, men jag tycker att inbromsningen är ganska klen när man släpper gasen och det går inte att justera hur kraftigt bilen ska bromsa in i B-läget.

Batteriet kostar 80 000 kronor att köpa, men man kan också välja att hyra det. Månadshyran varierar mellan 749 och 1 249 kronor, beroende på körsträcka.

Enligt svenska Renault väljer 46 procent av privatpersonerna att hyra batteriet och 35 procent av företagskunderna.

Ombonad förarmiljö. I toppversionen med textil gjord av återvunna säkerhetsbälten. Infotainmentsystemet har stöd för smartphone.

Svenska Agneta Dahlgren är designdirektör för Renaults elbilar. Hon berättar att en av nyckelfaktorerna till att folk köper Zoe är designen. Kanske är det därför de största förändringarna skett på insidan.
– Vi har velat förbättra komforten och infört mycket textil i bilen för att få ett varmt och välkomnande intryck. Instrumentbrädan är numera i mjukt material, vi ändrade det för vi hade en del kvalitetsproblem med den hårda varianten som var förut, förklarar Agneta Dahlgren.

Tyvärr är förarstolen fortfarande inte höj-/sänkbar, vilket kan försvåra att hitta en bra körställning. Enligt Agneta Dahlgren var det en kostnadsfråga och möjligheten att justera stolen skulle vara så liten att det inte gjorde någon skillnad.

Zoe är en snyggt paketerad bil som med möjligheten till snabbladdning kommit ikapp konkurrenterna. Men när alltfler nya modeller börjar ploppa upp i det billigaste segementet för elbilar kan det vara de små komfortdetaljerna – eller avsaknaden av dessa – som avgör bilvalet.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?

Borta är de karaktäristiska diamantformade baklamporna, de har ersatts av LED-lyktor med ”rinnande” blinkers.
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Edition On

Pris, från kr: 286 990 (batterihyra), 366 990 (batteriköp), exklusive supermiljöbilspremien på 60 000 kr.
Testbilens pris: 399 990 (inklusive batteri).
Svensk lansering: Oktober.  
Mått cm: L 408/B 173/H 156.
Bagagevolym, l: 338.
Tjänstevikt, kg: 1 502.
Motor: Elmotor, max effekt 100 kW (135 hk), max vridmoment 245 Nm.
Batteri: Litiumjon, 52 kWh.
Kraftöverföring: Enkelstegad reduktionsväxel, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 140 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
Deklarerad förbrukning: 17,7 kWh/100 km.
Konkurrenter: Nissan Leaf, Kia e-Soul, BMW i3, Volkswagen e-Up.

Plus: Räckvidd, snabbladdning, ljudisolering.
Minus: Förarstol går ej att justera i höjdled.

Vad nytt? Möjlighet att ladda snabbt, större batteri.
För vem? Elbilssökare med tycke för svensk-fransk design. 

Kommentarer

#1
2019-11-02 10:13

400000 för en bil utan höj o sänkbara stolar...……………………………….

#2
2019-11-02 10:26

Ja, trots hyfsat höga prislappar på förhållandevis "billiga" elbilar som denna så saknas funktioner som närmast är standard i de flesta andra bilar - även i småbilar. Vill minnas att i senaste generationen av Leaf kan man inte justera ratten i både höjd- och längsled - också en klar brist i en bil i + 400.000 kr-klassen. Har man verkligen en genuin vilja att vilja sälja dessa bilar med sådana uppenbara brister? Nåja - det kommer ju andra alternativ relativt snart som förhoppningsvis är mera anpassade till de flestas behov.

#3
2019-11-02 10:41

Man blir förvånad över avsaknaden av vettiga saker som man får på vettigare och mer användbara bilar kring 160000:-
Och dom bilarna kan man använda som familjebil också.

#4
2019-11-02 12:37

Priset borde legat på max 250 tkr, med batteri inkluderat.. högre pris gör den direkt ointressant när det finns större och bättre priser för runt 400 tkr.

#5
2019-11-02 12:38

Räckvidden är väl bara ett möjligt plus i temperaturer på 25 grader och högre, ett test i Norge nyligen kom inte längre än 27-29 mil.
Denna är extremt känslig för temperaturen eftersom man sparat in på tekniken, det låga priset har en tydlig orsak.

