Bild
Nästa artikel

Mazda2 - ekonomi eller miljöhänsyn

Provkörning

Med snål dieselmotor blir äntligen också lilla Mazda2 klassad som miljöbil. Men det höga inköpspriset ställer till med problem.

Det har tagit tid men nu finns äntligen ett miljöklassat alternativ av Mazdas småbil Mazda2. Med en modern turbodiesel under huven sjunker förbrukningen till 0,42 liter diesel per mil och koldioxidutsläppet till låga 112 g/km, enligt tillverkarens uppgifter.

Hård disciplin

Växellådan är lättjobbad och dessutom bra placerad på en konsol som sticker ut ur instrumentbrädan. Inte för att den lilla dieselmotorn behöver växlas så mycket. Som andra turbodieslar är den lite tunn i det allra lägsta registret. Från 1 500 varv per minut är det däremot bra drag i motorn.

Men tro nu inte det går att busköra och samtidigt behålla de låga förbrukningssiffrorna. För att komma ned under en halv liter diesel per mil krävs hård disciplin och fjäderlätt gasfot.

Fem dörrar och hög säkerhet

Fem dörrar är praktiskt och i framsätet sitter även längre förare hyfsat bra. Trots kort sittdyna känner man sig någorlunda fräsch i kroppen även efter långa etapper. I baksätet är det trängre.

Bagageutrymmet är inte heller speciellt generöst och dessutom svårlastat med trång öppning och hög lasttröskel.

Säkerheten är hög. Antisladd-system är standard och den senaste versionen av Mazda2 fick fem stjärnor när den testades av Euro NCAP.

Rätt motoralternativ?

För den som fastnar för Mazda så är det nog ändå läge att fundera ett varv till över om det verkligen är det här motoralternativet man ska välja. Totalekonomiskt är det tveksamt om affären går ihop då dieselmotorn höjer inköpspriset med 15 000 kr (till 159 900 kr; reds anmk), jämfört med samma bil med 1,3-liters bensinmotor på 86 hk.

Med dagens bränslepriser krävs det omkring 8 000 mils körning innan den prisskillnaden är intjänad.

Detta är en förkortad version av Tommy Wahlströms provkörning av nya Mazda2. Provkörningen publiceras i sin helhet i Vi Bilägare #11 - missa inte detta!
Taggar: Provkörning

Kommentarer

#1
S-E S
2009-08-07 14:49

Svaret blir nog ingetdera. Bilen blir för dyr och förbrukningen, tja - inget anmärkningsvärd. Det verkar somom dagens miljöfordon byggs för att klara en körcykel med 119 g/km i CO2-utsläpp. Hur det går i vanlig trafik i vanliga hastigheter är skit samma. Märk att "miljöbilarna" inte är miljöbilar i stadstrafik, där är utsläppen större än 119 g/km. Ändå är det där de premieras!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.