Bild
Nästa artikel
Några yttre unika attribut för laddhybriden finns inte, bortsett från laddluckan på vänster framskärm.
Några yttre unika attribut för laddhybriden finns inte, bortsett från laddluckan på vänster framskärm.

Provkörning: BMW 530e xDrive (2020)

Provkörning

BMW har uppdaterat 5-serien som laddhybrid och finns nu även med fyrhjulsdrift. Vår provkörning avslöjar både plus och minus med den dyra modellen.

Att bygga laddhybrider av sedanmodeller som ursprungligen är tillverkade för fossildrift är en utmaning. Utrymmena är knappast överväldigande och några stora utsvävningar är inte att tänka på.

Ett gissel för en tillverkare som valt att inte bygga specifika modeller för eldrift, men ändå vill vara med och slåss i räckviddsrejset.

BMW har valt att jobba med det man har och genom att använda sig av en ny typ av batteriteknik har man lyckats öka räckvidden utan att tänja batteriets storlek.

I den nya versionen av den laddbara 5-serien är lastutrymmet oförändrat mot tidigare, medan räckvidden har ökat med 30 procent enligt NEDC-cykeln. Däremot tappar du som väljer laddbart 120 liter lastvolym.

Ett knapptryck gör att bilen alltid startar i elektriskt läge.
Ett knapptryck gör att bilen alltid startar i elektriskt läge.

På insidan är allt som i vilken ”femma” som helst. Rent och stramt är modellen och i jämförelse med nya 3-serien är känslan avskalad. Instrumenteringen är av senaste snitt, där föraren kan välja vad som skall visas i kanterna.

Den heldigitala visningen är tydlig och överskådlig och speciellt uppskattas de fält som visar när bilen är på väg över till fossildrift.

Varvräknaren, vilken i eldrift konverteras till en mätare för effektuttag, markerar med ett blått fält när gränsen för vad batteriet klarar av är nådd och den fossila delen av drivlinan måste stötta.

Förarmiljön är som i vilken femma som helst, med undantag för e-knappen på mittkonsolen.
Förarmiljön är som i vilken femma som helst, med undantag för e-knappen på mittkonsolen.

I körläge Auto eDrive – som kombinerar de båda drivsystemen – klarar bilen att hålla upp till 110 km/tim på ren eldrift, medan körläge Max eDrive låter dig öka till 140 km/tim.

Kör du med navigatorn inprogrammerad på din destination i autoläget lägger bilen automatiskt eldriften där den fungerar som bäst. Ett plus för att du kan välja att alltid starta i Max-läget, vilket spar en del knappande för de som vet att eldriften räcker till målet.

Uppdaterade BMW 530e finns med både bak- och fyrhjulsdrift. Den senare är törstigare, drar 1,4 kWh mer per 100 km.

Deklarationen säger 15 kWh per 100 km, men under vår provkörning lyckades vi enbart komma ner till 19,6 under en landsvägstripp med en snittfart på 74,5 km/t, vilket gav en utsläppsfri räckvidd på 47,5 kilometer.

Väl godkänt med tanke på att det i luften endast var +4,5 grader.

410 liters volym jämfört med 530 för fossila femserien. Dubbla golv.
410 liters volym jämfört med 530 för fossila femserien. Dubbla golv.

Provbilen är utrustad med adaptivt sportchassi. Fjädringen fungerar bättre än på 3-serien och bilen bjuder på en god balans mellan komfort och sportiga egenskaper. Att man sitter skönt i BMW:s sportstolar är känt sedan länge och justeringsmöjligheterna är goda.

BMW 530e har mycket som talar för sig, men jag ställer mig frågande till varför man inte lyckats klämma in alla höjdpunkter från lillebror 330e.

Laddbegränsingen i steg om 1 Ampere saknas, men också förberedelsen för geofencing-styrning. Något för kommande facelift kanske?

Plus: Bra komfort, fint chassi, snål på eldrift.

Minus: Dyrt grundutförande.

Vad nytt? Ny batteriteknik. Ökad räckvidd.

För vem? Pendlare med bra laddmöjligheter och god ekonomi.

Att bygga laddhybrider av sedanmodeller som ursprungligen är tillverkade för fossildrift är en utmaning. Utrymmena är knappast överväldigande och några stora utsvävningar är inte att tänka på.

Ett gissel för en tillverkare som valt att inte bygga specifika modeller för eldrift, men ändå vill vara med och slåss i räckviddsrejset.

BMW har valt att jobba med det man har och genom att använda sig av en ny typ av batteriteknik har man lyckats öka räckvidden utan att tänja batteriets storlek.

I den nya versionen av den laddbara 5-serien är lastutrymmet oförändrat mot tidigare, medan räckvidden har ökat med 30 procent enlig

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

BMW 530e xDrive

PRIS, FRÅN KR: 561 200.

SVENSK LANSERING: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 494/B 187/H 148

BAGAGEVOLYM, L: 410

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 036.

MOTOR: Längsmonterad fyrcylindrig bensinmotor med turbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 1 998 cm3. Max effekt 184 hk från 5 000 v/min. Max vridmoment 300 Nm från 1 350 v/min. Elmotor med 113 hk maxeffekt och 265 Nm i max vridmoment. Max systemeffekt 252 hk (292 hk under 10 sek.). Max systemvridmoment 420 Nm. Litiumjonbatteri på 12,0 kWh.

KRAFTÖVERFÖRING: Åttaväxlad automatlåda. Fyrhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,2 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 2,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 46 g/km.

KONKURRENTER: Mercedes-Benz E300de, Volkswagen Passat GTE.

Kommentarer

#1
2020-07-09 16:52

Alla biltillverkare sätter på en liten elmotor med några batteriet, för att få ner utsläppet av CO2 i genomsnittet av alla sina nya bilar.
Men det blir både dyrt och opraktiskt.

#2
2020-07-12 21:08

Carl Trefalt
Fast detta är ju ingen liten elmotor.
Det du beskriver är ju en mildhybrid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.