Nästa artikel
Provkörning: Audi A3 (2012)
Provkörning

Provkörning: Audi A3 (2012)

Publicerad 2 juli 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Den är helt ny. Ändå är första intrycket välbekant. Nya Audi A3 är ytterst försiktigt förändrad på utsidan. Men när man kör bilen upptäcker man snabbt att kompakt-Audin är i sitt livs form!

Det är inga direkt välartade vägar Audi valt för den första provkörningen av nya A3:an, den tredje generationen i modellserien. Större delen av teststräckan slingrar sig fram längs branta mallorcanska bergssidor, där många av böjarna är utmanande på ett närmast hårresande sätt.

En idealisk miljö för den nya kompakt-Audin visar det sig. A3:an löper genom kurvorna rappt, följsamt och med ett stadigt bett i asfalten även när den pressas lite hårdare än normalt.

Förklaringen till den smidiga svängvilligheten är ett skickligt avstämt chassi i kombination med en fint kalibrerad elmekanisk servostyrning. Bilen är dessutom standardutrustad med den elektroniska diffbromsen XDS, som hjälper till att minska understyrningstendenserna när vägen kröker som värst. Det sker genom minimala bromsingrepp på det främre innerhjulet, samtidigt som ytterhjulet tillåts få en något ökad drivkraft.

Som helhet är A3:an en fröjd att ratta runt med i den höglänta terrängen. Ändå var provexemplaret en ren standardbil, utan vare sig sportchassi eller andra körglädjehöjande tillval.

Men den nya Audin sköter sig utmärkt även vid mer normal körning. Fjädringskomforten är behagligare än hos föregångaren och spontant känns det också som om Audi  har gjort något åt däcksbullret, som var en av akilleshälarna i den tidigare modellen.

Fast den saken är det förstås lite vanskligt att säga något mer bestämt om utan att ha kört bilen på grovkornig svensk asfalt. Vi får återkomma med ett bättre underbyggt omdöme när vi senare i sommar testar den nya Audin på hemmaplan.

En högintressant motornyhet i A3-serien är bensinturbon på 1,4 l/140 hk med cylinderavstängning. Den finns dock inte på programmet vid Sverige-debuten, utan kommer först några månader senare.

COD-motorn (Cylinder On Demand) är lite av en dr Jekyll och mr Hyde. Elakt rivig när föraren så vill och snålt snäll vid låg belastning, exempelvis landsvägskörning i jämnt tempo. Då stängs två av de fyra cylindrarna automatiskt av och resultatet blir en drastiskt reducerad förbrukning. Enligt deklarationen ska A3:an med COD-systemet (grundpris: 226 500 kr)  klara sig på 4,9 l/100 km och det betyder i sin tur ett CO2-utsläpp på 114 g/km.

Den som vill ha sin nya A3 direkt från start får nöja sig med tre andra motoralternativ; 1.4 TFSI/122 hk (210 500 kr), 1.8 TFSI/180 hk (253 500 kr) och 2.0 TDI/150 hk (233 500 kr).

Mest i den trion imponerar 150 hk-dieseln, som trots rejäla kraftresurser klarar körcykeln på 4,1 l/100 km och har ett CO2-utsläpp på måttliga 106 g/km. Den som vill åka ännu snålare får vänta på 1,6 TDI/105 hk (222 500 kr), som kommer under senhösten. I det fallet är den officiella förbrukningen 3,8 l/100 km och CO2-utsläppet 99 g/km.

Dessutom är en laddhybrid under utveckling, men den lanseras inte förrän 2014. A3-köpare som vill slippa undan med ett så lågt pris som möjligt ska också veta att det i slutet av året kommer en ”snikversion” med en 1,2-liters bensinare på 105 hk som kostar från 203 500 kr.

Jämfört med den tidigare modellen har nya A3 i stort sett samma yttermått. Men invändigt har bilen vuxit och det är främst benutrymmet bak som blivit generösare.

