Bild
Nästa artikel
Provkörning: Hyundai i10 1,0 MPI (2020)

Provkörning: Hyundai i10 1,0 MPI (2020)

Provkörning

Tredje generationen av Hyundais minsta modell i10 känns på många sätt större än den är.

De trånga kullerstensgatorna i den lilla fiskestaden Cascais, strax utanför Lissabon är perfekta testvägar för en småbil. Ojämnt underlag, knöligt och trångt. Nya Hyundai i10 gillar utmaningen och tar sig an stadskörningen med bravur. 

Till Sverige kommer endast ett motoralternativ, en trecylindrig 1,0-liters motor med 67 hästkrafter. Till detta finns en femväxlad manuell låda eller en femväxlad automat, som tillval. 67 hästkrafter och tre cylindrar, det kanske inte låter så mycket, men räcker ganska långt i stadskörning. 

Bland trafikljus, korsningar, rondeller och snäva parkeringar visar sig i10 från sin bästa sida. Den är lättkörd, kräver inte mycket uppmärksamhet och lyder minsta dutt på gas eller ny växel. 

Som förare sitter jag riktigt bra. Stolarna är tillräckligt breda och ryggstödet är bra även för min kollega som är över 180 centimeter lång. Sittdynorna är lite för korta för att ge perfekt långkörningsstöd för benen men duger för kortare vardagskörning. Fördelen med korta stolar är att det blir mer utrymme i baksätet.

Tyvärr går inte ratten att ställa mer än i höjdled, alltså inte i djupled vilket hade varit önskvärt för en optimal sittposition. Nya i10 har fått bättre sikt, både fram och bak samtidigt som bilen då också får en slankare och snyggare sidolinje.

I instrumentpanelen sitter en åtta tum stor pekskärm som kan spegla mobiltelefonen. Kontrasterande färg på plasten lättar upp interiören och ett tredimensionellt bikupemönster syns både ovanför handskfacket och i dörrarna.
I instrumentpanelen sitter en åtta tum stor pekskärm som kan spegla mobiltelefonen. Kontrasterande färg på plasten lättar upp interiören och ett tredimensionellt bikupemönster syns både ovanför handskfacket och i dörrarna.

Nya i10 har inte vuxit på längden, men däremot har hjulbasen ökat med 20 millimeter samtidigt som den också blivit 20 mm bredare. Trots att den också blivit 20 mm lägre är den rymligare invändigt och baksätet rymmer åtminstone två fullvuxna med långa ben.

Min långe kollega får plats bakom sig själv och slår inte heller i huvudet trots den lägre takhöjden. Bagageutrymmet på 252 liter fixar två kabinväskor, inte mer, men baksätena går att fälla om mer utrymme behövs. 

I dag är trenden att små bilar ska ha samma utrustning och känsla som de stora bilarna. Kunderna vill ha samma infotainment, säkerhet och designkänsla även när de köper en småbil och i10 har hakat på trenden. Här finns det mesta som kan önskas vad gäller infotainment och den åtta tum stora pekskärmen är störst i klassen, enligt Hyundai.

Här kan föraren spegla sin mobiltelefon med antingen Apple Car Play eller Android Auto. Med Hyundais Bluelink-app kan föraren sedan kolla om bilen är låst, hitta tillbaka till bilen om man glömt var man parkerat samt få aktuell trafikinformation.

»Interiören är betydligt mer mogen än vad man är van vid hos småbilar.«

Hyundai har lagt mycket krut på interiören och designen. Dagens tillverkare vill att bilen ska kännas som en lyxig lounge där passagerarna kan roa sig med allt från att kolla mejl, lyssna på musik, slappna av och alltid ha all information tillgänglig i bilen. 

Nya Hyundai i10 är designad och tillverkad i Europa, för Europa. Interiören är betydligt mer mogen än vad man är van vid hos småbilar och formgivningen bitvis utstuderad. Ett bikupemönster återkommer genom hela bilens interiör och återfinns även på utsidan.  

Väl ute på landsväg är det överraskande tyst inne i kupén. Varken vindbrus eller motorljud överröstar musiken. 

Upp till 90 kilometer i timmen fixar den lilla trecylindriga motorn helt okej men väl över 110 börjar det bli ansträngt. 

Omkörning får planeras och föraren får växla ner för att ta sats. Men, det här är en liten motor som trots allt är effektiv och gör jobbet riktigt bra. 

Precis som betydligt större bilar har även de mindre småbilarna börjat utrustas med allehanda säkerhetssystem. Hyundai i10 har bland annat autobroms, Forward Collision Avoidance, som detekterar bilar och trafikanter.

Den har också filbytarvarning, som med kamera ser väglinjerna och styr tillbaka om bilen håller på att köra över linjen. Samtidigt varnar den med ljud. I10 går att få med backkamera och parkeringssensorer. 

