Bild
Nästa artikel
Nya ASX är snyggare än någonsin, men köregenskaperna lämnar mycket att önska.
Nya ASX är snyggare än någonsin, men köregenskaperna lämnar mycket att önska.

Provkörning: Mitsubishi ASX (2020)

Provkörning

Med en ny robust look är Mitsubishi ASX snyggare än någonsin. Men trots ett nytt facelift känns bilen allt annat än modern.

Mitsubishi verkar ännu inte ha några planer på att göra en ny generation av sin tio år gamla kompaktsuv ASX. Istället rör det sig om ännu ett facelift. Trots att uppdateringarna är relativt omfattande känns bilen ändå gammal.

Sedan lanseringen 2010 har ASX:an fått flera facelifts men detta må vara den snyggaste upplagan. Mest utmärkande är den nya robusta fronten som fått nya LED-strålkastare, stötfångare, grill, hasplåt och högre huv.

Testbilen har den nya färgen ”Red diamond” som blänker läckert när solen ligger på.

Väl inne i bilen finns inte lika mycket att hurra för. Visst, man sitter skönt i förarstolen och sikten är riktigt bra, men instrumentpanelen känns både plastig och daterad.

Infotainmentsystemet ska nu ha fått ett snabbare operativsystem och skärmen mäter 8 tum (en tum mer än förgående version), men grafiken är både pixlig och tråkig.

I baksätet är benutrymmet okej men underskrivande på 184 centimeter får böja nacken 45 grader för att få plats med huvudet.

1. Interiören känns aningen plastig och daterad. || 2. Med knappen framför växelspaken kan föraren koppla på och av fyrhjulsdriften. || 3. Bagaget slukar 406 liter.
1. Interiören känns aningen plastig och daterad. || 2. Med knappen framför växelspaken kan föraren koppla på och av fyrhjulsdriften. || 3. Bagaget slukar 406 liter.

Bagaget rymmer måttliga 406 liter men med nedfällt baksäte går nog det mesta in. Motorn har blivit starkare och det enda alternativet är nu en 2-liters bensinare på 150 hk.

Den går att få med både manuell låda samt automat som kan köras halvmanuellt med sportläge och paddlar på ratten.

Jag tar mig ut på E4:an och slås snabbt av bilens höga bullernivå. Redan vid 70-80 km/tim börjar bullret överrösta stereon.

På motorvägen är den automatväxlade testbilen inte heller den snabbaste att hänga med vid gaspådrag men detta fungerar bättre när bilen är i sportläget. I stadstrafik är den betydligt mer behaglig att köra.

Mitsubishi anses vara en föregångare när det kommer till fyrhjulsdrift och även den nya ASX:an kan beställas med 4WD. Med hjälp av en rund knapp framför växelspaken kan man välja mellan tre lägen: 2WD, 4WD AUTO och 4WD-LOCK.

Den förstnämnda är till för bränslesnålare vardagskörning, 4WD-auto bör användas vid lite tuffare förhållanden och med 4WD-LOCK ska bakhjulens dragkraft förbättras ytterligare om man till exempel fastnat i snön.

Fronten har fått en ny robust look.
Fronten har fått en ny robust look.

Vi provade LOCK-läget på våra lågfriktionsrullar som ska simulera isfläckar. Med höger hjulpar på rullarna och vänster hjulpar på asfalt stod ASX och slirade hejdlöst med hjulen på högersidan.

Drivsystemet misslyckades helt med att skicka över tillräckligt med kraft till vänsterhjulen för att kunna driva bilen framåt. Även med rullarna diagonalt på höger framhjul och vänster bakhjul slirade ASX en del, men inte riktigt lika mycket.

Klart underkänt blir vårt betyg här. 

Instegspriset för nya ASX ligger på 249 000 kronor vilket är tämligen billigt. Men då rör det sig om en tvåhjulsdriven bil med manuell låda. Grundliga säkerhetsfunktioner samt förnödenheter som backsensor och backkamera ingår i instegsmodellen.

Om du istället vill glassa på med fyrhjulsdrift och det dyraste utrustningspaket Business landar priset istället på 309 000 kronor.

Då tillkommer bland annat döda vinkel-varnare, varning för korsande trafik samt komfortförhöjare som panoramaglastak och elektrisk justerbar förarstol.

För både plånbokens och miljöns skull ska det även nämnas att den relativt utsläppstunga testbilen har en CO2-förbrukning på 185 g/km vilket genererar en årlig malusskatt på nästan 9 000 kronor de tre första åren.

Sammanfattningsvis är ASX en ny bil som känns gammal. Med hög markfrigång, bra sikt och hyfsat bra sittkomfort fyller den alla grundbehov en crossoverköpare vill ha.

Men i det växande modellsegmentet ligger ASX en bra bit efter många konkurrenter, både när det gäller teknik, komfort och köregenskaper.

Plus: Snygg robust look, bra sikt, hyfsat pris.

Minus: Hög bullernivå, daterat infotainmentsystem, låg takhöjd i baksätet. 

Vad nytt? Ny bensinmotor som kan kombineras med 4WD, nytt infotainmentsystem, ny front.

För vem? Äldre paret på jakt efter bruksbil med hög markfrigång.

Mitsubishi verkar ännu inte ha några planer på att göra en ny generation av sin tio år gamla kompaktsuv ASX. Istället rör det sig om ännu ett facelift. Trots att uppdateringarna är relativt omfattande känns bilen ändå gammal.

Sedan lanseringen 2010 har ASX:an fått flera facelifts men detta må vara den snyggaste upplagan. Mest utmärkande är den nya robusta fronten som fått nya LED-strålkastare, stötfångare, grill, hasplåt och högre huv.

Testbilen har den nya färgen ”Red diamond” som blänker läckert när solen ligger på.

Väl inne i bilen finns inte lika mycket att hurra för. Visst, man sitter skönt i förarstolen och sik

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM MITSUBISHI ASX 2.0 4WD CVT

PRIS, FRÅN KR: 285 000.

SVENSK LANSERING: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 436/B 181/H 164

BAGAGEVOLYM, L: 406

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 590

MOTOR: 4 cylindrar, 2-liters bensin. Max effekt 150 hk. Max vridmoment 195 Nm vid 4 200 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjlusdrift, steglös automatisk CVT-växellåda.

PRESTANDA: Toppfart  190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,2 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 8,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 185 g/km.

KONKURRENTER: Nissan Qashqai, Skoda Karoq.

Kommentarer

#1
2020-06-18 17:23

En ful bil med väldigt törstig hög bränsleförbrukning.

#2
2020-06-18 18:22

Har alltid tyckt den varit könlös och mesigt ful.
Dessutom törstig

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.