Bild
Nästa artikel
I fronten syns den igensatta grillen, vilken bidrar till det lägre luftmotståndet. Laddluckan syns bakom dörren.
I fronten syns den igensatta grillen, vilken bidrar till det lägre luftmotståndet. Laddluckan syns bakom dörren.

Provkörning: Mini Cooper SE (2020)

Provkörning

Bilisternas lyckopiller har fått elmotor och levererar därmed renare körglädje än någonsin. Nya eldrivna Mini Cooper SE är en ärlig och underhållande krabat som bjuder på stor liten underhållning.

Räckviddsmätaren står på 14,5 mil. Trots att bilen är fulladdad vägrar den lilla mätaren att hoppa upp över 15, vilket är markant lägre än vad tillverkaren uppger.

Mätaren anpassar sig efter den tidigare körningen, vilken varit ”inspirerad” och nu väntar återtåget till det mer normala. Mini SE har den effekten på föraren. Det är svårt att hålla igen helt enkelt.

Den i grunden så körglada skapelsen är som klippt och skuren för elmotorns fina kraftutveckling och vridmoment.

Siffrorna ovan säger naturligtvis inget om bilens fulla potential. Under våra dagar tillsammans visade Mini SE prov på god effektivitet.

Att plocka ner förbrukningen under 16 kWh/100 km en normal vårdag (+6) är ingen match vid blandad körning, vilket ger en räckvidd nära den tillverkaren anger.

Som förare kan du maximera räckvidden med körläget Green+, vilket stänger av alla förbrukare utom de absolut nödvändigaste.

1. Mini SE är trots plottrigheten lätt att reglera. Stora fysiska knappar till i princip allt uppskattas! || 2. Till vänster syns effektuttag och till höger batteristatus. Tydlig grafik men viss känslighet för reflektion. || 3. Rymmer det nödvändigaste, men inte mer. Det dubbla golvet hålls uppe av fjädrade hakar.
1. Mini SE är trots plottrigheten lätt att reglera. Stora fysiska knappar till i princip allt uppskattas! || 2. Till vänster syns effektuttag och till höger batteristatus. Tydlig grafik men viss känslighet för reflektion. || 3. Rymmer det nödvändigaste, men inte mer. Det dubbla golvet hålls uppe av fjädrade hakar.

Under årets kalla månader är detta knappast ett realistiskt alternativ, då klimatanläggningen mer eller mindre slås ut och stolsvärmen försvinner.

Trots att bilen är utrustad med värmepump som klimatiserar innan färd blir det snabbt väl svalt i den lilla kupén. På varma sommardagar är det dock inte omöjligt att funktionen kan göra nytta.

Batteriet på 32,6 kWh är format som ett T och placeringen i golvet ger låg tyngdpunkt som förstärker den redan i grunden sportiga känslan i bilen.

Fjädringen är med på noterna och klarar trots sin tämligen hårda grundinställning att filtrera bort merparten av vägens ojämnheter. Ljudnivån är låg med småbilsmått mätt, men vi bör tillägga att bilen rullade på mjuka friktionsdäck under provperioden.

Någon laståsna är det inte tal om. Mini har dock lyckats hålla bagageutrymmet på samma nivå som för de fossildrivna varianterna, vilket betyder 211 VDA-liter.

Golvet i bagageutrymmet är dubbelt och rymmer det nödvändigaste, som exempelvis det laddkablage som ingår i köpet.  Sätet är fällbart, men då lastnät saknas är det inte att rekommendera att köra några tyngre föremål.

»Att ta sig i och ur Mini SE kräver viss spänst.«

Interiören är oförändrad mot de fossila varianterna, med undantag för ett par drivlinespecifika knappar.

Den vid första anblicken plottriga inredningen visar sig snabbt vara väldigt logisk och som förare uppskattas de fysiska reglagen, vilka gör att du kan ha ögonen på vägen och samtidigt hitta det du söker.

Skärmen (5,5 tum) framför föraren syns bra för det mesta, men i vissa ljusförhållanden skapas en småirriterande reflektion som drar ner kontrasten. Grafiken är dock lätt att förstå sig på.

Hastighet i mitten, batterikapacitet till höger och effektuttag till vänster. Enkelt och föredömligt avskalat.

