Bild
Nästa artikel
Ecosport börjar på 166.800 kr med 125 hk. Alla varianter är framhjulsdrivna.
Ecosport börjar på 166.800 kr med 125 hk. Alla varianter är framhjulsdrivna.

Provkörning: Ford Ecosport (2016)

Provkörning

Baserad på Fiesta, utvecklad i Brasilien och byggd i Indien – nu har Ecosport smugits in här. Bakdörren är den mest uppsendeväckande detaljen.

Den har gjort succé i bland annat Brasilien, Ryssland och Indien. Nu kommer Ecosport till Sverige. Men Ford har verkligen inte gjort något större nummer av den lilla suvens entré på marknaden. Kanske beror det på att det snart är fem år sedan den visades för första gången i Indien.

Ford Ecosport är liksom Fiesta baserad på företagets B2-plattform. Den har tre centimeter längre axelavstånd än Fiesta och mäter drygt fyra meter på längden. Men det är främst den ökade höjden som märks.

"Känslan är inte det minsta sportig. Motorgången är rå och segdragningen i låg- och mellan-registret svag."

Ecosport finns endast som framhjulsdriven och erbjuds med tre olika bensinmotorer och en diesel. Provbilen har 140-hästarsversion av den trecylindriga enlitersmotorn med turbo – känd från andra Fordmodeller.

Med 140 hk till förfogande borde Ecosport leva upp till andra delen av sitt modellnamn men känslan är inte det minsta sportig. Motorgången är rå och segdragningen i låg- och mellan-registret svag. Det är först vid högre varvtal som motorn vaknar till liv och då gör den det i en kortvarig effektexplosion innan det är dags att växla upp.

Inte heller vägegenskaperna övertygar. Styrningen är nervös och oprecis, fjädringen är småstötig redan i låga farter och när hastigheten överstiger 100 km/tim är Ecosport påtagligt bullrig.

Sikten bakåt och snett bakåt är ganska begränsad, tur att ytterspeglarna är väl tilltagna. Instrumenteringen och reglagen känns igen från Fiesta och det är ganska plottrigt. En del av knapparna är inte belysta och därför svåra att tyda i mörker. Grafiken i informationsrutan mitt på panelen går i ljusblått mot svart botten och känns lite gammaldags.

Framstolarna är korta och ratten går endast att ställa i höjdled men utrymmet är tillräckligt även för längre förare. I baksätet är det däremot ganska trångt för benen. Bagageutrymmet är högt i tak men kort, till baksätets ryggstöd är det bara 70 cm. Fälls sätet (delbart 60/40) blir det 137 cm.

Ford Ecosports mest framträdande karaktärsdrag är nog den sidohängda bakluckan. Den ser ut som en vanlig lucka men 125 cm bred ökar den bilens längd med nästan 30 procent när den svänger upp. På andra marknader sitter ett reservhjul monterat på luckan men det har inte ansetts passa marknader som den svenska. Reservhjul finns dock att få som tillval.

Säkerhetsutrustningen är ordinär med sex krockuddar och krockgardiner. Fyra stjärnor i Euro NCAP. Autobroms finns inte. I grundutförande kostar Ecosport 166 800 kronor med 125 hk. Med Titaniumpaket och 140 hk stiger priset till 188 800 kr. Önskas ljusautomatik, regnsensor och farthållare får ytterligare 3 500 kr läggas till priset.

Ska man prompt ha en liten suv finns det bättre val i klassen.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Ecosport?

Ford Ecosport 1,0T Ecoboost Titanium 140 hk

Pris, från kr: 188 800.
Modell: Liten framhjulsdriven suv.
Säljstart: Finns nu.
Mått, cm: L 402/B 177/H 165.
Tjänstevikt, kg: 1 337.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 998 cm3, max effekt 140 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 140 Nm vid 1 400–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell, framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 125 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 2008, Renault Captur, Opel Mokka X.

Plus: Hög sittposition, bränslesnål.
Minus: Vinglig, bullrig, kort lastutrymme, opraktisk bakdörr, stötig.

