Nästa artikel
Provkörning: Honda Civic (2013)
Provkörning

Provkörning: Honda Civic (2013)

Publicerad 15 april 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Den som vill köpa en mellanstor miljöbil kan snart gå till Honda. En ny, stark dieselmotor drar bara 0,36 l/mil och gör Civic till en av klassens snålaste modeller.

Att Honda har duktiga motortekniker har vi sett många prov på. Inte för inte har Honda vuxit till världens största motortillverkare.

Men personbilsdieslar har  inte varit Hondas grej. Första dieseln kom i Accord så sent som 2003 och motorn på 2,2 liter har varit den enda fram till nu.

Som ett slags tioårsjubileum kommer dieselmotor nummer två och den gör i ett slag Honda Civic till mellanklassens snålaste bil. Med en förbrukning på 0,36 l/mil och utsläpp på 94 gram koldioxid/kilometer slår den såväl Volvo V40, VW Golf och även hybriden Toyota Auris.

Men inte bara förbrukningen är bäst. Ingen av konkurrenternas 1,6-liters dieslar kommer upp i en effekt på 120 hk och ett vridmoment på 300 Nm.

Civic blir lättkörd och rask med sin nya motor. Den sprintar kvickt iväg från rödljusen och när vi så småningom kommer upp till hårnålskurvorna i bergen norr om Nice blir det roligt. Motorn drar med kraft och har ett brett styrkeregister.

Jag kan lägga i sexan vid 70 km/tim och trots att varvet då sjunker ned mot 1 000-strecket rår motorn med att öka farten. Men på de vindlande vägarna i bergen är det mest trean som gäller.

Den kan ligga i både i och utanför byarna, för motorn tål också att varvas hårt utan att storkna.
Att det är en diesel hörs mest på tomgång. Genom att stämma frekvenserna på oljudet från olika komponenter har ingenjörerna dämpat dieselknattret.

Om jag stannar, lägger ur växeln och släpper upp kopplingen blir det tyst från motorrummet. Stopp/startsystemet fungerar fint och motorn startar igen med en lätt ruskning.

Det är en lätt motor. 47 kilo har försvunnit jämfört med Hondas äldre diesel. All borttagen motorvikt har legat framför framaxeln. Med nya motorn blir Civic ändå snabbare och stadigare att svänga med. Körglädjen är hög!

Men någon rekordlåg förbrukning lyckas jag inte prestera, ens när jag kör mjukt på höga växlar. Det går åt ett par deciliter mer bränsle per mil än vad Honda utlovar.

Honda har inte använt någon specialteknik i sin lilla diesel, bara lättat och försökt minska friktionen. Turbon styrs elektroniskt och bränslet sprutas in  i cylindrarna med 1 800 bars tryck, vilket finfördelar vätskan och gör förbränningen effektiv.

Motortekniken kallas i-DTEC men vad det står för kan inte Hondas tekniker svara på:
– Det är nog bara några bokstäver som ser bra ut, säger utvecklingsingenjör Masaki Kanehiro generat.

Honda Civic 1,6 i-DTEC kostar från 206 900 kr. Inte billigast i klassen, men starkast.

 

RÄTTELSE:
Honda Civic, med ny 1,6-liters dieselmotor, är snålast i klassen, upplyste vi i papperstidningen.

Men där hade vi fel. Renaults 1,5-liters diesel på 110 hästkrafter gör faktiskt Megane till klassetta i låg förbrukning. Den ska gå på 0,35 l/mil enligt den franska tillverkaren, vilket slår Hondas motor med en centiliter.

I förhållandet mellan effekt och förbrukning är dock den japanska motorn överlägsen med sina 120 hk och vridmomentet på 300 Nm.

Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda Civic 1,6 i-DTEC

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

PRIS, FRÅN KR: 206 900.

MODELL: Halvkombi med fem dörrar.

SÄLJSTART: Mars.

MÅTT, CM: L 430/B 177/H 144.

TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 400.

MOTOR: Fyrcylindrig diesel med variabel turbo. Insprutning från Bosch med 1 800 bars tryck. Volym 1 597 cm3. Effekt 120 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 300 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad låda.

PRESTANDA: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.

FÖRBRUKNING: 3,6 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 94 g/km.

KONKURRENTER: Volvo V40 D2, VW Golf 1,6 TDI, Audi A3 1,6 CDI m fl.

Plus: Förbrukningen, pigg och stark motor, stort bagage, praktisk lastare.

Minus: Krånglig färddator, trist interiör.

Vad nytt? Mellanklassens snålaste dieselmotor.

För vem? Den som vill köra en rymlig miljöbil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-04-15 13:56
Swemba

@Mistro, faktum är att Civic är förvånandsvärt rymlig. Vi åkte 5 vuxna med 5 resväskor från Arlanda i en Civic, utan problem. Något jag själv trodde var helt omöjligt.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-16 07:23
De Facto

Lite borde väl journalisterna kunna leta själva... 30 sekunder på nätet ger att i-DTEC står för intelligent Diesel Technology. Det talar ju iofs emot "Honda har inte använt någon specialteknik i sin lilla diesel".

#a • Uppdaterat: 2013-04-16 21:07
Roger Skagerström

Måste nog hålla med Kapten om att interiören är lite småtrist. Men den är knappast representativ. Och man jublar inte i en Merca heller ;) Skulle väl vara A-klass som ser lite lattjo ut då :P

Nåväl. Ska bli spännande att se kombin i verligheten. Tror den kan bli häftig. Bensin ska det vara dock om det är en Honda känns det som. Det är där de briljerar.