Nästa artikel
Fiat Bravo - miljöbilen som vänder Fiats trend
Provkörning

Fiat Bravo - miljöbilen som vänder Fiats trend

Publicerad 25 november 2008 (uppdaterad 16 december 2013)
Med snål och hypermodern dieselmotor klarar Fiats mellanklassare Bravo att kvala in som miljöbil. Vi gillar drivlinan, ljudkomforten och kvalitetsintrycket men hittar också några nackdelar.
Fiat har i många år fört en tynande tillvaro i Sverige. Nu ökar försäljningen, delvis tack vare den nya miljöbilen Fiat Bravo Eco.

Det första som slår en när man sätter sig i förarsätet och börjar fingra, är hur bra ihopskurvad inredningen känns. Upplevd kvalitetskänsla behöver inte ha något att göra med hur bra prylarna håller i längden, men känslan i knappar, rattar och paneler kommer säkert att få många potentiella kunder att falla för Fiat.  

Det andra som slår en är att det är väldigt svårt att se vad hastighetsmätaren visar! Instrumenttavlan är försänkt djupt ned i en brunn och skalans viktigaste del, d v s hastigheter upp till 90 km i timmen, döljs av rattkransen.  

När motorn startar hör man genast att det handlar om en diesel men redan efter några minuter är dieselknattret nästan helt borta, i alla fall inuti. Fiat har satsat en hel del på att isolera kupén från motorbuller, bland annat genom tjockare glas i fönstren samt nya motorkåpor med effektivare bullerdämpning.

Resultatet är väldigt bra! I normala farter hörs nästan inte motorn alls. Även vägljudet känns relativt väl dämpat. Låt vara att bilen vi provkörde rullade på dubbfria vinterdäck som normalt brukar gå tystare än vanliga sommardäck.

Bravo Eco är ovanligt tyst men har några mindre skönhetsfel som drar ned komfortbetyget. Stoldynorna är korta och ger inte tillräckligt lårstöd för förare av medellängd och uppåt. Fjädringen är också väl fast vilket gör Bravo lite stötig på ojämnt underlag.

Däremot behåller Bravo kontroll och balans på kurviga vägar och i högre farter. Köregenskaperna är utmärkta. Styrningen är väl avvägd och har dessutom en extra finess i form av ett "city" läge. Med en knapp på panelen kan man öka den elektriska styrservons verkan och göra bilen extremt lättstyrd. Låter kanske lite fånigt men är faktiskt väldigt bekvämt vid fickparkering!

I stadstrafik lider Bravo av dålig sikt, både framåt och bakåt. Samspelet mellan motor och växellåda fungerar dock väldigt smidigt vilket ändå gör bilen lättkörd. Drivlinan tillhör marknadens bästa. Den nykonstruerade dieselmotorn är en lite pärla. Den drar kraftfullt från väldigt låga varvtal och är dessutom snål på dropparna. Den sexväxlade växellådan är smidig och lättanvänd.
 
 Utrymmena är ungefär som genomsnittet i klassen men benutrymmet är snålt i baksätet. Dessutom gör karossens höga midjelinje att baksätespassagerarna lätt känner sig lite instängda.
Bagageutrymmet är generöst men lider av en ganska hög lasttröskel. Bakluckan har inte heller något handtag vilket gör det svårt att öppna den utan att smutsa ned sig.

Säkerheten håller högsta klass. Fem stjärnor i krockprovet hos Euro-NCAP, sidokrockkuddar och sidokrockgardiner samt antisladdsystem är standard.

I grundutförandet är utrustningen snål men fram till årsskiftet säljer man ett komfortpaket för 4 900 kr som bland annat innehåller AC, stereo, farthållare och allt annat man behöver. Med det blir Bravo Eco väldigt konkurrenskraftig och är ett spännande alternativ för den som vill ha en snål diesel och gärna en bil som skiljer sig lite från mängden. Tyvärr drabbas ofta udda bilar av sämre andrahandsvärde. Hur det går för Bravo Eco är naturligtvis svårt att säga på förhand, men privatköparen ska vara medveten om att det finns risk att drabbas av högre värdeminskning, än om man valt någon av de vanligare konkurrenterna.     

