Bild
Nästa artikel

Hyundai Kona – rapport från provkörningen

Provkörning

Tommy Wahlström från Vi Bilägare är nere i Barcelona för att testa Hyundais nya B-segmentssuv, Kona.

Hej Tommy! Behöver världen verkligen en b-suv till?
– Tja, det får väl kunderna avgöra men hittills skördar biltypen stora framgångar och jag kan inte se varför just Hyundai skulle misslyckas rida på vågen när alla andra verkar klara det.
 
Vad har Kona som sticker ut bland konkurrenterna då? 
– Designen är ju speciell, det måste man medge. Lite Citroën, lite Lexus och kanske lite Subaru också? Sedan finns lyxutrustning som head up-display och ventilation i framstolarna. Å andra sidan saknas grejer som adaptiv farthållare och klimatanläggning som går att separera mellan höger och vänster sida. I Kona gäller samma temperatur för alla i bilen! 
 
Vad kommer den att kosta? 
– Det vet vi inte än. Importören har inte fått de svenska priserna klara och det blir väl lite avgörande för hur väl Kona kommer att stå sig mot konkurrenterna. Det börjar bli trångt i klassen där Renault Captur är storsäljaren. Men mer om detta kommer i min rapport i nr 16 av Vi Bilägare!

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 16/2017 som landar i butikerna den 14 november. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona?
 

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2017-10-21 10:25

Designen är väl egentligen bra men till vem, ungdomar och pensionärerna.
Kommer nog att sälja bra men blir det ytterligare en bil med förbrukning på + 0,77 eller har man fått ordning på motorerna och slutat med dom törstiga 2006 motorerna..

#2
2017-10-21 10:44

Det kommer en variant som är mer energisnål.
https://insideevs.com/hyundai-kona-electric-spied-recharging/

#3
2017-10-21 11:47

Skönt namn, Kona, särskilt betydelse 2 :
https://www.synonymer.se/sv-syn/kona

#4
2017-10-21 12:48

Plan fällning, borde vara lag på det. Kanske Stonic också begåvats med det i så fall...?

#5
2017-10-21 13:23

? Är detta vad vi behöver? Den är inte större en Golf, varför inte skippa "SUV" attributet, utmana Golf istället och sedan gärna någon form av "hybrid" lösning som antagligen skulle få den att dra neråt 0,35 liter/mil. (bensin).

#6
2017-10-21 14:40

Var det en tvilling till XC40?

#7
2017-10-21 15:04

Framifrån ful som stryk. Vägrar köpa sådant elände.

#8
2017-10-21 16:13

När man ser vad koreanerna plockar fram så ställer man sig frågan om det inte är helt kört för Toyota i EU och EFTA?

MVH AL

#9
2017-10-21 16:47

Verkar riktigt trevlig, kommer nog att sälja bra.
Jag hoppas att inte den här också kommer att lida av Huyndais bullerproblem.

#10
2017-10-21 19:19

Ännu en suv med fossilbrännare. Zzz..zzzz...z.ZZzz

#12
2017-10-22 10:45

Spännande att se laddhybriden Mäkinen.
Man får väl hoppas att dom hinner tänka till för oss vintermäniskor också.
Med denna ladd hybrid teknik så skulle man kunna baka in riktigt bra värmeteknik om man planerar in det redan på ritningsbordet.
Varm kupé på 10 minuter innan avfärd är väl ett krav när man har laddsladd då batteriet är fullt.
Värmepumps teknik etc.
Det måste väl vara fler tillverkare på gång snart som kommer med smart hybrid teknik för vinterklimat.

#13
2017-10-22 12:55

Mini Countryman är en B-suv som laddhybrid, eller menar ViB att den är en C-suv? Den rymmer mindre än B-SUV C3 Aircross. Med 350l bagage så visar Hyundai de satsat pådesign framför utrymmen. Enligt testrapporter från utlandet har bilen hård och stötig fjädring, med fyrhjulsdrift och 170 hästars motor blir den tung och törstig. Det finns snålare och rymligare konkurrenter.

#14
2017-10-22 12:56

Vargen, Hyundai har redan en utmanare till Golf - den heter i30. Kona är i praktiken en i20 med annan styling.

#15
2017-10-22 18:24

Den har ett tilltalande utseende – det har inte alla konkurrenter.
Rostskyddet lär väl fortfarande inte vara det bästa och frågan är hur det är med bullernivån. Suvar klarar sig ofta bättre än sedaner.

#16
2017-10-22 23:53

Riktigt snygg bil! Hyundai lyckas konsekvent bättre med designen än Kia. Stonic är väl inte ful direkt men den här är ju betydligt vassare. Ena bilen som Kia lyckas bättre med är väl Rio - även om sista generationen är ungefär lika tråkig från båda parter.

Måste dock fråga - hur många använder två-zons AC? Haft det i mina senaste tre bilar. Aldrig använt det. I BMWn var det till och med störigt då det inte fanns nån knapp för att styra båda sidorna med ett reglage. Så man fick ställa in båda separat hela tiden.

#18
2017-10-23 09:11

Roy - "Rostskyddet lär väl fortfarande inte vara det bästa " ? Ja - det är väl alltrid få som är "de bästa" men att Kia/Hyundai skulle vara sämre rostskyddsmässigt än bilar i allmänhet tror jag inte riktigt på. Vad grundar du din kritik på ? Vill minnas att du sagt motsvarande även om nån ny KIa-modell. Hoppas f ö att denna är lite högre i insteg och sittposition än kusinen ifrån Kia (Stonic) för skillnaden mellan den och vanliga småbilar i B-segmentet var ytterst minimal i dessa avseenden. Utseendemässigt ger den lite Mazda CX-3-vibbar för mig och det är väl inte helt fel. Hoppas den är rymligare inombords.

#19
2017-10-23 09:14

Jag använder 2-zonsfunktionen ganska frekvent i min bil. Min fru vill inte ha samma temperatur som jag. KIA har förstås en enkel "SYNC-knapp" och en knapp för att stänga av passagerarsidans system för att spara ström.
Inte kan jag hålla med Roger om att Hyundai generellt är snyggare än KIA. De ser mer asiatiska ut. Igår fick jag höra av en Audiägare att han först trodde min KIA var en BMW och han blev väldigt intresserad av bilen. "Den var jäkligt snygg den där".

#20
2017-10-23 12:45

När vi inte hade två zons clima var det inget problem .
Numera har gumman alltid 1-2 grader varmare på sin sida på vintern och omvänt på sommaren.
Det man inte vet mår man inte illa av. Hehe.

#21
2017-10-23 16:30

Pi, jag, liksom de flesta, kan endast grunda bedömningen av rostskydd på Vi Bilägares rostskyddsomdömen. Det är ju vad som finns beträffande nyare bilar. Ibland kan jag vara lite undrande över betygen, och det har hänt att betygen reviderats, men i de flesta fall har de bekräftats av bilbesiktningar.
Att koreanerna och i ännu högre grad japanerna generellt har ett sämre rostskydd än européerna är väl knappast någon nyhet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.