Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Range Rover Evoque (2019)

Publicerad 12 maj 2019 (uppdaterad 13 maj 2019)
Andra generationen Range Rover Evoque är en helt ny konstruktion.
Den ser ut nästan exakt som förr, men Range Rovers minsta modell Evoque har kommit i helt ny skrud och är ännu duktigare på att ta sig fram i terrängen.
Få moderna bilmodeller kan kallas stilikoner, men Range Rover Evoque är en av dem. När den kom 2011 med sin kantiga och futuristiska kaross satte den ny ton för hela Land Rover-familjen. Sedan dess har alla nya Land Rovers och Range Rovers anammat stilen.

När det nu lanseras en helt ny generation Evoque ser den nästan exakt likadan ut som föregångaren. Men titta en gång till, den gamla modellens bitvis skarpa karossveck är utslätade och nya Evoque ser snarare ut som en Velar eller Discovery i miniatyr än en uppföljare till gamla Evoque.

Den nya bilen är exakt lika lång och bred som föregångaren. Avståndet mellan hjulaxlarna har däremot växt med 21 millimeter för att ge baksätespassagerarna mer benutrymme och jo, nog är baksätet bättre än tidigare. En 192 cm lång reporter kan faktiskt sitta bakom sig själv. Det gick inte förut.

Evoque har fått samma interiör som Velar. Två pekskärmar i mitten och en skärm framför ratten. Kvalitetskänslan är hög. Rattvärme är standard.

Nya Evoque byggs runt Jaguar Land Rover-koncernens nya plattform för bilar med tvärställda motorer, och det är den först med. Den kallas PTA (Premium Transverse Architecture) och blir även grund för nästa generation Jaguar E-Pace.

Den nya konstruktionen känns. Nya Evoque rör sig betydligt smidigare och bekvämare på vägen än Jaguar-kusinen som dras med gammal chassiteknik. PTA-plattan betyder också att Evoque elektrifieras. Alla motoralternativ som kombineras med automatlåda får ett mildhybridsystem som gör att förbränningsmotorn stängs av tidigare och under längre stopp. När man har foten på bromsen och hastigheten understiger 17 km/tim stängs motorn av och bilen rullar fritt. Stoppen kommer som en befrielse eftersom den fyrcylindriga dieselmotorn är en av marknadens bullrigaste. Nästa år kommer Evoque som laddhybrid.

"Evoque har blivit en bekvämare, rymligare och mer kompetent bil."

Utöver mildhybridsystemet är Evoque fullsmetad med teknik. Interiören har samma stuk som Velar, det vill säga två pekskärmar staplade på varandra och en tredje skärm framför ratten. Även innerbackspegeln kan bli en skärm. I fenan på taket sitter en bakåtriktad kamera vars bild kan visas i innerbackspegeln, istället för den vanliga spegel-bilden. Precis som i Toyota RAV4. Här är dock bilden tydligare och eftersom kameran sitter på taket blir den inte smutsig. Evoque har dessutom fått samma system för terrängkörning som finns i de större bilarna.

Evoque har blivit en bekvämare, rymligare och mer kompetent bil. Och faktiskt även billigare. Den förväntade storsäljaren heter D180 AWD och kostar från 409 900 kr. Det är några tusenlappar billigare än motsvarande motor i den utgående modellen som dessutom hade skralare utrustning.

Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Evoque?
Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Pris, från kr: 419.900.
Svensk lansering: Nu. 
Mått, cm: L 437/B 190/ H 165.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 591–1 383
Tjänstevikt, kg: 1 891.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig dieselmotor med turbo. 48 V mildhybridsystem, 4 ventiler/cylinder. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 2 400 v/min, max vridmoment 430 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, nioväxlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,3 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp 150 g/km.
Konkurrenter: Audi Q3, Jaguar E-Pace, BMW X2, Volvo XC40.

Plus: Hög komfort, teknikspäckad, terrängduglig. 
Minus: En av de dyraste i klassen, bred och tung.

Vad nytt? Andra generationen Evoque. Ny plattform.
För vem? Suvköparen med anglofila drag.    

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.