Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Nissan Navara, Nissan Pathfinder (2011)

Publicerad 18 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Pickupen Nissan Navara och suven Nissan Pathfinder är i mångt och mycket samma bil. Vi har provkört syskonbilarna där den ena är storsäljare och den andra är doldis.

För omkring tjugo år sedan var Nissan Terrano en storsäljare i sitt segment. Basen utgjordes av märkets pickupmodell King Cab, storsäljare även den.

Men när Terrano bytte namn till Pathfinder sjönk försäljningen radikalt. Förra året såldes bara tjugotalet Pathfinder i Sverige. Pickupmodellen, som döptes om till Navara, lyckades däremot behålla sin kundkrets. I stort sett är bilarna identiska, även om en del teknik också skiljer. Bland annat har Navara bladfjädrar i bakvagnen, medan Pathfinder har spiralfjädrar.

Nu kommer en facelift med bland annat exteriöra förändringar som ny motorhuv, grill och stötfångare. Mer väsentligt är dock att ESP-system numera finns i de flesta utrustningsvarianter på Navara. Det är bara basmodellen XE som saknar denna viktiga säkerhetsutrustning.

Rejält dyr
Nissan Navara lockar med V6-motor, som finns i kombination med automatlåda på högsta utrustningsvarianten. Då blir bilen också rejält dyr, men de närmaste konkurrenterna har inget liknande på marknaden. Samma motor finns också i Pathfinder.

V6-dieseln är björnstark och levererar 231 hk och 550 Nm. Den sjuväxlade automatlådan är hämtad från sportbilen 370 Z och växlar smidigt. Navara och Pathfinder finns också med en mindre, fyrcylindrig diesel på 2,5-liter. Den har också vässats 19 hk till 190 hk, samtidigt som förbrukningen uppges vara lägre.

Fyrhjulsdrift med lågväxel och nedförbackehjälp finns i båda bilarna, även om systemen skiljer sig något åt. Diffspärr bak finns till Navara, men inte i Pathfinder.

Både Navara och Pathfinder klarar av att pulsa fram i djup snö eller uppför och nedför en skidbacke. Men när snön gick till hjulnaven fastnade Pathfinder på underredet och fick bogseras loss.

Navara och Pathfinder klarar tuffare terräng än vad ägarna normalt sett vågar utsätta bilarna för. Köregenskaperna på asfaltväg når däremot inte riktigt upp till modern personbilsstandard. Styrkänslan är diffus i båda bilarna. Navara är stötigare i fjädringen än Pathfinder, det beror på att den förra har bladfjädrar.

För den som behöver dra tung last klarar Navara 3000 kg på dragkroken, medan Pathfinder är godkänd för hela 3 500 kg. Det sistnämnda klarar inte många bilar.

Förarplatsen är välgjord, tydlig och trivsam i både Navara och Pathfinder. Tyvärr är inte ratten ställbar i längsled. Men stolarna är hyggligt bekväma att sitta i.

Extrastolar
Baksätet i Navara är obekvämt med nästan lodrät vinkel på ryggstödet. I Pathfinder är baksätet bättre, utan att direkt imponera heller. Längst bak finns två extrastolar som kan fällas upp och därmed ge möjlighet att färdas sju personer i Pathfinder. Fast stolarna längst bak är för trånga för vuxna passagerare.

Med sju personer i Pathfinder blir också bagageutrymmet litet. Med extrastolarna nedfällda ryms däremot rejält med last.

Euro NCAP:s krocktest 2008 är inget som Nissan talar högt om. Navara fick först riktigt usla poäng, som slutade med betyget överkorsad stjärna.
Det innebar hög risk för dödliga skador eftersom krockkudden inte löste ut i tid.

Nissan modifierade bilarna och ett nytt krocktest samma år ledde till tre stjärnor i krockbetyg. En trea i krockbetyg hade varit acceptabelt för tio år sedan.

Idag är samma resultat klart underkänt för en ny bil. Eftersom Pathfinder och Navara delar den rambyggda konstruktionen kan man befara att krockskyddet är ungefär likvärdigt i bilarna.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Navara Double Cab V6 LE Nissan Pathfinder V6 LE

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Nissan Navara Double Cab V6 LE

Modell: Fyrdörrars pickup.
Pris: 447 625 kr.
Mått, cm: L 530, B 185, H 181.
Tjänstevikt: 2 110 kg.
Maxlast: 900 kg.
Max släpvagnsvikt: 3 000 kg.
Markfrigång: 22 cm.
Motor: Längsmonterad V6-diesel på 2 993 cm3, max effekt 231 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 550 Nm vid 1 750 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 9,3 s, toppfart 195 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,5 l/100 km. Co2-utsläpp: 250 g/km.
Konkurrenter: Mitsubishi L200, Toyota Hilux, VW Amarok, Isuzu D-Max, Ford Ranger, Mazda BT-50.

Vad nytt? Facelift med ny V6-motor.
För vem? Främst för egenföretagare, med last- och dragbehov.
Bra köp? Nja, med stark reservation för säkerheten.     

Plus: Terrängförmåga, förarmiljö, stark motor, tuff design.  
Minus: Säkerhet, köregenskaper, baksäte, högt pris.

Nissan Pathfinder V6 LE

Modell: Femdörrars suv.  
Pris: 501 500 kr.
Mått, cm: L 481, B 185, H 186.
Tjänstevikt: 2 260 kg.
Maxlast: 770 kg.
Max släpvagnsvikt: 3 500 kg.
Markfrigång: 23,3 cm.
Motor: Längsmonterad V6-diesel på 2 993 cm3, max effekt 231 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 550 Nm vid 1 750 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim 8,9 s, toppfart 200 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,4 l/100 km. Co2-utsläpp: 250 g/km.
Konkurrenter: Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento.

Vad nytt? Facelift med ny V6-motor.
För vem? För den som behöver dra tunga släp.
Bra köp? Tveksamt med tanke på säkerheten.

Plus: Terrängförmåga, utrymmen, förarmiljö, stark motor, dragkapacitet.
Minus: Säkerhet, köregenskaper, trånga extrastolar.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.