Vad nytt? Ecosport kommer till Sverige nästan fem år efter premiären.
För vem? Kanske stadsbon utan större lastbehov.  
 

Kommentarer

#1
2017-01-28 10:12

Av artikeln att döma så borde det inte komma att säljas många exemplar av denna bil här i landet. Det finns nog åtskilliga bättre alternativ tycks det som.

#2
2017-01-28 10:27

Har sålts här i Australien i snart två år. Det mest i ögonfallande är att backkamera inte är standard ens på toppmodellen och går inte att få ens mot tillägg. Mycket dåligt då i stort sett samtliga konrrenter har det som standard redan på basmodellen. Dessutom är den ful. Ser verkligen ut som en Fiesta på styltor.

#3
2017-01-28 15:34

Kommer att säljas en del till äldre som alltid kört Ford och som vill ha en högre bil för att "lätt ta sig i och ur och har bra sikt". Trots att det finns vanliga bilar som är bättre när det gäller det och allt annat.

En framhjulsdriven SUV med märklig bakgrund och den inredningen, nej tack! En såkallad skogsmullebil där reservhjul inte är standard är märkligt men inte unikt för Ford, ännu märkligare är att den fått Fiestans dåliga stolar med sitt dåliga stöd.

Det falska knepet med eco och sport i modellens namn gör allt ännu löjligare.

Dyr och törstig dessutom.

#4
2017-01-28 10:37

Vilken smidig dörr där bak =)

#5
2017-01-28 13:42

Utvecklad i Brasilien är väl inget att skryta med...

På varor (av mer teknisk natur) i Brasilien är det inte ovanligt att det står "Não feito no Brasil/não fabricados no Brasil" (ej tillverkad i Brasilien) på. Kvaliteten är så usel att invånarna vägrar köpa dem, importvaror har bra rykte dock.

#6
2017-01-28 13:52

Nu är den förstås inte tillverkad i Brasilien...

#7
2017-01-28 14:31

Enligt kontakter har jag fått höra att återförsäljare av Volvo, Renault, Dacia och Ford vill göra sig av med det sistnämnda ty märket bland annat har tydliga kvalitetsproblem. Denna lär inte öka attraktionen.

#8
2017-01-28 21:19

Ford har gått redigt vilse. Ett rätt äger de nästan med Mondeo men i övrigt så kan man undra över för vad och för vem?

#9
2017-01-28 21:50

Bilia har väl sagt upp ÅF-avtalet med Ford men det är ju länge sen även om det inte verkställts ännu. Tror dock inte att det har med kvalitetsproblem att göra.

#10
2017-01-29 12:37

Jag tror inte att den sjätte generationen är sämre än den föregående och det är en rent fantastiskt trevlig allroundbil med komfortabla egenskaper om det så gäller att färdas i +150 på autobahn eller i 80 på våra riksvägar.
I stan känns den lite stor ibland när man ska parkera, men den har ju en utomordentlig sikt.
Jag har inte märkt att den skulle krångla speciellt och inte heller har det varit problem med rosten, det är nog en skröna från 80-talet som hänger kvar och som den delade med många andra.
Vad nu än T-kramarna tror.

#11
2017-01-29 12:54

Jag gillar Ford, men tycker nog att detta är en lite tveksam uddabil. Kanske kan den passa äldre människor som vill sitta lite högre, samt kunna kliva i och ur med lätthet.. Ford har ju ett väldigt omfångsrikt modellprogram, från högt till lågt för att passa en bred målgrupp med olika krav och plånböcker. Vad gäller kvaliteten så bygger den ju på beprövade Fiesta så det lär knappast bli några allvarligare problem. Största felet är väl kanske att den inte känns så fräsch och modern. Fiestan byts snart ut och det är ju den som bilen i stort bygger på av bilderna att döma.

#12
2017-02-19 11:37

Vad knasig bilen såg ut från sidan med bakdörren öppen som på bilden, och synd att komforten är usel, för vem vill ha en bil som är stötig, och bullrig, med dåliga stolar, som dessutom är ful?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.