#6
2019-11-02 12:44

@Pi
Jag kommer ihåg vad mycket skit Dustern för 99000 :- fick för att den inte hade sådana saker, till exempel höj- och sänkbar ratt. Här kommer alltså, betydligt senare, en bil för 366 990:- som heller inte har det, med samma syfte: Kapa kostnader. Lustigt. Kanske dags att omvärdera de här enorma kolbatterierna och det sjuka pris, både för plånboken och miljön, de för med sig?

.

#7
2019-11-02 14:39

Med kraftfulla batteri går på 39,5 mil räckvidd för dags ladda 1 timme och 10 minuter upp till 80% batterikapacitet.
Vi körde tur resa till sommarstugan för 43 mil var nog missat över 3 mil inte räcker, känna sig jobbigt att vänta 1 timme och 10 minuter med parkering för laddstation. Bensin tar 5 minuter eller mindre med fulltanka att parkera i bensinstation. Bensin vinner kort tid 1 timme och 5 minuter än elbil.

#8
2019-11-02 14:49

GF: Där tänkte du nog lite fel, om det saknas 3-5 mil för att komma fram måste du inte stanna och ladda ändå till 80%. Räcker att du någonstans på vägen där du ändå stannar och fikar, lunchar eller sträckor på benen fyller på en del av batteriet bara så det räcker fram med marginal. Sen laddar du väl troligtvis vid sommarstugan under tiden du är där och har bara en kort laddpaus på vägen hem.

#9
2019-11-02 14:55

Henrik M: Jag har gjort rastplats 3 ggr 10 min, nästa 10 min och nästa 5 min.

#10
2019-11-02 15:08

Osäker om godkänt regler från biltillverkare handlar om dags ladda exempel 5% kvar batterikapacitet upp till 10 - 15% inom väntetid ca 10 minuter kan avbryt ladda och kör fortsätta lite bit ca 3 mil till hem då blir ca 5% kvar batterikapacitet och fortsätta fulladdning sist?

#11
2019-11-02 15:13

GF: Jo, det är inga problem alls att bara mellanladda så för att komma vidare till nästa laddplats. Jag vet många som kör så.

#12
2019-11-02 16:03

Jag vidhåller att Zoe är den snyggaste elbilen som finns att köpa. Fast jag vill inte ha en elbil utan bra drag i låga farter.

#13
2019-11-02 16:24

Klarsynt, nu var det förarstolen och inte ratten som var höj och sänkbar. En sänk/höjbar stol är nog viktigare än en höj/sänkbar ratt... i alla fall för mig.

#14
2019-11-02 16:33

@Styggavargen
Skärskådar man detaljerna så ser man inte till helheten och även så i detta fall, uppenbarligen :)

.

#15
2019-11-02 17:04

Fabriken Renault är udda och är inte snäll för det finns inte ZOE med höj och sänkbar, känna sig besviken. Bara annan modell finns höj och sänkbar med samma Renault.

#16
2019-11-02 17:12

Snabbladdning 50 kW med CCS är extra tillbehör för nästan 10 000 kr enligt prislistan, svagt mot Peugeot e-208 som har 100 kW som standard. Och e-208 är 10 000 kr billigare från början, så en Zoë med 50 kW laddning är nästan 20 000 kr dyrare än en e-208 med 100 kW laddning.

Anledningen till att Zoë inte har höj/sänkbar stol är på grund av att man sitter på batteriet. Därför är stolen monterad lite högre än i andra bilar. Så för att kunna sänka stolen så hade Renault varit tvungna att ta bort en del av batteriet. Eller höja taket. Och ett högre tak innebär högre luftmotstånd.

E-208 har en annan paketering av batteriet plus det är lite mindre. Och därför har den även höj/sänkbar stol.

#17
2019-11-02 18:54

Om batteriet kostar 80k, vad finns kvar som kostar 320k till? Eller man kan vända på den och säga 80k plus 120k blir 200k och inte 400k.

#18
2019-11-02 21:28

@Hannnah
Den korrekta slutsatsen är väl att batteriet inte kostar 80 000, utan mycket mycket mer. Vilket ju är jättekul för andrahandsägaren när han måste byta ut det. Jag antar att du ser på priserna för fordonet ifråga och då om man köper loss kontra hyr. Ja, när man hyr får Renault ju in en hel drös med stålar som då täcker för den ohemula kostnaden för kolbatteriet. Lägg in hyrkostnaden i tio år så får du se vad du landar på: Det är kostnaden för batteriet.

.