Förklaringen till den förbättrade kupélängden är ett utökat axelavstånd. Samtidigt har en bantning gjorts på överhängen fram och bak. Även vikten har minskat och den nya Audin är uppemot 80 kilo lättare än sin föregångare.

Men trots många positiva egenskaper lär det inte blir riktig fart på de svenska A3-kunderna förrän en bit in på nästa år. Först då kommer Sportback-versionen med fem dörrar, som i dagens läge står för över 95 procent av försäljningen.

En brist hos den nya Audin är den ganska skrala standardutrustningen. Varken automatisk klimatanläggning, färddator eller alufälgar ingår i priset. I praktiken lär därför ingen A3:a säljas utan Proline-paketet som kostar mellan 12 000 och 15 000 kronor extra (det exakta priset är ännu inte fastställt).

Utöver det kan den som vill extrautrusta sin A3:a med det mesta som finns av moderna säkerhets- och komfortfinesser. Bland annat erbjuds flera nya förarhjälpsystem.

Men det gäller att se upp; kryssar du alltför flitigt i listan  riskerar kostnaderna att skena iväg till skyhöga nivåer. Audis tillvalspriser har aldrig varit särskilt plånboksvänliga...

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A3?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A3 1.4 TFSI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A3 1.4 TFSI

PRIS, FRÅN KR: 210 500.
MODELL: Tredörrars halvkombi (femdörrars Sportback lanseras i början av nästa år).
SÄLJSTART: September 2012.
MÅTT, CM: L 424/B 178/H 142.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 250.
MAXLAST, KG: 485.
SLÄPVIKT, KG: 1 400.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 395 cm3. Maxeffekt 122 hk vid
5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 1 500–4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.  
PRESTANDA: Toppfart 203 km/tim. 0–100 km/tim på 9,3 s.
FÖRBRUKNING: 5,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 120 g/km.
KONKURRENTER: Mercedes A-klass (nya), BMW 1-serien, Volvo V40, Alfa Romeo Giulietta, Citroën DS4 m fl.

Vad nytt? Hela bilen. Nya A3 är först ut på VW-gruppens nya superflexibla MQB-plattform.
För vem? Den som vill ha en kompakt bil med teknisk förfining och snits i detaljerna.   

Plus: Kvalitetsintryck, körkänsla, motorprogram.
Minus: Inga bakdörrar (ännu), snål standarutrustning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-02 19:36
Hello Kissie (ej verifierad)

leifer: Coolt? Colt är billigare än A3 om man nu tänder på stora, tunna plastpartier som gapar tomt i fronten som ett mongo. Mitsubishi Colt äro mer Coolt än A3.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-02 21:05
mcregor (ej verifierad)

Autobroms som fungerar i "höga" hastigheter verkar absolut inte fel. Hoppas det kommer som standard på många fler modeller det nya modellåret som börjar inom kort - fast det är väl att önska för mycket tyvärr. Inte ens Focus som gjorde ett stort nummer av säkerhetssystemen vid introduktionen förra året levereras i nån högre grad med dessa system - tråkigt. Ford borde bara ta in Focus med dessa säkerhetssystem - tror knappast att det borde påverka priset nämnvärt. Fast nu kom vi ju bort ifrån nya A3 men säkerhetssystemen var ju den gemensamma nämnaren.

#3 • Uppdaterat: 2012-07-02 21:14
Peugo

Autobroms? Vad gör vi då elektroniken blir gammal? Blir problem då bilar bromsar för sej själv när man minst anar det. :D

#4 • Uppdaterat: 2012-09-07 11:29
A_q

Men efter att ha läst testet i AMS så kan man ju konstatera att Audi ligger främst inom sin paradgren, kvalitetskänsla. Även körglädjen är på topp. De spöar bl.a. BMW i deras paradgren. Billigast att äga dessutom. Lexus dyrast...
Lexus hade knappar som de upplever vara tagna från förra generationen Corolla. Mest besvikelser där.

För att citera AMS: "Välj vilken premiumkompaktare du vill, men välj Audi A3 om du ska ha den bästa".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.