Bild
Nästa artikel

Provkörning: Opel GT

Provkörning

Opel GT är snabb och har ett utseende som sticker ut. Dåligt bagageutrymme begränsar dess användningsområde främst till korta dagsutflykter. Dessa får dock gärna går längs slingrande småvägar. Trots sitt amerikanska ursprung är GT en riktig sportbil.

Vissa bilar bara sätter man sig i och genast känns allt hemtamt. Opel GT representerar motsatsen. Första intrycket är att bilen är stor, trög och klumpig. Sikten framåt begränsas av en evighetslång motorhuv.

Vindrutan är låg och eftersom du dessutom sitter väldigt lågt, känns det som om du betraktar alla andra bilar genom en skyttelucka i en väldigt liten stridsvagn…

Styrningen är tung och växellådan ännu tyngre. Första resan genom stadstrafiken känns lång och besvärlig. Som tur är har man omgivningens glada blickar att muntra upp sig med. Opel GT är en bil som väcker uppmärksamhet.

Opel GT är i grunden en amerikansk konstruktion och säljs där under namnen Saturn Sky och Pontiac Solstice. Med lätt Opelfierat utseende säljs den nu även i Europa. Priset, 300 000 kronor, gör den lite dyrare än Mazda MX-5 men mycket billigare än Audi TT, BMW Z4 och Porsche Boxter.

Konstruktionen är lite annorlunda mot vad vi är van vid på europiska sportvagnar. I botten finns ett ramverk på vilket karossens underdel svetsas fast. Hjulupphängningarna består av smidda triangellänkar i aluminium fram och bak.

Långt bak i motorrummet ruvar den fyrcylindrig turbomotor som tillhör bilens allra starkaste sidor. Motorn låter snäll och beskedlig men levererar massor av kraft från mycket låga varv.


Måhända rynkar sportbilsfolket på näsan åt den blott femväxlade växellådan men med ett vridmoment på 353 Nm från 2 500 varv, är det svårt att bakom ratten uppleva att det fattas en växel.  

Fjädringen är ovanligt mjuk för biltypen. Det gör att framfarten ibland kan upplevas lite gungig men hjulupphängningarna håller ändå god kontroll. Styrningen är snabb men filtrera bort väl mycket väginformation.   

Suffletten manövreras med handkraft och är tyvärr tung, klumpig och svår att manövrera. Det krävs flera varv runt bilen innan taket ligger stuvat i utrymmet bakom sätena. Förhoppningsvis företogs resan utan bagage.

Med taket nedfällt ryms bara lite drygt 50 liter i det extremt svårstuvade utrymmet. Nedcabbat går färden förhållandevis dragfritt upp till cirka 85 kilometer i timmen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel GT

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel GT
  • Pris, kr från: 299 000

    Modell: 2-sitsig cabriolet 

    Säljstart: Nu

    Mått, cm: L 410/B 181/H 127

    Tjänstevikt, från: 1 331 kg

    Motor: : Fyrcylindrig motor på 2,0 liter. Turbo med laddluftkylare. Cylindervolym: 1 998 cm3. Max effekt: 264 hk vid 5 300 varv/min. Max vridmoment 353 Nm från 2 500 varv/min.

    Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 5,7 sek. Toppfart 229 km/tim.

    Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 218 g/km.

    Konkurrenter: Audi TT Roadster, Mazda MX-5, BMW Z4

Provkörning: Opel GT

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.