Bild
Nästa artikel
Mercedes nya muskelbil AMG GT S.

Provkörning: Mercedes-AMG GT S 2015

Provkörning

Mercedes-AMG GT S låter världen rotera runt sig. En egocentrisk Muskelauto som tillverkaren hoppas lockar över kunder från Porsche.

Den fantastiskt designade karossen, med sina kisande bakljus och långa motorhuv döljer ett gediget arbete. Mercedes-AMG GT S är delvis baserad på tidigare modellen SLS. Framvagnen är densamma och bottenplattan är en avkortad variant av den som användes i måsvingebilen.

20153006113907.jpg?itok=iT9qD5m9

Motorn är en helt ny konstruktion. Med en överladdad slagvolym på fyra liter plockar man ut 510 hk i ett jämnt register. Turboaggregaten är placerade mellan cylinderbankarna, vilket vinner både utrymme och reaktionstid då luftkanalerna tillåts göras kortare än vid konventionell placering. Växellådan – likt bottenplattan också en vidare utveckling från den i SLS – har sju steg och dubbelkopplingsteknik. Du styr den med paddlar bakom ratten, alternativt låter den jobba själv efter en rad olika parametrar som du själv bestämmer. Vissa stör sig på att växelväljaren sitter långt bak på mittkonsolen, inget jag själv reagerar över då den sällan används.

20153006113936.jpg?itok=LRwAmznz
 
Interiören i GT S är ett kapitel för sig. Provbilen är utrustad med silverfärgade glasfiberpaneler som när de samsas med den sidenmatta aluminiumkonstruktionen skapar ett svårdefinierat djup. Den svagt uppåtvinklade mittkonsolen är värd ett helsidesfoto. Allt sitter där det förväntas och att hitta en korrekt avvägd körställning är inga problem.


20153006113952.jpg?itok=eGZ9ImbX

När vi skärskådar provbilen i sömmarna hittar vi dock en del tveksamma passningsmissar. Gliporna i bagagerumsgolvet är rejält skeva och mattornas infästning mot täckplasten ut mot bakstammen har släppt. Även på utsidan finner vi ett par missar, vilka kommenteras av Mercedes med att det är en förseriebil vi kör, som dessutom har gått hårt på bana innan den kom till Vi Bilägare.
 
Med AMG Dynamic Plus ikryssat i tillbehörslistan ges du möjlighet att justera körupplevelsen efter en rad parametrar. Systemet jobbar tillsammans med ACC (AMG Chassis Control) och ställer aktivt om allt från motor- och växellådsfästen till styrning och fjädring. Ja, till och med cambervinklarna fram justeras till mer negativa när du känner för att testa din rattvridarförmåga. I komfortläget hänger drivlinan ”löst och ledigt” och fjädringen arbetar mindre hårt. Någon vidare komfortabel resa bjuder dock aldrig GT S på, bilen bullrar och rister mest hela tiden och resandet är väl intensivt, till och med sportbilsmått mätt.
 
GT-epitetet till trots hör AMG GT S inte hemma på långresan. Det är under press som bilen kommer till sin rätt. Styrningen – en hydraulisk knäpp på näsan åt ärkerivalen Porsche – är en fröjd och den breda framvagnen bjuder ett svåröverträffat grepp och suverän känsla. Gasresponsen är snabb och underlagets beskaffenhet förmedlas på ett obarmhärtigt sätt upp i förarens ryggrad och händer. Drivlinan är en fröjd för alla sanna sportbilsfantaster och att leka med fästet bak har aldrig varit lättare.
 
Totalupplevelsen är påtaglig bakom ratten i AMG GT S och det är svårt att värja sig från alla superbilsattribut. Där föregångaren SLS var lågmält elegant, med en näst intill snobbig aura av distans, basunerar GT S ut sin ankomst med ett hest avgrundsvrål.
  Hur bilen står sig mot huvudkonkurrenten Porsche 911 Turbo är inte möjligt att sia om utan en parallell körjämförelse, men mina erfarenheter av Porsche säger att modellerna till viss den tilltalar skilda målgrupper.

AMG GT S är så direkt, upplevs så på och så raceinspirerad att den nästan är dragen för långt. Personligen hade jag uppskattat en lägre vilopuls och ett uns bättre långfärdskomfort, även om jag imponeras av bilens effektivitet när det gäller

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-AMG GT S?
FAKTA Mercedes-AMG GT S

Pris, från: 1 343 000 SEK
Modell: 2-sitsig coupé
Säljstart: Säljs nu
Mått, cm: L 455/B 208/ H 129
Tjänstevikt: 1 645 kg
Motor: 8-cylindig V med dubbla turboaggregat. Slagvolym 3 982 cm3, Max effekt 510 hk/6 250 v/min. Max vridmoment 650 Nm/1 750 – 4 750 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram, växellåda bak. Bakhjulsdrift.
Prestanda:Toppfart 310 km/h, Acceleration 0-100 km/h 3,8 sek.
Deklarerad förbrukning: 9,4-9,6 l/100 km vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 219-224 g/km vid blandad körning.
Konkurrenter: Porsche 911 Turbo (S), Audi R8, Corvette C7 Z06.

Kommentarer

#1
2015-06-30 15:08

Jag hoppas att kundbilarna får en inställning med bättre komfort. Då ska jag fundera på saken...

#2
2015-06-30 19:04

Om man kanske bortser från fronten så är ju bilen riktigt snygg! Ser inte alls tysk ut.

#3
2015-06-30 19:05

Snabb! Är det en sportbil?

#4
2015-06-30 20:11

@Roy, ser inte tysk ut? Bakänden skriker ju Porsche 928 ...

Snygg bil, hur som helst, men nog är det lite lustigt att MB E63 S Kombi är lika snabb, om inte snabbare?

#6
2015-06-30 21:43

Snygg bakdel,front från Kia.

#7
2016-01-03 11:17

Ahahahaha tackar guden och Carl Benz för så snygga bilar,har inga problem att första de som suckar och blir avundsjuka inte alls,i love Benz

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.