Bild
Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 2008 och e-2008 (2019)

Provkörning: Peugeot 2008 och e-2008 (2019)

Provkörning

Peugeots kompaktsuv laddar för ny rond i det myllrande B-suvssegmentet – och kryddar med några franska egenheter. Och den eldrivna versionen lockar med supersnabb hemmaladdning.

Den trecylindriga motorn skorrar fram r:en längs den slingriga rutten vi kör. ”Booorrrrrrdeaux!” morrar den när gaspedalen trycks ner. Toppversionen på 155 hästar och i GT-utförande bjuder på snabba reaktioner och välisolerad kupé. 

2008 lanserades för sex år sedan och nu är det dags för generation 2 som likt en tonåring gödd med sommarsol har tagit ett växtsprång. Med sina 4,3 meter i längd har den plussat på en och en halv decimeter och det återstår nu bara 15 centimeter till storasyskonet 3008.

Peugeot säger att de sträckt plattformen CMP, som också delas med bland annat halvkombin 208, till max. Det ska framför allt gynna baksätespassagerarna. Men komforten är inte den bästa när jag provsitter. Sätena känns hårda, ryggstöden är raka som på en kökssoffa och de korta dynorna gör att benen ”svävar”.Något som däremot har stor nytta av den utsträckta grunden är bagageutrymmet. Det rymmer 434 liter om man räknar in de 29 liter som uppenbarar sig under bagagerumsgolvet.

Förarmiljön kräver viss tillvänjning.
Förarmiljön kräver viss tillvänjning.

Inredningen på 2008 är som en fransman, den har hög integritet och är svår att lära känna. Den fnyser i början åt din okunskap och sätter näsan i vädret. Men när du väl kommit förbi det första bekantskapsstadiet inser du att den visserligen har sina egenheter och udda lösningar, men att det går bättre ju mer ni umgås.  

Ratten tvingar en att sitta högt, vilket kanske inte går hem hos alla. Det måste man göra för att se över kanten till det digitala mätarklustret. Farthållaren manövreras via en spak vid ratten och har man inte memorerat funktionerna innan man åker iväg blir det riskfyllt att göra det under färd eftersom man måste ta blicken från vägen för att leta.

En annan sak som stjäl fokus från körningen är menyraden ovanpå ”pianotangenterna” som sitter under infotainment-skärmen. Funktioner som temperatur styrs här eller på pekskärmen och det kan vara lite meckigt att hitta rätt.

Peugeot har fyllt 2008 med förarhjälp. Autobroms som reagerar på fordon, cyklister och gångtrafikanter, adaptiv farthållare, filhållning, förarövervakning, automatisk helljusomkopplare och parkeringshjälp är några exempel på vad som finns att tillgå. 

Det fanns vid provkörningstillfället inga svenska priser klara, men räkna med att billigaste versionen, med manuellt växlad låda och bensinmotor på 100 hästkrafter, börjar någonstans strax under 200 000-kronorsstrecket. 

Även dieselversioner kommer till Sverige, liksom elversionen här intill.   

2008 är stöpt i trendriktig suvkaross. Det i kombination med behändigt format och hyfsade utrymmen gör att den säkert kommer att gillas av många. Så länge köparen vet hur man handskas med de franska finesserna.

Det ska se ut som att Peugeotlejonet har klöst fram baklyktorna.
Det ska se ut som att Peugeotlejonet har klöst fram baklyktorna.

Plus: Smidig storlek, pigg och lättkörd. 
Minus: Baksäte, reglage för farthållare, pekskärm. 

Vad nytt? Ny generation. 
För vem? Crossover-suktaren som söker fransk design.

Peugeot 2008 PureTech 155 S&S EAT8 GT

Pris från, kr: Ej fastställt. 
Svensk lansering: Januari 2020. 
Mått, cm: L 430/B 177/H 153.
Bagagevolym, l: 434.
Tjänstevikt, kg: 1 205.
Motor: Trecylindrig bensinmotor 155 hästkrafter. 1,2 liter, max. vrid-moment 240 Nm vid 1 750 varv/min.  
Kraftöverföring: Åttstegad automatlåda. Framhjulsdrift.  
Prestanda: Toppfart 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 141 g/km. 
Konkurrenter: Renault Captur, Nissan Juke, VW T-Roc, Skoda Kamiq, med flera.

Provkörning: Peugeot 2008 och e-2008 (2019)

Peugeot e-2008 kan bli en tuff utmanare

För första gången finns Peugeot 2008 som elbil. Trumfkortet är snabb hemmaladdning.

När jag tar plats bakom ratten är det kyliga tre plusgrader ute. Efter en stunds körning slår jag på klimatanläggningen och då kryper förbrukningen märkbart upp till drygt 25 kilowattimmar per 100 kilometer, för att – när bilen fått upp värmen – sjunka ner till runt 20-strecket. Några 30 mil i räckvidd ser jag aldrig skymten av, närmare sanningen är 20 mil med fullt batteri, vilket bilen har räknat ut med rådande väderförutsättningar i beaktande. 

