Bild
Nästa artikel
Nya Renault Clio har blivit vuxnare med elegantare linjer men utifrån är ändå skillnaden ganska liten. Lite tuffare lyktor, mer skulpterade linjer på huven och sidorna är det som syns mest.
Baklyktorna har spetigare design med rader av fartränder som ger ett karakteristiskt utseende.

Provkörning: Renault Clio (2019)

Provkörning

Renault Clio är den bäst säljande franska bilen i världen, 15 miljoner exemplar sedan den lanserades 1990. Nu kommer femte generationen och förväntningarna är så klart skyhöga.

När Renault Clio kom för snart 30 år sedan korades den till Årets Bil i Europa och har sedan dess varit omåttligt populär när kunder vill ha en chic citybil. När jag träffade Renaults designchef Laurens van den Acker för drygt ett halvår sedan, då han visade nya Clio för första gången, medgav han att det varit tufft att forma nya Renault Clio.
– Den största utmaningen med nya Clio var att göra något redan bra, ännu bättre. 

Han gjorde något ovanligt, och istället för att börja med utsidan, som han tycker håller än i dag, så började han med insidan. Och det märks, interiören är en helt ny bil medan utsidan är snudd på densamma om än med nya lyktor och några veck på huven och sidorna. 
– Interiören för nya Renault Clio är en revolution medan exteriören är en evolution. 

Men förutom att interiören är helt ny rent design- och teknikmässigt har den också skapats för att vara praktiskt smart. Nya Clio är både kortare och lägre än föregångaren men har ändå mer bagageutrymme och plats för baksätespassagerarna.

Det är invändigt det hänt mest, små detaljer som att vinkla pekskärmen och höja instrumentpanelen har gett mer utrymme men också en modernare och mer ombonad kupé.

Instrumentpanelen har höjts för att ge mer benutrymme. Mindre, kompaktare ratt ger också mer utrymme men också bättre sikt för föraren. Nya säten bak har formats för att ge mer plats för passagerarnas ben och nackskydden i framstolarna är formade för att inte skymma sikten bakåt för föraren men också så att passagerarna ser bättre framåt. Små detaljer som ger en luftigare och rymligare kupé. Baksätet är dessutom mer skålat, istället för de mer kyrkbänksliknande säten som inte är ovanliga i små bilar. 

Att börja med interiören är egentligen helt enligt trenden där kupén ska efterlikna en lounge fylld av senaste multimedia men också ge förare och passagerare en stunds harmonisk vila. För att göra kupén än mer ombonad har den klätts i mjuka material. Instrumentpanelen och dörrsidorna är nu klädda med stoppat material där plasten också fått mönster och går att välja i olika färger. Lägg till att kupén har ljusslingor både runt växelspaken och i dörrarna som kan ändras i regnbågens alla färger. 

Den största skillnaden är ändå pekskärmen, Renaults hittills största, nästan tio tum stor. Här ryms senaste tekniken och självklart kan föraren spegla sin mobil, Android som Apple, och sköta all tänkbar multimedia från skärmen. Även instrumenten framför föraren är digitala och går att personifiera utifrån humör. Det är första gången Clio är utrustad med en digital skärm och känslan är att Clio blivit både mer vuxet elegant och ungdomligt modern. Renault har som mål att 2022 ska alla fordon vara uppkopplade där det nya multimediasystemet Easy Link är första steget in i den digitala framtiden.

"Den nya plattformen erbjuder bättre isolering runt motorrummet och det märks, det är riktigt tyst invändigt."

Förutom att nya Clio är som ett modernt underhållningsrum går den självklart att köra. Jag testar två motorer, båda bensin, en trecylindrig 1,0-liters med 100 hästkrafter och femväxlad manuell låda och en fyrcylindrig 1,3-liters med 130 hästkrafter och dubbelkopplingslåda. Båda passar bra ihop med Clio och fyller olika behov. Den mindre passar bättre för kortare pendling och inte alltför mycket motorväg medan den större gör sig utmärkt i motorvägshastighet där den dessutom blir riktigt snål. Noterbart är att under provkörningen var den större motorn snålare än den lilla och inte heller lika känslig för hastighetsförändringar vilket påverkade förbrukningen. 

