Bild
Nästa artikel

Provkörning: Hyundai i30

Provkörning

Behöver världen ytterligare bilar i Golf-klassen? Svaret på den frågan är ja, ja! Åtminstone om frågan ställs till sydkoreanska Hyundai, världens sjätte största biltillverkare. Förra året lanserade Hyundais dotterbolag Kia sin Cee'd. Nu följer moderbolaget upp med Hyundai i30, en bil som delar mycket med Kia Cee'd men som lanseras som snäppet "finare".

Konkurrensen i Golf-klassen, eller C-segmentet är mördande; bara på den svenska marknaden finns ett 20-tal märken som har det gemensamt att de är kombisedaner i storleksklassen 420-430 centimeter.

För att slå sig fram där behövs muskler - och det har onekligen Hyundai - men också mod och kaxighet. Vad det sistnämnda anbelangar så verkar inte heller det vara någon bristvara.

- Med i30 blir vi klassledande på de flesta punkter, säger Ike Oh, president för Hyundai i Europa.

Hyundai i30 tillverkas än så länge i Sydkorea men från 2009, när den nya fabriken står klar i Tjeckien flyttas tillverkningen dit.

Medan Kia Cee'd satsade på att positionera sig som ett budgetalternativ i C-segmentet tar alltså Hyundai sikte på stjärnorna med i30. Därför verkar inte ledningen för Hyundai särskilt entusiastisk inför alla frågor om likheterna med Cee'd.

- Vi är två helt olika bolag med totalt skild policy, säger mr Oh. Och nej, det har aldrig varit aktuellt att tillverka i30 i samma fabrik som Cee'd i Slovakien.


Helt klart är att även om i30 delar mängder av komponenter med Kia Cee'd så är skillnaderna stora. Längden, 425 cm, är visserligen densamma, liksom exempelvis backspeglarna och dörrhandtagen men formspråket är tuffare och mer modernt med konvexa och konkava linjer i förening. Lite har man nog sneglat på BMW 1-serien i det fallet.



Även interiören skvallrar om att i30 tagits några steg längre än Cee'd. Stolarna är mer påkostade och komfortabla, instrumenten både funktionella och snygga. Chassisättningen är betydligt mjukare än i Cee'd utan att köregenskaperna har förlorat något på det. Styrningen är lagom direkt och förmedlar bra vägkänsla.


Till Sverige tas i30 in i september med tre motoralternativ, två bensinare på 1,6 respektive 2,0 liter och en diesel på 1,6 liter. Volymbilen antas bli den mindre bensinmotorn men vid vår provkörning blev dieseln klar favorit, främst för sin överlägsna dragkraft på låga varv. Bensinvarianten kräver ordentligt med gas för svara någorlunda.


Hyundai i30 är förstås konstruerad för att klara högsta betyg i Euro NCAP. Alla bilar som tas in till Sverige är utrustade med antisladd-system och sex krockkuddar. Även luftkonditionering är standard.


Hyundai i30 ersätter Elantra, vilket betyder att man backar rejält på längden, minus 28 centimeter. Ändå är utrymmet utmärkt även för passagerare i baksätet. Lastutrymmet är på 340 liter men med båda ryggstöden nedfällda ökar det till 1 250 liter.


Till hösten visas kombiversionen, i30 CW (crosswagon) upp på bilsalongen i Frankfurt för att sedan lanseras våren 2008.

Och framöver kan fler bilar i "i-serien" förväntas, i20 och i10 bland annat. Det lilla i:et står för innovation, intelligens, inspiration, integritet… Men än så länge kan det också stå för inget pris. Förhandlingarna pågår mellan den svenska generalagenten och tillverkaren. Klart är  att i30 kommer att kosta mer än Kia Cee'd, vars grundpris är 150 000 kronor.

Kia har gjort ett stort nummer av att Cee'd erbjuder sjuårig garanti. Med i30 får köparen nöja sig med treårig nybils-, vagnskade- och lackgaranti. Därutöver ingår treårig vägassistans, tio års rostskyddsgaranti och nio års eller 20 000 mils elektronikgaranti.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i30

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai i30

Pris: Ej fastställt.

Säljstart: september 2007.

Modell: femdörrars kombisedan.

Mått, cm: L 425/B178/H 148.

Motor: Fyra cylindrar, 1,6 l, l22 hk (90 kW)/6 200 v/min, 154 Nm/4 200 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell, Antisladd standard.

Tjänstevikt: 1 370 kg.

Släpvikt: 1 200 kg.

Bagagevolym, min/max: 320 (VDA): 340/1 250 liter.

Bränsleförbrukning: 6,2 l/100 km blandad körning.

Prestanda: Toppfart 192 km/tim, 0-100 km/tim på 11,0 s.

CO2-utsläpp: 152 g/km.

VAD NYTT? Helt ny bil.

FÃ-R VEM? För den som vill satsa på utmanare!

BRA KÃ-P? Det hänger på priset som inte är klart ännu.

Taggar: Provkörning

Kommentarer

#1
Janne Nilsson
2007-10-07 21:09

Mycket dåligt att inte Hyundai kunnat utrusta farthållare på dieslversionen. Detta är ett krav på en bil för 175000. Tack vare detta så blev det ingen ny Hyundai för mig. Skulle gärna vilja framföra dessa åsikter högre upp men har inte hittat lämplig mailadress

#1
Lasse
2007-10-25 16:02

Diesel versionen är helt underbar, men att man inte kan få farthållare intregerad i ratten på just dieslen som är just en perfekt långfärdsbil är just inget annat än helkasst....
därför velar jag just nu mkt i mitt köp, blir kanske en Kia
får se..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.