Nästa artikel
Provkörning: Kia Optima (2012)
Provkörning

Provkörning: Kia Optima (2012)

Publicerad 2 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Kia kommer nu med en bil i det viktiga D-segmentet, tjänstebilsklassen framför alla andra. Men trots namnet, Optima, är tajmingen med lanseringen långt ifrån optimal.

Optima är ny bara i Europa. I USA och Sydkorea har den tillverkats och saluförts ett drygt år redan. Där har den sålt så bra (uppåt en kvarts miljon bilar) att lanseringen i Europa har försenats ett år. När det nu äntligen är dags för säljstart på vår kontinent så sker det i ett första skede enbart i sex länder, varav Sverige faktiskt är ett.

Den svenska generalagenten hade ett starkt önskemål om att Optima skulle kunna erbjudas även i kombiversion. Så blir det inte trots att modellen är klar och ett antal körklara exemplar redan är tillverkade.

Orsaken är att Kia nått produktionstaket i alla fabriker. Eftersom vare sig USA eller Kina till skillnad mot Europa – och framför allt Sverige – efterfrågar kombibilar så läggs den lanseringen på is till 2015. Säljstart för Optima i Sverige sker i mars och tilldelningen blev 600 bilar för helåret. Kia Sverige tror att man lätt hade kunnat sälja 2 000 bilar.

Minst sagt välutrustad
Med Optima satsar generalagenten på ett göra en efterlängtad inbrytning på tjänstebilssidan och därför är de flesta svenska exemplar specade enligt vad man tror att den marknaden efterfrågar.

Det innebär utrustningsnivån Executive som kostar 35 000 kronor mer än basmodellen Komfort. I det paketet ingår bland annat 18-tumshjul, självparkeringssystem, filövervakning, panoramasoltak, däcktryckssensorer, rattvärme, nyckelfritt system och navigation.

Optima Executive är minst sagt välutrustad men Kia utmanar även prismässigt i tjänstebilsklassen. Tanken är att ligga åtta–tio procent under konkurrenterna.

Till det yttre torde nog de flesta instämma i att Optima står sig mycket bra. Den är riktigt vacker att titta på med sina coupéliknande linjer. Och invändigt är intrycket klart lyxigt med materialval av hög klass och elegant instrumentlayout.

Sittkomforten är utmärkt och det är gott om utrymme för långbenta i baksätet. Även vägegenskaperna känns trygga och bilen upplevs som välbalanserad.

Gör inte bilen rättvisa
Problemet sitter under huven; 1,7-litersdieseln på 136 hästar är enda alternativet till att börja med. En tvåliters bensinare och en bensin-elhybrid kommer inte hit tills vidare.

Med denna diesel känns det lite som om Optima hamnat i ingenmansland maskinellt. Motorn gör helt enkelt inte denna vackra bil rättvisa. Den är för klen för en bil med en så sportig utstrålning och för törstig för miljövännerna.

Enligt uppgift har Kia verkligen försökt att få ner utsläppet av koldioxid till 120 gram, vilket systerbilen Hyundai i40 med samma motor lyckats nå med råge.

Lägre än till 128 gram per kilometer kom man inte med ISG, Kias stopp/start-system. Därför har generalagenten i Sverige beslutat att inte erbjuda Optima med ISG. Man tror inte att kunderna är beredda att betala 5–6 000 kronor extra för stopp/start när det ändå inte betyder miljöbilsklassning och fem års skattebefrielse.

Lider av växtvärk
Nio av tio Optima i Sverige är utrustade med den sexstegade automatlådan (med rattpaddlar) som kostar 10 000 kronor extra. Även den strategin är utformad med hänsyn till tjänstebilsmarknaden.

Optima-dieseln med automatlåda är ingen raket vid rödljusen, 0–100 km/tim tar tolv sekunder och maximala vridmomentet, 325 Nm, fås vid 2 000 varv per minut. Innan man når dit händer det inte mycket men när man väl fått upp varvtal och fart är effekten godkänd.

Vid den europeiska presentationen av Optima rabblades Kias fantastiska försäljningssiffror globalt. Året kommer att sluta på 2,5 miljoner sålda bilar, nya modeller presenteras i rasande fart och när marknaden i stort doppat har Kia gått framåt. Produktionskapaciteten i fabrikerna i Sydkorea, USA och Kina är utnyttjad till bristningsgränsen.

Det är förstås en avundsvärd situation men nackdelen är att Kia lider av växtvärk som drabbat Optimas Europalansering. Ingen kombi, bara ett motoralternativ, tji miljöbilsklassning...

Synd på en så rar ärta.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Optima 1,7 CRDI Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Pris, från kr: 304 900 inklusive automatlåda.
Säljstart: Mars.
Modell: Fyrdörrars femsitsig sedan.
Mått (cm): L 485/B 183/H 146.
Tjänstevikt (kg): 1 506.
Motor: Fyrcylindrig commonrail turbodiesel. Cylindervolym: 1 685 cm3. Max effekt: 136 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment: 325 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Sexstegad automatlåda. Framhjulsdrivning.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 12 s. Toppfart 197 km/tim.
Förbrukning: 6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 158 g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Volvo S60, Citroën C5, Mazda6, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Opel Insignia med flera.

Vad nytt? Helt ny bil – i Europa.
För vem? Tjänstebilsförare.

Plus: Design, utrymme, komfort.
Minus: Motoralternativ, miljö, ingen kombi.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-02 10:48
Pender

Nog för att bilen är väldans tjusig i verkligheten (särsk. i svart, som jag annars ogillar. Såg flera i New York.), men att som Kia tro sej kunna sälja massvis, blir en fåfäng förhoppning. Som Håkan skriver, gör motorn bilen osäljbar. Självklart skulle den som I40 ha 136 hk miljödiesel.Dessutom, förra Optima (eller Magentis, som den hette i Sverige.) var obehagligt bullrig redan med 16". Det vill till att Kia gjort underverk med chassit, om den ska klara 18" på vår tvättbräde-asfalt. (Hoppas dom fixat tåligare lack. Min Magentis metallic var extremt repkänslig.)

#2 • Uppdaterat: 2012-02-03 09:06
Peter i Sydney

Optima har även funnits här i Australien i över ett år. Trots att det är en mycket snygg bil och fått fantastisk kritik i tidningarnas tester så går försäljiningen uselt. Systerbilen Hyundai i45 (inte i40 som Vi Bilägare felaktigt uppger) säljer däremot mycket bra trots degig styrning och för mjuk fjädring. Det visar att mycket få bilköpare läser biltester i det här landet.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-03 09:56
quatroporte

Såg en när jag var på bensin station i Shenzhen sist, den är verkligen supersnygg, lite av en Maserati blandat med Audi design för folket men rent mekaniskt blir det troligtvis sömnpiller. I alla fal banar det en väg till Kia (tillsammans med Hyundai) att bli världens största tillverkare år 2020. Synd att de inte ville köpa SAAB och få tillgång till riktigt bra motor design.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-04 19:16
Tobo

Peter i Sidney:

Vad skiljer Hyundai i45 från i40?

http://www.hyundai.se/2010/i40.shtml

#5 • Uppdaterat: 2012-02-05 08:55
Peter i Sydney

I45 är en större bil med axel avstånd 2795 mm precis som Kia Optima. i40 har axelavstånd 2770 mm. Längd i45/Optima 4820 mm, i40 4770 mm.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-28 19:31
stressulf

brukesog produseres i kina

#7 • Uppdaterat: 2012-11-23 21:48
LarsLars

Trodde att det var en Saab 93 när jag såg reklamen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.