Nästa artikel
Fiesta - från alldaglig till festlig
Provkörning

Fiesta - från alldaglig till festlig

Publicerad 5 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Från alldaglig och försiktig till spännande och djärv. Ford Fiesta har bytt skepnad och blivit riktigt festlig.
- Det är lätt att göra en körglad bil om man struntar i buller och  komfort. Men att kombinera allt i en bil är en prestation.

Chefsingenjör Jörg Beyer låter mallig och det har han anledning att vara. Nya Ford Fiesta är en ovanligt lyckad bil.

Vi jagar runt bland kullarna i Toscana och imponeras av hur vuxen den nya lilla Forden känns. I serpentinsvängarna är den stadig och spårsäker, lyder ratten kvickt och kränger minimalt. I gropiga partier fjädrar den med följsam mjukhet.  På motorvägen skär karossen genom luften nästan utan vindbrus och på avsnitt med trasig och grov asfalt kan vi fortfarande prata med låga röster.

"Vi har sänkt bullernivån med fyra decibel"
Ford har lagt ned mycket jobb på chassit, finkalibrerat ett 20-tal bussningar och lyckats skapa en fin kombination av fasthet och komfort. Extra omsorg har också lagts på att dämpa bullret från däck och motor. Jämfört med gamla Fiesta har den nya fem kilo mer ljudisolering.

- Vi har i genomsnitt lyckats sänka bullernivån med fyra decibel, berättar Joe Bakaj som ansvarar för chassiet.

Teknikerna har gjort ett utmärkt jobb. Men mycket erkännande är också designchefen Martin Smith värd.

Redan i fjol visades nya Fiesta som konceptbilen Verve. Den fick mycket uppmärksamhet, men få trodde nog att Ford skulle våga göra verklighet av den.

- Men det var helt enkelt designmodellen som vi ställde ut, säger Martin Smith.

En sprinter
Skillnaden i storlek mellan gamla och Fiesta är obetydlig. Nya bilen är lite lägre och bredare. Men skillnaden i personlighet är enorm. Nya Fiesta är en av de djärvast designade bilarna i sin klass.

Stilbytet var nödvändigt, poängterar Martin Smith:

- Gamla Fiesta lockade få unga köpare. När vi frågade yngre människor varför de inte ville ha Fiesta  svarade de flesta att bilen helt enkelt såg för tråkig ut.

Designfolket hämtade inspiration i sportaffärer, på elektronikmarknader och i modebutiker. Ledordet för den nya bilen blev "sprinty"  och nog har karossen en tydlig dragning åt idrott.

Fiesta är visserligen en småbil och utrymmet i baksätet är begränsat. Förarplatsen, däremot, passar lika bra för både korta och riktigt långa. Stolen går att justera hela 5,5 centimeter i höjd och 28,6 centimeter i längsled. Jag (158 cm) och min kollega (186 cm) konstaterar att vi kan sitta lika bra i det fasta förarsätet.

15 färger
Nya Fiesta kommer att finnas i ett otal varianter. Det finns 15 karossfärger och tre intredningsstilar att välja mellan. Därtill ett antal motorer. De flesta är arv från gamla Fiesta, men har justerats för att bli snålare.

Bland bensinmotorerna finns ingen som går under miljöbilsgränsen men dieselmotorerna är desto renare. Fiesta sätter klassrekord med en så kallad ECOnetic-diesel på 1,6 liter och 90 hk som inte släpper ut mer än 98 gram koldioxid per kilometer. Den kommer dessvärre inte förrän efter nyår.

Vid säljstarten erbjuds Fiesta med en 90-hästars diesel som visserligen inte är lika ren, men som ändå är en miljömotor med utsläpp på 110 gram per kilometer. Det är en förträfflig maskin med ett piggt humör: snabbt gensvar på gasen och starkt och elastiskt drag från låga varv upp genom hela registret till rödmarkeringen vid 5 000-strecket.

Ett slagfält
Tyvärr blir Fiesta TDCI lite dyr; över 25 000 kr upp från versionen med den minsta bensinmotorn. Om det är värt priset är en obesvarad fråga. Vid provkörningen fanns inte den lilla bensinmotorn, bara dieseln.

Småbilsklassen är ett slagfält. Fiesta har runt 15 konkurrenter och det är inte läge att höja priset alltför mycket trots att bilen är ny och bättre på alla sätt. Ford har löst problemet genom att låta köparna betala extra för en del prylar. Luftkonditionering, radio och färddator finns exempelvis inte i grundversionen. Däremot är säkerhetsutrustningen komplett, vilket innebär att Fiesta har sju krockkuddar. En sitter vid förarens ben. Karossen är dessutom till 55 procent byggd i höghållfast stål.

- Det skulle förvåna mig mycket om inte Euro NCAP:s tester visar att Fiesta är den säkraste småbilen av alla, säger chefsingenjör Jörg Beyer.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-05 20:53
Steffe (ej verifierad)

Bilen ser faktiskt finare ut i verkligheten än på bild. Äger en Fiesta och jag funderar på att byta in den och köpa den nya modellen istället när den kommer med den nya dieselmotorn som släpper ut mindre än 100g/km koldioxid. Materialet i inredningen är i en helt annan klass än tidigare.
Skatten blir mycket låg på dieslarna. På den de visade för oss låg på 1600kr/år. Titta själv på fordonsfakta med regplåt GJW711

Tyvärr verkar det mycket svårt att byta lampor i strålkastarna då det är mycket trängre under huven än den äldre. Troligtvis ett verkstadsjobb eller sågör man det själv och blir skinnflådd.

#2 • Uppdaterat: 2008-09-08 00:36
Frederik (ej verifierad)

Är en ung fiestaägare och tycker att gamla fiesta, iaf tredorrars style och uppåt, var mycket fint. Hoppas Steffe har rätt att den nya är bättre i skinnet än på bild, för där ser det ut som någon har ritat fönsterlinjen alldeles för brant och högt för att vara en balancerad design.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.