Nästa artikel
Provkörning: Land Rover Discovery (2017)
Provkörning

Provkörning: Land Rover Discovery (2017)

Publicerad 6 juni 2017
Design enligt Land Rovers nu lite mjukare linjer. Discovery är nu byggd till största delen i viktbesparande aluminium.
Nya Discovery har gått genom samma bantningskur som Range Rover. Stål har ersatts av aluminium, magnesium och komposit. Resultat – minus 480 kg!
När vi glider ner i ett lerigt vattenhål med nya Discovery frågar jag instruktören i passagerarsätet om bilen har särskilda terrängdäck?
– Nej, det behövs inte, svarar han lugnt.
Och det hade han uppenbarligen rätt i. Vi vadade igenom vätan utan några som helst problem.

Discovery ska klara 85–90 cm vattendjup beroende på om bilen har stålfjädrar eller luftfjädring. Den senare klarar lite mer. Försöker man sig på djupare vattendrag börjar bakvagnen flyta, därav maxgränsen vid 90 cm. Sensorer i backspeglarna som kan mäta av hur djupt vatten man kör i är tillval.
Provkörningen gjordes utanför Billund i Danmark. Vi fick verkligen känna på terrängkörning i skapliga uppförs- och nedförslut, lervälling, djupa hjulspår med mera. Normal markfrigång är hela 28,4 cm med luftfjädring. I offroadläge höjs bilen ytterligare med först fyra cm och vid tuffare körning i låg fart med ytterligare 3,5 cm, sammanlagt 35,9 cm markfrigång!

Den som nöjer sig med fyrhjulsdrivning utan lågväxel kan välja Torsen-differential som i utgångsläget fördelar drivningen med 42/58 procent på  fram- respektive bakaxeln. Med lågväxel blir kraftfördelningen 50/50 mellan axlarna som kan omfördelas vid behov.
 
Men det finns mer avancerade  möjligheter i nya Discovery, exempelvis Terrain Response II, som innebär att bilen själv kan välja lämpligaste körprogrammet.
På frågan om hur veteranen Defender står sig mot Discovery svarar vår instruktör:
– Defender skulle fastna på de besvärligaste avsnitten i den här terrängen, där Discovery tar sig fram.

"En uppenbar fördel med aluminium är också bättre skydd mot rost. Märkligt nog är rostskyddsgarantin ändå försiktiga sex år."

En intressant förändring är också att kaross och plattform till största delen är byggd av aluminium, hela 85 procent. Aluminium istället för stål spar förstås en hel del vikt. Chefsingenjör Alex Heslop uppger att aluminiumkonstruktionen är 480 kg lättare.  Den tidigare versionen hade en tjänstevikt på över 2,5 ton. Nu är man nere på vikter jämförbara med exempelvis Volvo XC90 och Audi Q7. En uppenbar fördel med aluminium är också bättre skydd mot rost. Märkligt nog är rostskyddsgarantin ändå försiktiga sex år.
 
På vägen kan man njuta av luftfjädringens komfortabla gång, men den ger också en viss mjukhet och antisladdsystemet går in tidigt vid snabba manövrar. När man stannar för att kliva ur bilen, sänker den sig 1,5 cm när tändningen slås av eller när någon passagerare tar av bilbältet. När en dörr öppnas sänks bilen ytterligare 2,5 cm. Bakvagnen kan dessutom sänkas sex cm, eller höjas med 7,5 cm från normalläget, för att underlätta släpvagnskoppling.

Sju säten är tillval i de enklare utrustade modellerna men kan fås mot tillägg på 18 000 kr. Utrymmet räcker bra också för vuxna. Insteget är lite besvärligare till tredje sätesraden. Mot tillägg kan sätena konfigureraras med elmotorer som styrs via pekskärmen. Det finns över huvud taget en hel massa ”options” att välja bland. Den nya dieselmotorn, Ingenium på 240 hk, ger hela 500 Nm, vilket lär räcka långt.
 
Nya Discovery är tekniskt intressant och erbjuder fin komfort och rejäla utrymmen. Vi kommer säkerligen att se en hel del av dem på Östermalm i Stockholm men också dragandes på hästsläp. Men då krävs E-körkort!
 
Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Discovery?
Land rover Discovery

Pris, från kr: 523 900, TD4 180 hk.
Säljstart: 22 april 2017.
Mått, cm: L 497/B 207/H 189.
Markfrigång: 22 cm (28 med luftfjädring). Vadningsdjup 85 cm (90 med luftfjädring). Vändcirkel 12,3 m.
Bagagevolym, l: 258 med fem säten, 1 137 med sju säten. Helt nedfällt 2 406 l plus 94 l under lastgolvet.
Tjänstevikt, kg: 2 174–2 299.
Max släpvagnsvikt, kg: 3 500.
Motor: TD4/SD4 på 180/240 hk. Td6 på 258 hk, 3,0 Si6 bensin på 340 hk.
Kraftöverföring: 4WD med åttastegad automatväxellda. Lågväxel och offroad-program mot tillägg.
Prestanda: Toppfart: 189–215 km/tim. Acc. 0–100 km/tim på 9,9–7,1 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 159 g/km i blandad körning (TD4).
Konkurrenter: Audi Q7, Volvo XC90, Mercedes Benz GLE med flera.
 

Plus: Rymlig, bekväm lyxvagn med god terrängförmåga.
Minus: Laddhybrid ej i sikte.

Vad nytt? Helt ny kaross och bottenplatta, en ny 240-hästars Tdi.
För vem? Den som verkligen behöver framkomlighet och 4WD-nördar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.