Bild
Nästa artikel
Klassiska BMW-linjer. Kort överhäng fram och de numera väldigt stora njurarna. Här i svart för 2 300 kronor extra.
Klassiska BMW-linjer. Kort överhäng fram och de numera väldigt stora njurarna. Här i svart för 2 300 kronor extra.

Provkörning: BMW 330e (2020)

Provkörning

BMW 330e har kommit i ny generation och gör mycket som underlättar i vardagen. Men på en punkt är den väl bråkig. Bot finns dock.

Sportigare är det första ordet i pressmaterialet för nya BMW 330e. En tjänstevikt på strax över 1 900 kilo skvallrar om något annat. Batteriet (placerat under baksätet) och elmotorn (sammanbyggd med bilens växellåda), adderar strax över 200 kilo mot fossildrivna 320i.

Viktökningen är dock väl dold och eftersom den är placerad under midjan är vägegenskaperna i behåll. Med sportchassit (tillval) ställt i sitt hårdaste läge är krängningen minimal, men när underlaget sviktar visar sig snabbt myntets baksida då 330e förvandlas till en tämligen jobbig karaktär.

Det blir bättre i komfortläget, men även där upplever jag bilens fjädring som väl hård. Denna bryskhet distanserar 330e från det den skulle kunna vara – ett konkurrenskraftigt alternativ till betydligt större lyxbilar.

En av marknadens bästa förarmiljöer. Tydliga och lättarbetade reglage.
En av marknadens bästa förarmiljöer. Tydliga och lättarbetade reglage.

Handhavandet underlättas av många smidiga lösningar. Justering av laddbegränsning i steg om 1 A, klimatisering med hjälp av lagrad energi från högvoltsbatteriet som standard, geofencingteknik för att automatiskt gå ner i elektriskt läge i miljözoner samt en drös med smarta appar är några av detaljerna som underlättar i vardagen.

Sudda ut tveksamheter vid en smäll med BMW Drive Recorder.
Sudda ut tveksamheter vid en smäll med BMW Drive Recorder.

Den aningen plottriga inredningsdesignen döljer en av marknadens bästa och mest genomtänkta förarmiljöer. Senaste generationen iDrive gör det lätt att skifta inställningar och menyerna är tämligen få och logiska. Instrumentklustret framför föraren går att ställa i tre varianter och valmöjligheterna för vad som ska visas på flankerna är stora.

En bekväm körställning är lätt att hitta tack vare god justeringsmån och sportstolarna klämmer på rätt ställen. Baksätet är trångt, likt många konkurrenters, och det är svårt att hitta plats för fötterna när stolarna är i bottenläget.

Bagageutrymmet rymmer det nödvändigaste, men bränsletanken (40 l) stjäl plats på höjden under hatthyllan. Golvet är dubbelt mot stötfångaren och under ryms laddkablar och annat smått. För dig som har stora krav på lastkapacitet kommer 330e som kombi (Touring) i sommar. Planerar du att slå till – glöm inte att kryssa ur sportchassit om du väljer M Sport-versionen.

Enligt WLTP ska 330e komma upp till 66 kilometer på en laddning, vilket är en ökning med 50 procent mot tidigare version. Under vår kalla (+5) provperiod kom vi som bäst 49 km, blandad körning med en snittfart på 42 km/tim.

Bensintanken (40 liter mot föregång-arens 57) inkräktar på lastutrymmets djupare del. Halva golvet är dubbelt.
Bensintanken (40 liter mot föregång-arens 57) inkräktar på lastutrymmets djupare del. Halva golvet är dubbelt.

Plus: Smarta uppkopplade funktioner och god anpassningsbarhet. 

Minus: Stötig med sportchassi. Skippa det!

Vad nytt? Laddbar version av BMW:s nya 3-serie sedan.

För vem? Klimatsmarta pendlare som gillar körning.  

Sportigare är det första ordet i pressmaterialet för nya BMW 330e. En tjänstevikt på strax över 1 900 kilo skvallrar om något annat. Batteriet (placerat under baksätet) och elmotorn (sammanbyggd med bilens växellåda), adderar strax över 200 kilo mot fossildrivna 320i.

Viktökningen är dock väl dold och eftersom den är placerad under midjan är vägegenskaperna i behåll. Med sportchassit (tillval) ställt i sitt hårdaste läge är krängningen minimal, men när underlaget sviktar visar sig snabbt myntets baksida då 330e förvandlas till en tämligen jobbig karaktär.

Det blir bättre i komfortläget, men även där upplever jag bilens fjäd

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FAKTA BMW 330E M SPORT

PRIS, FRÅN KR: 481 600.

SVENSK LANSERING: Säljs nu.  

MÅTT, CM: L 470/B 182/H 144.

bagagevolym, l: 375.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 912.

MOTOR: Längsmonterad fyrcylindrig bensinmotor med turbo. Fyra
ventiler/cylinder. Volym 1 998 cm3. Max effekt 184 hk från 5 000 v/min. Max vridmoment 300 Nm från 1 350 v/min. Elmotor med 113 hk maxeffekt och 265 Nm i max vridmoment. Max systemeffekt 252 hk (292 hk under 10 sek.). Max systemvridmoment 420 Nm. Litiumjon-batteri på 12,0 kWh.

KRAFTÖVERFÖRING: Åttaväxlad automatlåda. Bakhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim.
Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
1,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 37 g/km.

KONKURRENTER: Mercedes-Benz C300e, Volkswagen Passat GTE, Volvo S60 T8.

Kommentarer

#1
2020-03-27 09:33

Tror jag har vuxit ifrån dagens moderna bilar, "en drös med smarta appar som underlättar i vardagen", ursäkta men vad är en app? Geofencing ?? Och vad är förar miljö? Har aldrig haft några problem med förarmiljö i någon bil, men om jag ändå ska minnas något så trivdes jag väldigt bra i min Saab V4 årsmodell 1968, bästa förarmiljön hittils

#2
2020-03-27 15:17

På vilket sätt är interiören plottrig? Ett stort lyft jämfört med föregångaren

#3
2020-03-27 16:07

Förstår inte vissa tillverkares inställning, flera av dem anser att en större bil ska ha hög komfort (5-serie, V90,E-klass etc) medan de mindre ska vara "sportiga" och därmed stötiga (3-serie, V60, C-klass etc). Men jag vill ha en bil i 3-seriestorlek där komforten är förstklassig, vill ha tyst kupé, inget avgas- eller motorbrum vid landsvägskörning och framförallt vill jag inte att bilen ska skaka till för varenda liten ojämnhet i vägbanan. Tyvärr hittar jag inte den bilen numera.

#4
2020-03-27 18:09

Uffeh

Klart de finns. En C-klass sedan med standardfjädring och de minsta hjulen har utmärkt komfort. Blir ännu bättre med luftfjädringen.

#5
2020-03-30 15:00

Det är bättre med en ren elbil än en bil som går högst 5 mil på el.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.