Nya Clio är först ut på Renaults nya plattform CMF-B (Common Module Family) som gör den redo för hybridversionen som kommer i början av nästa år. År 2022 ska Renault erbjuda tolv elbilsmodeller. På provkörningen fanns inte hybriden tillgänglig men vi fick veta att den kommer baseras på en 1,6-liters bensinmotor i kombination med två elmotorer som lovar snål körning.

Den nya plattformen erbjuder också bättre isolering runt motorrummet och det märks, det är riktigt tyst invändigt.

Nya Renault Clio går att få välutrustad, med senaste multimedia men också säkerhet. Renault Clio har nu för första gången säkerhetssystemet Highway & Traffic Jam Companion som kombinerar adaptiv farthållare med en körfältsassistans som aktivt håller bilen i sin fil och varnar med durr i ratten om bilen kommer över i fel fil.

Clio får också som standard aktiv nödbroms med cyklist- och fotgängardetektion, vilket är nytt för modellen.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Clio?

Renault Clio 1,0 TCe 100

Pris, från kr: Ej fastställt.
Svensk lansering: September.
Mått, cm: L 405/B 180/H 144.
Bagagevolym, l: 391–1 069.
Tjänstevikt, kg: 1 178.
Motor: Trecylindrig bensinmotor. Volym 999 cm3. Max effekt 100 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 2 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 100 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Toyota Yaris.

Plus: Senaste teknik och vuxen, modern känsla interiört. Kommer också med hybridmotor.
Minus: Trots att det är en helt ny Clio syns det knappt utifrån, den största skillnaden är invändigt.

Vad nytt? Den som vill ha en pigg, snål citybil med vuxen känsla och senaste teknik.
För vem? Hela bilen, ny plattform och framför allt, ny interiör. 
 

Kommentarer

#1
2019-08-31 10:39

Inte illa. Hela familjen och bagage får plats. Underdimensioneringen som våra galna politiker tvingade biltillverkarna till genom sina galna beslut (framförallt under NEDC) har ju varit helt hål i huvudet och givit ökade utsläpp som resultat. Galenskaperna fortsätter på många olika plan men i och med WLTP så börjar i vart fall den här galenskapen att försvinna.

Detta är nog en arkitektypisk folkbil, då diverse skatter gör att större bilar blir på tok för dyra för gemene man. Ser man på samhället i stort så lär inte svensken blir rikare heller. Signaturen "Grosser" skrev här år 2016 "2017 verkar bli den folkliga elbilens år!" och han hade i vanlig ordning helt fel. Vi skriver nu 2019 och elbilar är allt annat än folkliga - de är tokdyra även då staten slänger våra skattepengar i bonus efter dem.

Lite för mycket bling-bling för min del, dock, på Clion. Det bästa för miljön är ändå att göra lätta bilar som håller länge. Bäst för plånboken också. 

.

#2
2019-08-31 11:57

Höjd instrumentpanel och konsol för växelspak i kombination med hög skärm ger en betydligt mer instängd känsla i framsätet och inte alls luftigare att döma av de filmer som finns.
Volvonackskydden och utsidans utseende är andra nackdelar.
Bara 160 Nm i 100 motorn är också anmärkningsvärt svagt för år 2020.

#3
2019-08-31 12:40

Snygg! Nog den snyggaste i den klassen. Schysst insida med.

#4
2019-08-31 13:28

Verkar som en vettig bil men får man inte dåligt mörkerseende med skärmen så högt belägen även fast den säkert går att dimma så bör man ju interagera med den ibland?

#5
2019-08-31 17:33

Har själv en 2013 med denna kaross.
Billig pendlar bil med mycket lullul , sen är den ju riktigt tuff också.
Fransmännen kan sina bilar.

