Bild
Nästa artikel

Provkörning: Opel Corsa

Provkörning

Gårdagens småbilar är inte längre små. Det gäller i hög grad även Opel Corsa. Den fjärde generationen har bara en millimeter kvar till vad som för några år sedan kallades Golf-klassen. Corsa har blivit stor överallt, utom på prislappen.

På 24 år har Opel Corsa passerat tre generationer och vuxit hela tiden. Den första, kantiga lilla Corsan som kom 1982 har föga gemensamt med den bil som i slutet av oktober står hos Opelhandlarna. Skillnaden mellan nummer ett och fyra är 38 centimeter på längden, 20 (!) centimeter på bredden och 13 centimeter på höjden. Även jämfört med sin närmaste föregångare har Opel Corsa blivit en rymlig bil. Vid provkörningen hörs testförare som är över 190 cm långa berömma både fram- och baksäte.

Corsa är en av Europas mest sålda småbilar. Sedan starten har 9,4 miljoner Corsa rullat ut på vägarna. En bil som ska hålla ställningarna som bästsäljare får inte reta alltför många. Det gör inte Corsa.

Men Opels "småbil" har blivit tuffare. Utanpå har Corsa genomgått den mest radikala förändringen i hela sin karriär. Den liknar Astra, men har en lite stöddigare utstrålning. Som tidigare finns Corsa i två versioner med tre eller fem dörrar. De är lika långa och höga, men modellen med tre dörrar har en utpräglat sportig stil och liknar en krympt Astra OPC. Den är inte så passagerarvänlig. Taket är djupt nedvinklat och vuxna som sitter bak ser ingenting åt sidorna.

Desto bättre utsikt har passagerarna i femdörrarsbilen vars sidorutor är stora och långa. Familje-Corsan är bredare över taket baktill, vilket också märks runt axlarna.


Corsa ser ut som en stark liten bil och det är den också. Den fick höga poäng när den krockades av Euro NCAP nyligen och blev den sjunde femstjärniga småbilen. Barnsäkerheten befanns vara trestjärnig och fronten är tämligen snäll mot fotgängare.

Att Corsa är solid märks ute på vägen. Den rullar lugnt och bestämt över gupp, utan att knirka någonstans. Någon översvallande kör-glädje bjuder den inte på utan ger ett mera vardagstrevligt intryck. Bullernivån är låg och behaglig, men kan störas av surret från motorerna.

I Sverige kan Corsa köpas med tre olika motorer. Med en bensinmotor på 1,2 liter och 80 hk kan den köpas för bara 117 900 kr. Det kan emellertid vara värt att lägga till 7 900 kronor och välja den tio hästar starkare 1,4-litersmotorn. Även denna maskin har det lite jobbigt med den drygt 1 100 kilo tunga bilen.

Toppmotorn i Corsafamiljen är en diesel på 1,7 liter och 125 hk. Den orkar lätt med bilen, men tas inte in till Sverige. Vi får bara en diesel att välja på, men den är det trevligaste motoralternativet. 1,3-litersdieseln tillverkas av Fiat och ger 90 hk. Det räcker gott för kvicka omkörningar om föraren bara lyckas välja rätt bland de sex växlarna. Bästa dragkraften kommer först vid 1 750 varv och under det orkar motorn inte få bilen att öka farten alls. Dieselmotorn är rekordsnål och ska klara sig med 0,46 liter per mil. Utsläppen blir förstås också låga. 1,3 CDTI är bara fyra gram koldioxid per kilometer från att klassas som miljöbil av vägverket.

Tyvärr är diesel-Corsan dyr. Ett lägsta pris på 148 200 kronor kan nog få köparna att skygga. Då får de dessutom bara två sidodörrar och det är inte vidare praktiskt. Femdörrarsbilen går på ytterligare 4 300 kr.

I Corsaklassen är priset extra kinkigt. Opel har försökt hålla nere kostnaderna och Corsa saknar en del finesser som konkurrenterna har. Luftkonditionering, radio och färddator tillhör det som kostar extra.

Utrustningslistorna innehåller dock massor med roliga prylar, exempelvis en specialkonstruerad cykelställning som likt en låda dras ut ur stötfångaren baktill. I Sverige kanske vi har mera användning för ratten med inbyggd värme. Den har tagits fram med tanke på alla kvinnliga Corsaförare.

- Corsa köps till 50 procent av kvinnor och de har ju ofta kalla händer, förklarar projektledaren Verena Wienecke.

På säkerhetssidan finns där-emot inget att köpa till. I standard-utrustningen ingår en full uppsättning krockkuddar, bältes-sträckare och kraftbegränsare, nackskydd som motverkar pisksnärtskador och pedaler som lossnar vid en krasch. Sladdhämmare och låsningsfria bromsar är också standard.

Corsa är den första Opelbilen som försetts med en passagerarkudde som kan stängas av. Det verkar gå väl lättvindigt med en knapp på instrumentpanelen, men proceduren är säkrare än så. Knappen aktiveras bara när bilen står stilla med motorn avslagen men med tändningen påslagen.

Opel planerar att årligen kunna sälja 375 000 Corsa i Europa. Cirka 1 600 av dessa skickas till Sverige. De går nog att bli av med. Corsa är tillräckligt lagom för att gå hem hos de flesta köpargrupper.

Testad i Vi Bilägare nummer:
13/2006

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.