Bild
Nästa artikel

Lexus RX 450h - dyrt sätt att stilla miljösamvetet

Provkörning

Nya Lexus RX 450h har fyra drivkällor: en bensin-V6:a och tre elmotorer. Totalt levererar hybrid-paketet 299 hk och fart­resurserna är nästan av sportvagnsklass. Ändå stannar förbrukningen på 6,3 l/100 km.

Tre kilometer utan att göra av med en enda droppe bensin. Det är vad nya hybrid-suven RX 450h ska kunna klara under idealiska förhållanden, enligt Lexus tekniker.

Ett påstående som givetvis måste kollas, tänkte vi och gjorde flera försök att nå det hägrande målet under provkörningen. Men förgäves. Som mest kom vi två kilometer på enbart eldrift, sedan var batterierna tömda och bensinmotorn tickade igång.     

Fast 2 000 ljudlösa och utsläppsfria meter är inte så dumt det eller. Särskilt inte om färden går mitt inne i en stadskärna.

Ã-kad effekt - lägre utsläpp
Samtidigt som effekten ökats med tio procent behöver nya RX 450h, enligt Lexus, 23 procent mindre bensin än den tidigare 400h-modellen.

Koldioxidutsläppet har också sjunkit drastiskt och ligger på 148 g/km, lägre än i många betydligt mindre och lättare bilar.     

Den nya Lexus-modellen känns, trots sin vikt, både kvick och kraftfull och speciellt imponerar frånskjutet i omkörningsregistret. När alla motorer samverkar för att sätta fart på ekipaget så går det undan rejält. Även 0-100 km/tim avverkas för övrigt på en för biltypen mycket anständig tid: 7,8 sekunder.   

Men det är inte bara prestanda och energieffektivitet som förbättrats. Även köregenskaperna har vässats jämfört med gamla RX 400h. Särskilt om bilen, som vårt provexemplar, är utrustad med elektriskt styrda aktiva krängningshämmare à 20 800 kr.

De tycks fungera precis som utlovat. Den tunga, höga Lexusen smiter piggt och följsamt genom provslingans tväraste böjar även vid forcerad körning.


Ett pris man får betala för de förbättrade köregenskaperna är en försämrad åkkomfort. Fjädringen har styvats upp, men det märks inte så mycket på normala vägar. Där rullar bilen både behagligt och stabilt på sina 19-tumsfälgar (standard på den provade Comfort-versionen).

Det är först på testruttens buckligaste partier som det avslöjas att chassiet har vissa komfortbrister. Då guppar det ganska rejält och RX 450h har uppenbara svårigheter att svälja de elakaste ojämnheterna.  

Rejält kryddad
Den nya Lexus-suven är något större på alla ledder än föregångaren. Men det handlar inte om några jätteskillnader. På längden mäter nya modellen 477 cm (+1), på bredden 189 cm (+4) och på höjden 169 cm (+1,5). Även axelavståndet har utökats med två centimeter.      

På insidan upplevs den nya Lexus-modellen i huvudsak som elegant och lyxig. Men kvalitetsintrycket spretar lite. En del knappar och reglage tycks vara hämtade direkt från Toyotas vardagsmodeller och det är kanske inte vad man förväntar i en bil vars pris börjar på nästan 600 000 kronor.    

Detta är en förkortad version av Mikael Schultz provkörning av Lexus 450h. Du kan läsa hela provkörningen, och ta del av mer fakta, i Vi Bilägare #8. Missa inte detta!

Kommentarer

#1
Göran
2009-05-19 15:55

Underbart att, som vanligt, det enda som motorjournalister kan vara kritiska mot Lexus är ett och annat reglage som påminner om släktskapet med Toyota...

#1
classe
2009-05-19 21:13

han som designade denna bil kan inte varit nykter

#1
Doc...
2009-05-20 01:16

Behövs en sådan monsterbil nej.

#1
patrik
2009-05-21 00:21

man undrar när volvo kommer med en hybrid som japanerna kan kopiera...
då kanske subaru och toyota ägarna kan uppnå den nöjd kund känsla volvo och saab ägarna uplever

#1
Mathias
2010-09-06 11:17

behövs en sådan monsterbil, ja! vart i ligger "monster" för övrigt? inte större än en V70 men ack så miljövänligare än i stort sett alla Volvo, Saab och VW modeller... blir nog min nya tj-bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.