#19
2019-11-02 23:30

Jag är intresserad att ta steget till en elbil, i alla fall när det gäller familjens andrabil. Verkar lagom att börja med, mindre risk att misslyckas. Har tittat på en Zoe, men blir lite tveksam när det gäller priset. För en 52kwh med batterihyra så hamnar jag på ca 250000kr. Kör vi 1000mil per år med andrabilen så tillkommer ca 849kr/månad(i.of sig samma kostnad som en och halv fulltank för en fossilbil). Men skillnaden blir trots allt investeringskostnad över 100.000kr mot en likartad fossilbil.
Samtidigt är jag sugen på att ordna en carport med solceller hemmavid, där laddningen är gratis. Överskottsladdning går in i ett batteri, när det är fulladdat går laddningen tillbaka till elnäten mot betalning. Har börjat räkna på detta för att förstå om det skulle funka för oss.

#20
2019-11-03 01:13

Tycker man prioriterar fel när det gäller denna modell, varför större batteri? Ingen kommer köpa denna för att åka långt, utan som pendlingsbil. Satsa på andra saker, så att modellen blir bra med att köra 10-20 mil max, utrusta den som många behöver främst..inte med större och dyrare batterier. Tänker jag fel?

#21
2019-11-03 01:21

Kanske skall utveckla lte mer vad jag menar, vad använder man mest när man kör till jobbet? Jo en farthållare, och parkeringssensor (fram och bak), automatiska vindrutetorkare. Släng med autobroms med adativ farthållare. Så klart, hur mycket mer behöver man egentligen? Möjligen sido kollisionsvarnare, men den kan man vara utan... inget krav. Fixa till ställbar stol, och helst en ställbar ratt... så att alla kan få till en bra körställning.

#22
2019-11-03 07:59

En stor anledning till att Zoë är framgångsrik i Sverige är att den haft större batteri än sina konkurrenter. Den har sålts i betydligt fler exemplar än iON/iZero med bara 16 kWh batteri.

En bil ska ju även fungera på långfärd. Och med bara 10-20 mils räckvidd så fungerar inte den upp till fjällresan eller campingsemestern. Då måste man ha en bil till eller hyra en bil för de längre resorna. Det är inte särskilt ekonomiskt, känns som slöseri med resurser.

Tiden för elbilar som andrabil för endast jobbpendling är över. Nu kan elbilar vara enda bil i hushållet.

#23
2019-11-03 08:43

En räckvidd på 30-40 mil är alldeles lagom. Åker man på långresa så tar man en paus efter en 20-25 mil, går på toa, äter en bit och laddar bilen och ladda 80 procent ska inte ta mer än 30 min.

Tänk även på att de räckvidder som anges är WLTP combined, det är ett genomsnitt av low, medium, high och extra high. Det är klart att om man kör mest i stad och långsammare landsvägar (low - medium) så får man längre räckvidd ån snabbare landsvägar - motorväg (high - extra high).

Och på vintern kan man tappa 10–15 mil i räckvidd. Så därför anser jag att 30 mil i WLTP combined är ett minimum krav på en modern elbil idag.

Sen om utrustningen - det finns olika utrustningsnivåer och paket, såväl för Zoë som för andra. Jag ser inte det som ett problem. Låt folk välja det som de vill.

#24
2019-11-03 12:37

När det gäller den här bilstorleken och el så är priset avgörande. Alldeles för dyrt för en liten elbil.

#25
2019-11-03 14:31

Raphael,
Du kan inte jämföra Zoe med iMIEV och dess syskon. De får ju en trampbil att framstå som en raket och de ser ut att vara designade med ren illvilja.

Med stort batteri kan även de som inte kan ladda hemma köra elbil utan problem. De kan "åka och tanka" nån gång ibland.

#26
2019-11-03 17:55

Nästan 300 000 utan batterier! Hur är det möjligt för en bil med enklast tänkbara drivlina?

#27
2019-11-04 06:20

Liten, tämligen smäcker stadsbil med en hög prislapp. Än är det långt kvar innan elbilen blir folklig!

#28
2019-11-04 17:08

Det där med brist på ställbarhet finns ju även i Mercedes X-klass för 470.000. Typiskt japanskt arvegods där ratten inte går att ställa i längsled.
Zoe tycker jag annars är en trevlig bekantskap, inte full av konstiga lösningar som t.ex. i3, utan som en vanlig bil.
Har förstås inte kört denna nya variant, men tyckte föregångaren vad tillräckligt snabb för vanlig körning.

#29
2019-11-15 11:50

Se länk med priser på nya 52kWh Zoe. De börjar på 226990kr !

https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/nya-renault-zoe-p...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.