Relaterade bildspel

Fiat Bravo Eco 1,6 MJT 16V

Pris, kr från: 169 900
Modell: Femsitsig, femdörrars halvkombi.      
Säljstart: Nu.  
Mått, cm: L 434/B 179 /H 150
Tjänstevikt, från: 1 395 kg.
Släpvagnsvikt:  1 300 kg
Motor: 4-cyl. Cylindervolym:  1 598 cm3. Max effekt: 105 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 290 Nm från 1 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 11,3 sek. Toppfart 187 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 l /100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee´d Eco, Ford Focus Econetic, VW Golf Bluemotion  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-11-25 11:43
Johan (ej verifierad)

Fin bil men jag vill inte köra på diesel i stan. Är väl farligare än bensin.

#2 • Uppdaterat: 2008-11-25 13:38
Shogun (ej verifierad)

Har alltid gillat denna Bravos design. Men sitter man inte bra både bak och fram så fungerar det ju inte ändå. Och sedan andrahandsvärdet, det kanske viktigaste ekonomiskt sett i ett bilköp måste bli bättre om man ska våga köpa.
Bra artikel Tommy !

#3 • Uppdaterat: 2008-11-25 14:00
Bengt (ej verifierad)

Åker visserligen inte diesel - men Bravo T-jet 120 hkr bensin. Är 186 lång sitter bra fram och bak men håller med om att hastigetsmätare/varvräknare i vissa lägen kan vara svåra att se. Detta är dock en inställningssak men man vill ju sitta bra. Har billigaaste versionen och vad sägs om t.ex. aktiva nackstöd, hillhold, aktiva kurvljus mm. Drar strax över 0,6 l/m. Kan tänka mig att man mäste köra många mil för att en diesel skall löna sig. Men bilen/bilarna är otroligt roliga att köra.

#4 • Uppdaterat: 2008-11-25 14:56
Kurt Sjölander (ej verifierad)

Har provkört Bravon och blev förälskad direkt.
Som gammal FIAT-ägare känner man igen hela konceptet bakom ratten, fast nu har det förfinats.
Gräver i spargrisen för att se om jag har råd (fast varför skulle jag egentligen köpa nya vinterdäck till min Stilo Multiwagon!!)
Tycker inte att jag lidigt av dåligt andrahandsvärde, då jag hållit mig till FIAT i över 20 år.
Kurt

#5 • Uppdaterat: 2008-11-25 17:28
Tobbe (ej verifierad)

Intressant och tjusig design, men hur är det med kvaliteten i längden på fiat. Vi ägde en Fiorino i början av 90 talet som verkligen gjorde själ till namnet "problembarn". Antar att kvaliteten har höjts sen dess i och försig.

#6 • Uppdaterat: 2008-11-27 01:20
Sven (ej verifierad)

Tänk om Fiatsorimentet hade sålts av en etablerad ÅF, tex. Volvo,Ford,Saab etc. Då hade succén varit lika stor här i Sverige som i övriga Europa. Fiat har idag kanonbilar!! Andrahandsvärdet är inte sämre än alla andra bilar.Har själv ägt ett antal Fiat, och alla har fungerat helt utan problem. Det är bara dom som inte ägt någon Fiat som har de största problemen.

#7 • Uppdaterat: 2009-01-19 09:00
Markus (ej verifierad)

Ja den är riktigt snygg. Har läst att den ska komma i en liten SUV-modell, i ett sorts Nissan Qashqai-utförande om något år. Det kommer nog bli intressant för många. Men själv hade jag valt en lite mer aerodynamisk bil som Bravon eller Grande Punto som också snart kommer med nya ansiktslyft och kanske också förfinade motorer. Men det är ju bra redan nu!!

#8 • Uppdaterat: 2009-01-20 09:55
Henrik (ej verifierad)

"Det andra som slår en är att det är väldigt svårt att se vad hastighetsmätaren visar! Instrumenttavlan är försänkt djupt ned i en brunn och skalans viktigaste del, d v s hastigheter upp till 90 km i timmen, döljs av rattkransen. "
Jag vet inte hur du sitter eller har fel på ögonen, har själv en Bravo o kört 3500 mil redan och har ALDRIG haft det problemet, du måste sitta fel eller behöver glasögon.

#9 • Uppdaterat: 2009-01-20 16:15
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Henrik! Jag har glasögon! Problemet är inte synskärpan utan att Fiat tryckt ut mätarna mot kanterna. Som jag (och flera kollegor) sitter, döljs då hastighetsmätarens vänstra kant av rattkransen. Men vi är ju alla skapta olika och tydligen funkar Fiats ergonomi för dig. Grattis!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.