Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Dacia Duster (2018)

Publicerad 18 februari 2018 (uppdaterad 18 februari 2018)
Dacia har gjort en rejäl uppryckning av Duster, även om man kanske inte ser så stor skillnad på de yttre linjerna. Bättre komfort men ingen autobroms ännu!
Att erbjuda en bil som är 434 cm lång för under 100 000 kronor är inte illa – även om det bara är med en marginal på en hundralapp. I Sverige är det ändå ett fåtal som väljer just den – vi vill ha mer bil!
Nya Duster är förvillande lik föregångaren. Vid första anblicken såg vi inte vad som var nytt. Men jo, karossen är helt ny! Man får titta mer noggrant för att se de nya dragen. 

Duster är en succé för Dacia. Den har sålt överraskande bra i Europa och man har velat behålla utseendet, eftersom den robusta och lite knubbiga designen gillas skarpt hos de som slängt statustänket åt sidan och chansat på en helt ny bil. 

Tydligaste skillnaden mot första versionen som damp ner i Sverige 2010 är den nya fronten med strålkastare som kan innehålla LED-lampor för halvljus och varselljus dagtid. Främre takstolparna har fått en brantare lutning och flyttats framåt för att ge känsla av rymligare kupé. Grillen sträcker ut sig med mer enhetligt utseende mellan strålkastarna. Midjan är högre. Framskärmarnas utbyggnad i bakkant är också markant, när man ser bilen från sidan.
17-tumshjul höjer utseendet en hel del, men ingår först i högsta utrustningsnivån, Prestige. Bakifrån är det främst de fyrkantiga lysena som sticker ut.

"För många betyder valet av Dacia att det är första gången de köper en ny bil."

Det vi omedelbart noterade var att köregenskaperna är betydligt bättre än hos den tidigare generationen. Stötigheten är borta och nya Duster tar vägskarvar och ojämnheter avsevärt komfortablare. 

Fjädringen är förstås en kompromiss mellan stabilitet och framkomlighet på dåliga vägar och i terräng. Den lutar först mjukt vid hård kurvtagning, men rörelsen stannar sedan upp. 

En ny elektriskt styrservo gör bilen lättare att manövrera vid låg fart och parkering. Den gör också en hel del för körkänslan. Styrningen är visserligen ganska lätt men progressiv och ger en direkt, exakt känsla. Äntligen är ratten numera justerbar i både höjd- och längdled, men tyvärr inte i den allra billigaste versionen, Access.

Krocktestet som gjordes av Euro NCAP 2011 renderade bara tre stjärnor. Då var inte antisladdsystem standard och där gick tydligen gränsen hos konsumenterna. En bil utan autobroms kan tydligen accepteras men inte utan ESP. 

I den nya bilen har plattformen förstärkts i de längsgående golvbalkarna, främre rambenen och i de främre takstolparna. Dessutom har stolarna ny sätesram och nya bättre nackskydd mot påkörning bakifrån. Plumpen i protokollet är att man inte kan få autobroms vilket motiveras av prisskäl. 

Lågt pris är den avgörande faktorn för kunderna vid köp. Den billigaste versionen av Dacia Duster går lös på låga 99 900 kronor. Den är då framhjulsdriven och har minsta bensinmotorn på 115 hästkrafter. 

Säkerhetsutrustning som ingår är bältessträckare i fram- och  baksäte, krockgardiner, antisladdsystem, fartbegränsare, bältesindikator i förarens display med mera. Men en hel del bekvämligheter saknas. Klimatanläggning är option (3 500 kr) på alla nivåer.

I dag rullar 12.000 Duster i Sverige. Bara en procent av köparna har valt inroparen. Tio procent har valt den näst lägsta utrustningsnivån och hela 89 procent väljer någon av de två mest utrustade versionerna. För många betyder valet av Dacia att det är första gången de köper en ny bil, visar Dacias egna marknadsundersökningar. I Vi Bilägares AutoIndex 2017 visade det sig att Daciaägarna ger högst poäng av alla på en av delfrågorna – när det gäller betygsättning av bilens kvalitet i förhållande till pris.  

Nya Duster är en positiv överraskning. Den nya interiören och stolarna gör en hel del för helhetsintrycket av bilen. Bensinmotorn TCe 125 är lågmäld, känns smidig och är egentligen tillräckligt stark i Duster. Även dieselmotorn är en trevlig bekantskap och de vibrationer vi tidigare klagat på har uppenbarligen minskats, kanske genom karossens förstärkningar.

Vid provkörningen uppfattade vi det som att nya Duster har en lägre bullernivå, vilket ska ha åstadkommits med mer isolering och tjockare sidofönster fram. Förhoppningsvis består intrycket på svensk väg.  På den konstruerade terrängbanan visade Duster god form med finesser som automatisk kontrollerad bromsning vid nedförslut och möjlighet att använda kamera för att få bättre sikt över skarpa krön. 

På sikt kommer Dacia med AdBlue-rening och såväl mildhybrid som plug-in.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?

Seats digitala mätarkluster har flera olika vyer, nästan alla med otydlig hastighetsvisning. Filhållningssystemen kräver 3-4 rattknappstryckningar. Suck.

Dacia Duster TDCi 110 4x4 Prestige

Pris, från kr: 179 900.
Säljstart: Februari 2018. 
Mått, cm: L 434/B 180/H 168.
Markfrigång: 21 cm.
Bagagevolym, l: 467–1 444 (4x4).
Tjänstevikt, kg: 1 317–1 387.
Max släpvagnsvikt, kg: 1 500. 
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med direktinsprutning. 1 461 cm3 på 110 hk (80 kW) vid 4 000 v/min. Vridmoment 260 Nm vid 1 750 v/min. 
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell växellåda. Framhjulsdrift, inkopplingsbar 4WD. Låsbar mellandiff.  
Prestanda: Toppfart 169 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,4 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,7 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 123 g/km.
Konkurrenter: Storleksmässigt: Seat Ateca, Skoda Karoq. Prismässigt: Opel Crossland, Renault Captur med flera.

Plus: Mycket bil för pengarna, bra framkomlighet.
Minus: Autobroms saknas.

Vad nytt? Helt ny kaross, ny interiör. 
För vem? Alla som vill lägga mindre pengar på en bil och som struntar i statusen. Billig andrabil.   
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.