#6
2019-08-31 18:12

Flat7: Alla bilar jag kört med skärm ändrar till ett mörkerläge när det behövs, då t.ex. bakgrunden blir mörk istället för ljus m.m. så det är inget direkt reellt problem.

#7
2019-08-31 18:37

En av de snyggare bilarna idag, det måste jag medge!

#8
2019-08-31 18:39

Ett halvt rätt till klarsynt, många behöver faktiskt inte större bilar. Hade en A3 som hyrbil, större än vad man tror. Själv kommer jag nog aldrig mer köpa något i storbils klassen. Men det brukar vara som vanligt, man överdriver sina behov. Clio förra versionen körde jag som hyrbil två dagar, diesel och den var otroligt snål...jag blev förbluffad över hur lite jag behövde tanka fast jag körde mycket.

#9
2019-08-31 20:28

Återigen blandar vissa ihop begreppen "behöver" och "vill ha".

De flesta behöver inte en V90 men vill ha en.
De flesta behöver inte en Thailandsemester men vill ha en.
De flesta behöver inte ett nytt kök men vill ha ett.
De flesta behöver inte en 65 tums tv men vill ha en, osv, osv i det oändliga...

Ni som hela tiden kritiserar, titta på er själva och se om ni lever som ni predikar, inte bara när det kommer till bilar utan till helheten.

Men visst, de flesta skulle klara sig med nya snygga Clio, eller en cykel om man verkligen lade manken till och bekvämligheten åt sidan...

#10
2019-08-31 23:43

Prestigelös
Du har en poäng och problemet är väl just att de flesta, även jag, vill ha mer. Det lustiga är att psykiska hälsan i det här landet generellt inte blivit bättre fast vi får mer av det vi vill ha.

Jag personligen försöker hålla igen så gott det går på konsumtion, det är inte alltid jag lyckas. Inför senaste bilköpet ville jag inledningsvis ha större bil, Superb eller liknande, eller större SUV. Jag nöjde mig med något mindre då jag inte har behov av tex V90 och då vill jag faktiskt inte ha sådan.

Egentligen vill man ju ha något som täcker ens behov. Problemet är när man skaffar något som man egentligen inte behöver eller behöver mindre. Kanske diskrepansen där emellan skapar en massa psykisk ohälsa. Vad vet jag.

Vad gäller nya Clio så gillar jag vad den har blivit. Förstår att den säljer bra. Ser betydligt bättre ut än för några generationer sedan. Förarmiljön ser väl ok ut men jag gillar inte den stora skärmen. Tycker det ska vara integrerat i panelen.

#11
2019-09-01 11:50

En lägre placerad skärm skulle innebära att ögat måste flyttas längre från vägen vid interaktion, och det vore trafikfarligt. Det är ju en pekskärm. Man interagerar med den för att styra olika funktioner.

#12
2019-09-01 13:23

Jag vill också ha en större och komfortablare bil, men mitt trånga parkeringsgarage bestämmer min bilstorlek. Du ska ha en småbil, basta!

#13
2019-09-01 13:48

Jag tycker nog inredningen verkar ok, men jag sällar mig till de som vill ha skärmen lägre placerad, en nerflyttning på 5-10 cm skulle inte skada, nu sticker den ju uppöver panelen och det blir bara fånigt.
Sedan vill jag ha bort mittkonsolen helt, den behövs inte och fanns inte heller förr, då kunde man ta sig in i bilen från högra framdörren.
Men här har man ju ändå en riktig rund ratt och visat att plattan nertill är fullkomligt onödig för att ta sig i och ur bilen.

#14
2019-09-01 14:07

Saabnisse: En nyfiken fråga, i vilka lägen behöver du komma in till förarplatsen från fel håll? Är det verkligen så ofta så man behöver offra en bra yta för det? Däremot har jag ingen förståelse varför de flesta automatväxlade bilar har spaken kvar där. Men ta bort mittkonsollen, nä, där har man ju mugghållare och annan bra förvaring.
Sen tror jag väldigt få bilar med platt nederkant på ratten har det för insteget, utan det är noh en designgrej i 95% av fallen.

