Bild
Nästa artikel
Böljande runt möter kantigt rakt. Z4 är lätt att tycka till om, redan vid en första anblick.

Provkörning: BMW Z4 (2019)

Provkörning

Nya BMW Z4 bjuder på en genomtänkt och balanserad mix av komfort och prestanda. Vi provkör förväntade favoriten 30i S-Drive.

BMW:s Z-serie föddes 1989 i och med lanseringen av Z1, vilken följdes av Z3, Z8 och Z4. Samtliga modeller är tvåsitsiga, men inte alltid taklösa. Några volymmodeller har det aldrig handlat om. En Z är en entusiastbil och imageskapare, både för BMW och kunden som köper den. Högst troligt därför – på grund av de låga produktionsvolymerna – valde man denna gång att dela grundkonstruktionen med japanska Toyota, vilka gav Z4 nya kläder och ett Supra-emblem.

Nya Z4 har vuxit på alla ledder och blivit berikad med tillverkarens senaste chassi-teknik. Lägre ofjädrad vikt och bredare främre spårvidd ska förbättra styrkänslan och väghållningen utan att tumma på komforten, och visst trivs Z4 när det svänger. Känslan i ratten är stram och exakt, och jag uppskattar att man gått i från det överdrivet tröga som kännetecknade tillverkarens sportpaketberikade vagnar tidigare.

"BMW Z4 har många rätt och tar poäng i vardagsronderna, till skillnad från många hårdare, sportigare konkurrenter."

Fyra körlägen finns tillgängliga i provbilen och bäst trivs vi i Comfort. Sportläget bjuder på en rivigare, hårdare upplevelse, men på vägarna runt Roslagen känns det som en onödig pulshöjare som inte går ihop med bilens övriga egenskaper.

Den lilla kupén är förvånansvärt luftig även med taket på plats. Stolen har bra skjutmån och takhöjden är väl tilltagen, liksom avståndet till vidrutans övre ram. Här borde även riktigt långa personer trivas. Ett stort minus måste dock delas ut för bältets dragning. Är du kortare än genomsnittet är risken stor att du får det över halsen. Och som i så många andra cabbar saknas justeringsmöjlighet.

Reglagen sitter där de förväntas och de vanligaste funktionerna styrs med fysiska knappar och vred.

Väl genomtänkt och väl nyttjade utrymmen.

Ljudkomforten är godkänd för att vara i en cabriolet, men på grov motorvägsasfalt letar sig en hel del buller in genom tygtaket och hjulställen.

Vindskyddet mellan nackstöden är effektivt och plockas lätt bort från förarplats, något som uppskattas vid backning. Skyddet bråkar dock en del med sikten och kan inte tas bort med taket på plats. Se upp vid filbyten, och missa inte backkamera om du överväger köp.

Lastutrymmet om 281 liter är bra för biltypen och påverkas inte när taket fälls. Genomlastningsluckan är ingen frälsare, men heller inget som skadar.

BMW Z4 har många rätt och tar poäng i vardagsronderna, till skillnad från många hårdare, sportigare konkurrenter.

Prislappen på 507 400 kronor är i höjd med konkurrenternas. Knappast lågt, men ändå billigare än en sommarstuga. Med lite vilja kan nya Z4 dessutom tjäna dig året runt, men glöm inte att känna efter hur bältet sitter innan du slår till.

Diskutera: Vad tycker du om BMW Z4?

BMW Z4 sDrive 30i

Pris, från kr: 507 400.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 432/B 186/H 130.
Markfrigång, cm: 12.
Bagagevolym, l: 281.
Tjänstevikt, kg: 1 581.
Motor: Fyrcylindrig längsmonterad radmotor med turbo. Volym 1 998 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 550 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,4 s.
Deklarerad förbrukning: 6,1 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp:139 g/km.
Konkurrenter: Porsche 718 Boxster, Audi TT Roadster, Mercedes-Benz SLC, Nissan 370Z Roadster.

Plus: Motor och växellåda, bra nyttjade utrymmen.
Minus: Bältets dragning, sikten rakt och snett bakåt.

Vad nytt? Helt ny version av BMW Z4.
För vem? Livsnjutare med utflugna barn. De som prioriterar lek framför sommarhus. 

Kommentarer

#1
2019-10-13 10:46

Kanske bara är jag men anser BMW tappar i design och snygghet i alla modeller gereration för generation......första Z4 signerad Bangels genialiska design är fortfarande den snyggaste enligt mig, särskilt i coupéversion.
Denna är mer bara en gäspning designmässigt som utan njurarna är ganska identitetlös.

#2
2019-10-13 13:50

Inte så mycket Zunkunft (framtid) över BMWs Z-modeller nuförtiden...

#3
2019-10-13 16:34

Jag tycker att BMW var, är och förblir ledare vad gäller körglädje och prestanda. Tyskarna kan det där med kvalitet och körglädje i skön förening. Skulle icke alls ha något emot en BMW Z på infarten ståendes parallellt med Audin!

#4
2019-10-13 16:57

Låg: Du tycker att BMW förblir ledande?! Det är väl absolut inget som går att ha nåt tyckande om? Du har ju inte en aning om hur deras kommande modeller kommer vara kontra sina konkurrenter?
Att de bitvis varit i toppen tidigare håller jag helt med om dock.

#5
2019-10-13 20:13

Jag har egentligen bara en favorit i Z-familjen, och det är Z8.
En riktigt läcker bil!
Det är dock inte ofta man ser dem, det gjordes väl inte ens 1.000 av dem?

#6
2019-10-13 20:17

I just den här klassen är det knappast BMW som är roligast. Bland mainstream bilar så tycker jag dock att de är roligast att köra med några undantag, som Alfa Romeo Giulia.

#7
2019-10-13 20:38

Ser mer ut som en MB än BMW. Nej denna är ingen höjdare.

#8
2019-10-14 07:46

Tycker den är snygg.
Och fin front.
Personlighet eller inte i en tid när det skall stickas ut med extrema gris fronter eller grisögon till strålkastare etc etc.
Nä den är helt enkelt riktigt snygg med fin front utan extrem utmärkelser för grill hålen.

#9
2019-10-13 23:27

Henrik:
Jo jag tycker att BMW alltid har tillverkat riktigt fina bilar där Z är inget undantag, alls ever! Visst, är det subjektivt och självklart vet ingen av oss speciellt mycket om framtiden men likväl håller jag på tysk bilindustri, igår, idag och säkert i morgon också.

#10
2019-10-14 07:04

Man riktigt känner hur plastig fronten är bara på bilderna.

#11
2019-10-14 19:45

Hade hellre valt Audi TT

#12
2019-11-07 08:04

mänga drag av Fiats motsvarande; helt ok

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.