Nästa artikel
Provkörning: Mazda 6 (2019)
Provkörning

Provkörning: Mazda 6 (2019)

Publicerad 24 mars 2019
Mazda 6 har funnits sedan 2012 och uppdateras nu en sista gång.
Mazdas formstarka sexa har uppdaterats, för andra gången, med ny teknik, ny motor och milt vässad design. Räcker det för att hålla liv i modellen?
Många kan nog hålla med om att Mazdas största modell är en av de stiligaste i mellanklassen. Mazda  6 har blivit allmänt uppskattad för sin design. Det är inte svårt att förstå varför formerna har lämnats i stort sett orörda ända sedan lanseringen år 2012 och även nu när det är dags för sexans andra översyn. Små designnyheter finns alltjämt och den som vill leta gör lättast i att börja i fronten.

Provkörningsbilen har en stor nyhet – motorn som kallas 2,5 Skyactiv-G och som liksom många andra Mazda-motorer skippar överladdning till förmån för cylindervolymen. Skillnaden mot tidigare sugmotorer från Mazda är att den är utrustad med ett system för cylinderavstängning. Vid låg belastning mellan 40 och 80 km/tim stängs två av fyra cylindrar automatiskt av för att sedan aktiveras igen när de behövs. Funktionen sägs vara blixtsnabb, men under körning går det att märka en viss fördröjning vid snabba gaspådrag.

Drivlinan behöver någon sekunds betänketid, inte helt olikt en dubbelkopplingslådas beteende. Vridmomentet på 258 newtonmeter är förhållandevis lågt och gör att man måste tänka annorlunda i körningen. Det finns ingen våg av vridmoment att surfa på vid ett visst varvtal, här gäller det istället att låta motorn varva ur, ända upp till 6 000 v/min för att det ska hända något. Då ger den ifrån sig ett rivigt och smått underhållande motorljud som passar bra till Mazdans i övrigt körglada beteende och känsliga styrning.

"Nog är det tystare än förr, så pass att det inte går att klaga alls."

2,5-litersmotorn finns uteslutande med framhjulsdrift och sexväxlad automatlåda. Den som vill ha manuell låda tar 2,0-litersmotorn med 165 hästkrafter, eller 2,2-litersdieseln med 150 eller 184 hästkrafter och möjlighet till fyrhjulsdrift. Dieselmotorn har fått AdBlue-rening och något högre effekt än tidigare.

Mazda har fått mycket stryk för bristande ljudisolering och varje modell som lanserats på senare år har gjorts så med ord om lägre ljudnivå. Så även uppdaterade Mazda 6. Och nog är det tystare än förr, så pass att det inte går att klaga alls. På förarplats märks också den numera helt digitala, men inte så anpassningsbara, instrumenteringen och den nya adaptiva farthållaren som klarar alla hastigheter.

Den Optimum-utrustade provkörningsbilen har också 360-graderskameran som hjälper till vid parkeringsmanövrar. För att verkligen hjälpa till i trånga utrymmen behöver bilden dock visas på en skärm med bättre bild än den åtta tum stora infoskärm som tronar på instrumentpanelen. För 3 995 kronor extra kan man nu också få möjlighet till telefonspegling med Apple Carplay.


Den senaste (och sista?) uppdateringen är välkommen till Mazda 6 som nu inte bara har några av klassens bästa köregenskaper att hävda sig med. Nu har den också teknik som matchar.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6?

Delvis nya material och ny utformning av klimatanläggningspanelen avslöjar uppdaterade sexan.

Mazda 6  Wagon 2,5 

Pris, från kr: 317 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 481/B 184/H 148.
Markfrigång, cm: 17.
Bagagevolym, l: 522–1 664.
Tjänstevikt, kg: 1 610.
Motor: Fyrcylindrig bensin, cylinderavstängning, volym 2 488 cm3, max effekt 194 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 258 Nm vid 4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 223 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 156 g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Peugeot 508 SW, Volvo V60.
 

Plus: Mycket utrustning för pengarna, körglad.
Minus: Känns daterad trots uppdatering.

Vad nytt? Ny motorteknik, nya säkerhetssystem.
För vem? Den som vägrar Passat.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.