1. 252 liter bagageutrymme rymmer ungefär två kabinväskor men baksätena är fällbara om det behövs mer utrymme. | 2. Längre hjulbas ger mer utrymme invändigt trots att bilen blivit lägre. Även längre personer får plats i baksätet, både med ben och huvud. | 3. Mittkonsolen är högt placerad med den stora pekskärmen, rattar för klimatanläggning och växelspaken men det är ändå gott om utrymme mellan förare och passagerare. | 4. En trecylindrig 1,0-liters bensinmotor ger 67 hästkrafter. | 5. Bred bak ger ett stabilt utseende.
1. 252 liter bagageutrymme rymmer ungefär två kabinväskor men baksätena är fällbara om det behövs mer utrymme. | 2. Längre hjulbas ger mer utrymme invändigt trots att bilen blivit lägre. Även längre personer får plats i baksätet, både med ben och huvud. | 3. Mittkonsolen är högt placerad med den stora pekskärmen, rattar för klimatanläggning och växelspaken men det är ändå gott om utrymme mellan förare och passagerare. | 4. En trecylindrig 1,0-liters bensinmotor ger 67 hästkrafter. | 5. Bred bak ger ett stabilt utseende.

Tredje generationens Hyundai i10 har också tuffat till sig utseendemässigt. Lite arga, spetsiga lyktor ger grillen ett sportigt och tufft utseende som kompletteras med runda lyktor i grillen.

Sidoprofilen är slank med en mittlinje som möts i ett X längst bak där taket möter bakluckan. Och för ytterligare design, taket går att få i kontrastfärg, riktigt snyggt. 

Hyundai i10 är ingen storsäljare i Sverige men i Europa desto större och viktig för märket. 

För den som vill ha en liten och effektiv bil med en stor känsla, fulladdad med senaste teknik och säkerhet är Hyundai i10 värd en provrunda, särskilt i stadsmiljö.

Plus: Liten men med stor känsla, både invändigt och på vägen.

Minus: Korta sittdynor, ratt enbart ställbar i höjdled. 

Vad nytt? Helt ny generation tre av Hyundai i10.

För vem? Perfekt för kortare vardagspendling utan motorvägskörning.   

De trånga kullerstensgatorna i den lilla fiskestaden Cascais, strax utanför Lissabon är perfekta testvägar för en småbil. Ojämnt underlag, knöligt och trångt. Nya Hyundai i10 gillar utmaningen och tar sig an stadskörningen med bravur. 

Till Sverige kommer endast ett motoralternativ, en trecylindrig 1,0-liters motor med 67 hästkrafter. Till detta finns en femväxlad manuell låda eller en femväxlad automat, som tillval. 67 hästkrafter och tre cylindrar, det kanske inte låter så mycket, men räcker ganska långt i stadskörning. 

Bland trafikljus, korsningar, rondeller och snäva parkeringar visar sig i10 från sin bästa sida. Den ä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

HYUNDAI i10 1.0 MPI

PRIS, FRÅN KR: 119 900. 

SVENSK LANSERING: April 2020.

MÅTT, CM: L 367/B 168/H 148. 

BAGAGEVOLYM, L: 252–1 050. 

TJÄNSTEVIKT, KG: 921.

MOTOR: Trecylindrig bensinmotor. Volym 998 cm3. Max effekt 67 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 96 Nm vid 3 750 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, femväxlad manuell. 

PRESTANDA: Toppfart 156 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 14,6 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,8–5,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 110122 g/km. 

KONKURRENTER: Volkswagen Up, Kia Picanto, Toyota Aygo med flera.

Kommentarer

#1
2020-03-04 08:01

Undrar vilken typ av automatlåda det sitter i ? I nuvarande i10 och Picanto sitter det en törstig, 4-växlad momentomvandlarlåda. i i20/Rio sitter väl en 6-växlad DCT och nu plötsligt en 5-växlad - varför tog dom inte samma 6-växlade som i de lite större bilarna kan man undra...

#2
2020-03-04 08:23

5 växlar räcker till 921kg bil med 67hk.
Och man jagar väl varenda hg vikt på dagens bilar.
Men en hunday och vibil nämner ordet tyst verkar konstigt och man undrar vad som hänt.

#3
2020-03-04 09:33

Den 5-växlade automatlådan är en automatiserad manuell växellåda. Detta enligt Hyundais egna uppgifter https://www.hyundai.se/bilar/nya-i10/prestanda. Alltså samma typ av automatlåda som franska bilar plågade oss med för några år sedan...

#4
2020-03-04 09:39

En rätt dimensionerad momentomvandlarautomat är överlägsen DCT i komfort även om den tar någon cl extra.
En robotiserad manuell låda är däremot underlägsen det mesta i växlingssystem.
Att ha många steg i lådan handlar mest om att kunna lägga motorvarvet på mest ekonomiskt varvtal, men är inte lika viktigt på en liten bensinmotor som på en diesel med dess snäva varvtalsområde.
Men visst vore det intressant om det kom en turbosnurra till den här maskinen så den kunde användas även i lite högre fart.
Och visst är det trevligt om det stämmer att ljudnivån hålls nere, det är något jag värdesätter mest på en bil och det är ju sällsynt på småbilar.

#5
2020-03-04 10:13

Kors i taket, en minibil som är någorlunda tyst att åka i. Väldigt attraktivt

#6
2020-03-04 11:27

Picanto finns ju med turbosnurran så den finns säkert även i denna bil men på andra marknader. Och deras tidigare 4-stegade momentomvandlarlåda var faktiskt väldigt törstig i kombination med Kia/Hyundai's sugmotorer.

#7
2020-03-04 11:27

En tyst hunday det tror jag inte på förän jag provat på grova asfalten.

#8
2020-03-04 13:08

mso 1000 - nu får man ju trots allt ställa lite lägre krav på bl a ljudnivån för en bil som kanske kostar runt 130.000 kr än en för + 230.000 kr.

#9
2020-03-05 16:55

Duktiga sydkoreaner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.