#15
2019-09-01 14:18

@ Henrik, det har hänt ett par gånger att någon pappskalle ställt sig så att vänsterdörren bara går att öppna ett par dm!
Jag har haft bilar utan mittkonsol där det löst sig att komma in från högerdörren.
Jag har hellre bredare stolar än en mittkonsol för mugghållare.
Mugghållare kan sitta i brädan det visade Saab en elegant lösning på redan för mer än tjugo år sedan.
När det gäller växelväljaren har ju placeringen under ratten använts i 80 år!
Och nu skulle den ju kunna ersättas med en fläck på skärmen, som jag personligen givetvis skulle avsky eftersom jag inte gillar kladdskärmar.

#16
2019-09-01 14:34

Saabnisse: Självklart blir man inparkerad så ibland, det var därför jag skrev som jag gjorde, händer det så ofta att det är värt att offra allt bra mittkonsollen för med sig?
Ja, och om man nu använt sig av rattstångsmonterad växelväljare i 80 år, varför är det då bara 4-5 tillverkare som använder det nu? Borde vara många fler är min åsikt iaf.
Mugghållarna i Saab som fälldes ut var jätteeleganta, men de var tyvärr lite rangliga och passade inte så många olika flask/muggsorter som de justerbara i mittkonsollen gör. Du skriver kladdskärm ofta, har du använt nån? Jag är inne på 3:e året med stor pekskärm nu och den är aldrig kladdig. Rengör den inte oftare än jag rengjort vanliga knappar. Dock äter jag varken grillad kyckling eller chips medans jag kör....

#17
2019-09-01 18:47

Riktigt snygg, hur mycket mindre är denna mot Golf? Är den mer i Polo klass kanske?

#18
2019-09-01 18:50

@Henrik, det är kladdskärm i S90 och även om man inte är där så ofta tycker jag den ser kladdig ut.
Mugghållare är mitt minsta bekymmer i bilar, jag tillhör inte de som dricker när jag kör och Saabs hållare duger utmärkt.
Mittkonsollen känner jag noll behov av och när det gäller växelreglaget passar det bättre på brädan eller under ratten som jag skrev tidigare.
Jag gillar förarmiljön i Saab 96 eller den ännu bättre i 93 innan F kom med framhängda dörrar.

#19
2019-09-01 18:59

Saabnisse: Jag körde V90 i 12000 mil på 2 år och det är samma skärm som S90, troligtvis beror det på hur man rengör sig eller om man är fingersvettig av sig. Min skärm var ingen kladdskärm iaf.
Ja alla har vi olika behov, jag kör ju mycket och har nästan alltid en termomugg med te med mig. Saabs hållare man fällde ur gillade inte 50 cl Pet. De blev väldigt vingliga där i. Annars en snygg elegant konstruktion utan tvekan.
Du skulle gilla tidiga Tesla Model S då, den saknade mittkonsollen och hade helt slätt golv i stort sett även fram.

#20
2019-09-01 20:19

Japp!

#21
2019-09-02 11:56

Det där med en fet konsol som begränsar benutrymmet är inte särskilt bra. Jag provsatt nya Mazda 3 och upplevde mig som väldigt "squeezad" i den trånga sittbrunnen.

#22
2019-09-02 18:21

Ja på småbilar tycker jag gott man kan ta bort konsolen och bredda stolarna.
Och tänk att få ett plant golv! någon kardantunnel som fanns historiskt behövs ju inte numera.

#23
2019-09-04 21:30

Jag tyckte att den förra var sportigt rolig när den kom, liksom insidan.
Här har man slipat på de exteriöra detaljerna och fått det ännu bättre. Interiören är nu riktigt bra och inte alls så plastig som den förra.
Varför ska man köpa en VW?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.