Att köra e-2008 liknas av Peugeot vid att äta à la carte: du kan välja på tre körlägen som är eco, normal och sport där effekt stryps eller förstärks beroende på hur du vill köra för stunden. Förutom D-läget på växelväljaren finns ett speciellt B-läge som kan ta tillvara på bromsenergi när gaspedalen släpps för att sedan skicka det som påfyllning till batteriet. Snabbmat, snålätning eller idissla – upp till dig. 

Själv tycker jag att inbromsningseffekten är svag när man kör i B-läget och släpper gasen. Inte direkt enpedalskörning och jag undrar hur stor effekten blir.

Peugeot har tänkt på det mesta för att underlätta för elbilsägaren, bland annat kan laddstatus följas på distans via en mobilapp. Dessutom har det byggts in möjlighet till trefasladdning och ombordladdaren är på hela 11 kilowatt. Med andra ord bra för den som laddar via väggbox hemma. 2008 är även kvick vid snabbladdare, där den kan svälja elektroner i en hastighet av upp till 100 kilowatt. 

Det finns inga svenska priser klara än, men indikationerna som getts är strax under 400 000 kronor innan den statliga miljöbonusen på 60 000 kronor dragits av. Stämmer det får nog andra högre prissatta elcrossovers som Kia e-Niro och Kona Electric se upp.

Inget extrautrymme för en så kallad frunk, främre bagagerum, har skapats under motorhuven.
Inget extrautrymme för en så kallad frunk, främre bagagerum, har skapats under motorhuven.

Plus: Snabbladdning 100 kW, möjlighet till trefas. 
Minus: Hög förbrukning och kort räckvidd. 

Vad nytt? 2008 som elbil.
För vem? Crossover-gillare som vill åka utsläppsfritt.

Peugeot e-2008 GT 

Pris, från kr: Ej fastställt. 
Svensk lansering: Mars/april 2020.
Mått, cm: L 430/B 177/H 153.
Bagagevolym, l: 405.
Tjänstevikt, kg: 1 548.
Motor: Elmotor 136 hk/100 kW. Max. vridmoment 260 Nm vid 3 673 varv/min. 
Batteri: Litiumjon 50 kWh. Räckvidd 310 km (WLTP). 
Kraftöverföring: Enkelstegad automatlåda. Framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim i.u.  
Deklarerad förbrukning: Ej fastställd.
CO2-utsläpp: 0 g/km. 
Konkurrenter: Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric, kommande Mazda MX-30.

Den trecylindriga motorn skorrar fram r:en längs den slingriga rutten vi kör. ”Booorrrrrrdeaux!” morrar den när gaspedalen trycks ner. Toppversionen på 155 hästar och i GT-utförande bjuder på snabba reaktioner och välisolerad kupé. 

2008 lanserades för sex år sedan och nu är det dags för generation 2 som likt en tonåring gödd med sommarsol har tagit ett växtsprång. Med sina 4,3 meter i längd har den plussat på en och en halv decimeter och det återstår nu bara 15 centimeter till storasyskonet 3008.

Peugeot säger att de sträckt plattformen CMP, som också delas med bland annat halvkombin 208, till max. Det ska framför allt gyn

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-01-22 12:42

"Farthållaren manövreras via en spak vid ratten och har man inte memorerat funktionerna innan man åker iväg blir det riskfyllt att göra det under färd eftersom man måste ta blicken från vägen för att leta"

Det gäller väl minst sagt även farthållare med rattmonterade knappar innan man blivit van.
Och det finns många exempel på rattmonterade knappar som knapparna sitter så långt in så att man måste släppa blicken fast man är van användare.

Snygg eller ful är väl betraktarens ögon och instrumenteringen är en vanesak i positiv bemärkelse trots lite franska bakvändhet.

Suv är en tveksam modesak som många faller för.
Mer bränsle och mer vindkänslig etc.

#2
2020-01-20 13:32

Hårda säten? Det är verkligen inget typiskt franskt och medför att jag förmodligen kommer att ha svårt för den här bilen, men det återstår att se.
Men jag gillar varken rattens utformning eller placering.

#3
2020-01-21 08:46

Peugeot reglage till farthållaren är ett av de enklaste och mest logiska jag har kört med. Finns ingen anledning till varför man skall behöva se det.

#4
2020-01-22 12:39

Johanna jag håller med dig men som nybörjare bör man ha tittat på spaken före avfärd och även om den som nybörjare kräver nån mils invänjning.
Och tittar man tex på Skoda/Audis spak/reglage för farthållaren så är den än mer lättjobbad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.