Navigation är standard och via en modellspecifik app kan föraren ta del av bland annat omgivande nätverk av laddare.

Körställningen är förvånansvärt rymlig och sikten runt bilen är god. Parkering är rena drömmen och drivningen är lätt att dosera när du behöver finlira i trånga utrymmen.

Att ta sig i och ur Mini SE kräver viss spänst och eftersom du sitter lågt krävs lite ansats, i synnerhet om det är trångt på bredden då de långa rutramslösa dörrarna kan ställa till det.

Klassiskt Mini Cooper. Skillnaderna mellan de fossila varianterna inskränker sig till annan instrumentering framför föraren, extra knappar för körläge samt ett par adderade undermenyer i mittskärmen. Resten är lika underhållande, designat och egensinnigt som i de fossila varianterna.
Klassiskt Mini Cooper. Skillnaderna mellan de fossila varianterna inskränker sig till annan instrumentering framför föraren, extra knappar för körläge samt ett par adderade undermenyer i mittskärmen. Resten är lika underhållande, designat och egensinnigt som i de fossila varianterna.

Baksätet är en historia för sig, så pass litet att det endast lämpar sig för de allra minsta medresenärerna. För vuxna bör bilen bedömas som tvåsitsig.

Max laddkapacitet är 50 kW, vilket gör att bilen kan ”fyllas” till åttio procent på cirka 35 minuter. Med en laddstyrka på 11 kW får du räkna med två timmar till och på ett vanligt vägguttag ytterligare ett tiotal.

Anpassningsmöjligheterna vid laddning är dock stora, så det är lätt att ta ut mesta möjliga utan att huspropparna går. Som på de flesta elbilar kan du även justera tiden då bilen skall laddas, så att fönstret ligger då elpriset är som lägst.

Mini säger själva att man är ensam om att leverera en premiumbil som drivs på el i småbilssegmentet.

Påståendet är ett givet argument som används för att motivera prislappen på 361 000 kronor innan miljöpremie, men bygger på att kunderna inte lyfter blicken mot de mindre självklara alternativen.

Volkswagen e-Golf, Volkswagen e-Up, Hyundai Kona Electric och Renault Zoe bjuder alla på längre räckvidd och bättre vardagsegenskaper. Dessutom till i princip samma kostnad.

Fast det är klart, då missar du möjligheten att flippa på de roliga strömbrytarna samt den image som kommer med Mini Cooper.

Om det är värt ett baksäte låter jag dig bedöma.

Plus: Underhållande karaktär, snål drivning och smidig som få.

Minus: Begränsade utrymmen. Dyr med tanke på den lilla praktiska nyttan.

Vad nytt? Laddbar version av Mini Cooper.

För vem? Klimatsmarta med aptit för körglädje och design och minimala krav på utrymmen.

Räckviddsmätaren står på 14,5 mil. Trots att bilen är fulladdad vägrar den lilla mätaren att hoppa upp över 15, vilket är markant lägre än vad tillverkaren uppger.

Mätaren anpassar sig efter den tidigare körningen, vilken varit ”inspirerad” och nu väntar återtåget till det mer normala. Mini SE har den effekten på föraren. Det är svårt att hålla igen helt enkelt.

Den i grunden så körglada skapelsen är som klippt och skuren för elmotorns fina kraftutveckling och vridmoment.

Siffrorna ovan säger naturligtvis inget om bilens fulla potential. Under våra dagar tillsammans visade Mini SE prov på god effektivitet.

Att

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Mini Cooper SE

PRIS, FRÅN KR: 361 100.

SVENSK LANSERING: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 385/B 173/H 143.

BAGAVOLYM, L: 211.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 503.

MOTOR: Elektrisk synkronmotor. Max effekt 184 hk. Max vridmoment 270 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, reduktionsväxel.

PRESTANDA: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s. Räckvidd 235–270 km.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 14,8 kWh/100 km. CO2-utsläpp: 0 g/km.

KONKURRENTER: Honda e, BMW i3, Volkswagen e-Up, Peugeot 208 Electric, DS3 Crossback E-tense, Renault Zoe.

Kommentarer

#1
2020-06-15 17:52

Ingen familjebil ! Begränsat baksäte, begränsat bagage!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.