Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 307 SW 1,6 BioFlex
Provkörning

Provkörning: Peugeot 307 SW 1,6 BioFlex

Publicerad 5 juni 2007 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Peugeot 307 BioFlex är en ny miljöbil på den svenska marknaden. Lågt inköpspris, generösa utrymmen och rimliga driftskostnader är dess främsta fördelar. Men modellen börjar bli till åren och en modernare efterträdare väntar runt hörnet.

Nu rullar den andra etanolvågen in över Sverige. Peugeot 307 BioFlex blir först i raden av nya etanolbilar som är på gång. Efter sommaren kommer vi att möta nya bilar som går på E85 från bland andra Volkswagen, Volvo, Seat och Fiat.


Peugeot 307 kom redan år 2001 och fick en ansiktslyftning 2005. Efterträdaren 308 kommer efter årsskiftet. Man kan gissa 307:s ålder på några detaljer i inredningen men det stora glastaket gör ändå att allt är förlåtet. Tack vare taket och goda utrymmen, är 307 SW fortfarande en utmärkt familjebil.


Motorn blir några procent starkare när den går på E85 jämfört med bensin. Fortfarande står det snabbt klart för föraren att det trots allt handlar om en ganska liten motor i en ganska tung bil. Snabba omkörningar kräver en del arbete med växelspaken.


För att orka med vardagsslitet har Peugeot gett BioFlex en ganska låg utväxling vilket tyvärr gör bilen ganska surrig i högre hastigheter. I 110 km/tim på motorväg varvar motorn hela 3 200 varv per minut på högsta växeln.


Förutom motorsurret är åkkomforten fin. Fjädringen är lagom fast och man sitter bra både fram och bak.


Peugeot 307 nådde fyra stjärnor i krockprov hos Euro-NCAP. Då, för sex år sedan, var det ett mycket bra resultat. Idag är det bara godkänt. Antisladdsystem är standard, liksom sidokrockkuddar och sidokrockgardiner. 


Den svenske importören räknar med att sälja 1 500 BioFlex under årets sista sex månader. Ingen omöjlighet med tanke på hur mycket Peugeot erbjuder till ett ganska rimligt grundpris. Många kunder kommer att investera i komfortpaketet för 4 900 kronor som innehåller klimatanläggning (luftkonditionering standard), cd-radio och farthållare.


Servicekostnaden blir högre än för bensin eller dieseldrivna 307: or. På grund etanolens aggressivitet kräver motorn tätare oljebyten. Det gör att BioFlex ska på service en gång per år, istället för en gång vartannat år som gäller för de andra motoralternativen. 


Eftersom 307 BioFlex är godkänd som miljöbil enligt alla gällande definitioner, får den stora ekonomiska förmåner. Staten ger en miljöbilsrabatt på 10 000 kronor. Den befrias från trängselavgifter i Stockholm och parkerar billigare i många kommuner. Den som tar en BioFlex som tjänstebil får 20 procent rabatt på förmånsvärdet och lägre bränslebeskattning gör bränslekostnaderna lägre.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 307 SW 1,6 BioFlex

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Peugeot 307 SW 1,6 BioFlex
  • Pris, kr från: 177 900 (finns också som halvkombi 5-d, kostar 157 900 kr samt som kombi för 162 900 kr).

    Modell: 5-dörrars kombi 

    Säljstart: Nu

    Mått, cm: L 442/B 176/H 154

    Tjänstevikt, från: 1 455 kg

    Motor: : Fyrcylindrig etanol/bensinmotor på 1,6 liter. Cylindervolym: 1 587 cm3. Max effekt: 110 hk vid 5 800 varv/min. Max vridmoment 147 Nm från 4 000 varv/min.

    Prestanda (vid bensindrift): Acc 0 - 100 km/tim på 11,9 sek. Toppfart 182 km/tim.

    Bränsleförbrukning, blandad körning bensindrift: 7,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 178 g/km. E85 drift (uppskattade värden): 10,40 l/100 km (+ 35 %) CO2-utsläpp: 44,5 g/km (- 75 %).

    Konkurrenter: Ford Focus Flexifuel, Volvo S50 Flexifuel, Saab 9-3 Spor-Kombi Flexifuel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-15 23:18
Kalle123546789 (ej verifierad)

Jag röstar på om jag använder varvräknaren och hamnar här?!?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.