Nästa artikel
Provkörning: BMW 3-serie (2019)
Provkörning

Provkörning: BMW 3-serie (2019)

Publicerad 17 mars 2019
Sjunde generationen 3-serie bjuder på ilsknare strålkastare och större njurar än tidigare generationer.
BMW:s storsäljare har bytt till ny kostym, den sjunde i ordningen, och påstås vara körgladare än någonsin. Vi kör helt nya BMW 3-serie med fyrhjulsdrift på norska vintervägar och tar reda på om det stämmer.
Snöröken ligger tät efter bilen framför som knappt syns i det vita landskapet. När det vita till slut skingras framgår bilens konturer. Det är en BMW 3-serie, men formerna känns inte alls igen. Bilen framför mig, och den jag sitter i, är den senaste generationen 3-serie som tar ett större kliv från sin föregångare än vad som är brukligt när det är dags för generationsskifte i BMW-familjen. Sedd bakifrån är den nya trean svår att känna igen som en BMW på grund av de nya bakljusen och i fronten finns nya strålkastare som binds ihop av rejält uppsvällda gälar. Riktigt lika osunt omfångsrika som på storsuven X7 och uppdaterade 7-serien är de tack och lov inte. 3-serien har länge varit och är fortfarande BMW:s absoluta storsäljare och den ändrar man inte för mycket på i onödan.

Tekniskt sett har det dock hänt mycket med 3-serien som nu har kodbeteckningen G20 (föregångaren kallades F30), den är lite större än föregångaren på alla ledder och byggs på den modulära CLAR-plattformen. Grunden är alltså samma som för 5-serie, och alla andra större BMW-modeller för den delen. Konstruktionen är upp till 55 kg lättare än den gamla och har lägre tyngdpunkt och bredare spårvidd, vilket borde borga för underhållande köregenskaper.

Digital förarmiljö i nya 3-serie. Notera att varvräknaren till höger i mätarklustret går motsols – en vederstyggelse enligt många BMW-entusiaster.

Och det visar sig snabbt att så är fallet. Vägarna här i Norge, ett par timmars bilfärd norr om Oslo, är smala, slingrande och ordentligt snötäckta men lyckas ändå inte förta körkänslan i nya trean. Styrningen är direkt, betydligt mer så än i föregångaren och för tankarna till 3-seriens italienska konkurrent Alfa Romeo Giulia. Riktigt lika nervös som Alfastyrningen är dock inte BMW-styrningen, tack och lov, men att BMW har skruvat upp sportigheten i nya 3-serie är tydligt. Den ger ett mindre, rappare och lättare intryck på vägen.

Kanske har den uppskruvade sportigheten även gått ut över komforten. Vägarna är som sagt riktiga vintervägar med skrovlig is blandat med snö och bitvis torr asfalt och ljudnivån i kupén är hög. Om det beror på underlaget eller knapp ljudisolering är svårt att avgöra. Även stötkomforten är åt det, låt säga sportigare hållet. Bilen rör sig spänstigt men hårt och stötigt och den totala komforten är låg. Något överraskande med tanke på att just stötdämpningsteknik är en av de stora nyheterna på 3-serien. 

G20-generationen lanseras med en stötdämparteknik som kallas Lift Related Dampers. Det handlar i korthet om att dämpningen blir hårdare i ändlägena, ungefär på samma sätt som i Citroën Cactus. På det här sättet ska man få en bil som är mjuk och bekväm över ojämnheter, men som ändå inte kränger i kurvorna. Första intrycket är att det fungerar… sådär. Nya 3-serie kan extrautrustas med ett hårdare chassi för 6 600 kr eller adaptiv dämpning för 12 000 kr extra.

"BMW verkar vilja gå tillbaka till gamla goda tider, nya 3-serie påminner om körglada föregångarna i E46- och E90-generationen, och det tackar vi för."

När nya 3-serien är standardutrustad ser den ut ungefär som den alltid har gjort på förarplats. Men lägg en säck pengar på extrautrustning och den blir modern. Då byts de traditionella mätarna framför ratten mot Live Cockpit, vilket är en 12,3 tum stor skärm som kan visa en kartbild mellan de nu digitala hastighets- och varvtalsmätarna. 

Motorutbudet är i stort sett oförändrat och alla motorer har finslipats för högre effektivitet. 320d-motorn har uppdaterats med tvåstegsturbo i stället för, som tidigare, enstegsturbo men effekten och vridmomentet är fortfarande 190 hk och 400 Nm. Den åttaväxlade automatlådan har fått lite tätare stegning på de lägre växlarna och fungerar helt oklanderligt. Dieselmotorns knatter och vibrationer har man däremot inte lyckats slipa bort, här ligger BMW fortfarande efter Audi.

Utöver den nya chassitekniken och den uppdaterade förarmiljön har nya 3-serie förstås fått alla de senaste säkerhetssystemen. Mest påtagligt är alltjämt att BMW verkar vilja gå tillbaka till gamla goda tider, nya 3-serie påminner om körglada föregångarna i E46- och E90-generationen, och det tackar vi för.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie?
BMW 320d xDrive

Pris, från kr: 352 500.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 471/B 183/H 144.
Markfrigång, cm: 14.
Bagagevolym, l: 480.
Tjänstevikt, kg: 1 615.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor, turbo, volym 1 995 cm3, max effekt 190 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–2 500 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda alt. 8-växlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 233 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,9 s. 
Deklarerad förbrukning: 0,45 l/100 km. CO2-utsläpp: 118 g/km.
Konkurrenter: Audi A4, Mercedes C-klass, Volvo S60, Alfa Romeo Giulia.
 

Plus: Vassa köregenskaper, teknikfest.
Minus: Relativt hård, högljudd inne i kupén.

Vad nytt? Helt ny 3-serie. Större och lättare.
För vem? Den som prioriterar körglädje före komfort och lastförmåga.  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.