Bild
Nästa artikel
i30 som Fastback är en fröjd för ögat.
i30 som Fastback är en fröjd för ögat.

Provkörning: Hyundai i30 Fastback (2020)

Provkörning

En Fastbackversion av Hyundais i30 finns nu i svenska bilhallar. Bilen bjuder inte på någon revolutionerande körupplevelse, men ger mycket elegans för pengarna.

Efter att tredje generationens i30 lanserats både som halv- och helkombi var det lite oväntat att rationella Hyundai även skulle göra en kombicoupé. Med den vågade designen vill man locka till sig en köparkrets som traditionellt inte skulle kolla på en Hyundai.

Jämfört med vanliga i30 har taket sänkts med 2,5 centimeter. Det är tänkt att bilkroppen ska likna en tårdroppe med avsmalning bakåt. Den ändrade karossformen bidrar enligt Hyundai till en sportigare körupplevelse.

Chassit har också sänkts några millimeter och stötdämpningen har styvats upp med 15 procent. Bagageutrymmet sväljer nu 405 liter vilket är 55 liter mer än vanliga i30.

I30 Fastback går att få med prestandamärket N, men under provkörningen får vi nöja oss med den ”vanliga” versionen. Dock är bilen pimpad med utrustningsvarianten N-line, vilket tar sig uttryck genom sportigare stötdämpare, ratt och säten, trekantiga LED-ljus samt en massa N-emblem utspridda både i och på bilen.

Jag tycker inte detta är värt 20 000 kronor extra.

HYUNDAI I30 FASTBACK 1,4 T-GDI DCT

Pris, från kr: 224 900.

Säljstart: Säljs nu.

Mått, cm: L 445,5/B 179,5/H 1 425.

Bagagevolym, l: 450.

Tjänstevikt, kg: 1 316.

Motor: 4-cylindrig bensinturbo på 1 353 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 242 Nm vid 1 500 v/min.  

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning med sjustegad dubbelkopplingslåda. 

Prestanda: Toppfart 205 km/tim (210). Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s.

Deklarerad förbrukning: 6,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 132 g/km.

Konkurrenter: Mazda 3 sedan.

Plus: Snygg design, lättmanövrerad, prisvärd.

Minus: Seg i gaspådraget, dålig sikt bak, låg takhöjd bak.

Utrustningspaketet N-line ger bilen flera sportiga designdetaljer.
Utrustningspaketet N-line ger bilen flera sportiga designdetaljer.

Interiören är stilren och lättanvänd. Det mesta känns logiskt och helt på sin plats. 8-tumspekskärmen är enkel att förstå sig på och kan lätt kopplas till din smartphone. 

Förarsätet är helt okej men för att få bra sikt måste jag dra bak och sänka stolen betydligt mer än vad jag är bekväm med. Den sluttande bakluckan gör också att sikten bakåt är begränsad.

Det känns nästan som att kolla ut genom ett flygplansfönster när man kikar i backspegeln. I baksätet slår mitt bakhuvud i taket innan det når nackskyddet. Man får sitta som en säck potatis. 

Stilren och lättskött interiör.
Stilren och lättskött interiör.

Testbilen är utrustad med en 1,4 liters fyrcylindrig bensinmotor som ger 140 hk. Övriga alternativ är en billigare 1,0-liters bensinare på 120 hk samt en 1,6-liters diesel som ger 136 hk. 1,0-litersmotorn går enbart att få en med manuellt sexväxlad låda. Övriga alternativ går att få både med sexväxlad manuell låda eller med sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Rent körmässig bjuder i30 Fastback på en relativt behaglig resa. Styrningen känns skarp och fjädringen sköter sig riktigt bra. 

Den sportiga interiören och den greppvänliga ratten ger känslan av att man sitter i en betydligt mer kraftfull bil än vad man egentligen gör. Bluffen synas när man ska in på motorvägen då bilen reagerar segt på gaspådraget. Vill man ha mer kräm får man helt enkelt vända sig till N-versionen.

Säkerhetsfunktioner som autobroms, förarassistans, helljusavbländning och filhållningsassistans är standard. 

Priset då? Den billigaste versionen går loss på 199 900 kronor. Vill du ha en lite mer kraftfull motor, automatlåda och N line-utförande landar priset på 244 900. Underskrivare själv hade skippat de sportiga N-detaljerna då bilen i sitt grundutförande fortfarande är en fröjd att titta på, men hur man än väljer att göra så känns i30 Fastback faktiskt prisvärd för att vara en coupékombi. 

Fastback skulle nog kunna bli många unga människors inkörsport till Hyundais bilstall. Det är inte den mest praktiska bilen och köregenskaperna är inte spektakulära, men till skillnad från i30-syskonen skriker den heller inte fotbollsförälder. 

Det sneda taket gör bagageutrymmet tämligen opraktiskt.
Det sneda taket gör bagageutrymmet tämligen opraktiskt.

Efter att tredje generationens i30 lanserats både som halv- och helkombi var det lite oväntat att rationella Hyundai även skulle göra en kombicoupé. Med den vågade designen vill man locka till sig en köparkrets som traditionellt inte skulle kolla på en Hyundai.

Jämfört med vanliga i30 har taket sänkts med 2,5 centimeter. Det är tänkt att bilkroppen ska likna en tårdroppe med avsmalning bakåt. Den ändrade karossformen bidrar enligt Hyundai till en sportigare körupplevelse.

Chassit har också sänkts några millimeter och stötdämpningen har styvats upp med 15 procent. Bagageutrymmet sväljer nu 405 liter vilket är 55 liter mer än

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-07-01 18:16

Opraktisk bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.