Nästa artikel
Direktrapport – Seat Ibiza 2015
Provkörning

Direktrapport – Seat Ibiza 2015

Publicerad 18 juni 2015
Seat Ibiza uppdateras med trecylindrigt.
Seat Ibiza har fått nya motorer, chassiuppdateringar och flådigare infotainment. Håller den måttet? Vi Bilägares Andreas Jennersjö rapporterar direkt från provkörningen i Spanien.
Seat Ibiza rustas upp med nya motorer, chassiuppdateringar och vassare infotainment för att hålla tills helt nya ersättaren gör entré. Vi Bilägares Andreas Jennersjö rapporterar direkt från provkörningen i Spanien.
 
Hej Andreas, vad har hänt med Seat Ibiza sedan sist?
– Utanpå är allt i det närmaste identiskt men under skalet har det filats på både stötdämpning och tillkommit motoralternativ. Som hos många andra bilmärken erbjuds nu även en mängd möjligheter att välja färg på allt från luftutsläpp i kupén till fälgarna.
 
Vad är nytt med motorerna?
– Precis som hos senaste versionen av Audi A1 kan denna Seat Ibiza fås med VW:s 1,2-liters bensinfyra med 90 hk, den nya trecylindriga turbobensinaren med 95 eller 110 hk alternativt en trecylindrig dieselmotor med 90 hk.
 
Hur var den att köra?
– Den nya elektromekaniska styrservon skötte jobbet fint för det mesta medan själva komforthöjningen av chassit var svår att förnimma. Seat Ibiza har även fått stötdämpare med sport- och normalläge, en trevlig och välfungerande funktion, som tillval. Mer om hur motorerna upplevdes kan ni läsa i tidningen.

Till sist: Är det här första bilen med fungerade telefonlänkning till infotainmentsystemet?
– Ja, Seat skulle nog vilja mena det. Det här är faktiskt en av de första bilarna från VW-gruppen där både Googles Andriod auto och Apples Car play erbjuds. Men här finns en del för Seat och VW att titta på innan funktionaliteten är helt hemma, bland annat av säkerhetsskäl.
 
Läs hela provkörningen av Seat Ibiza i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza 2015?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-18 08:46
Reverend Benny

Bra uppdateringar, speciellt interiören.
En riktigt trevlig bil som går att få till ett acceptabelt pris om man väljer rätt utrustning och prutar ner från listpris.
Körde själv en 2011 med 1,2 TSI motorn i 6000 mil innan den såldes.

Det enda tipset jag kan ge till eventuella spekulanter är att undvika 1,2 TSI (4 cyl turbo) som fortfarande verkar ha kamkedja tills VW visar att dom fått bukt med problemen.

Plus är också att bilen har bra bagageutrymme för klassen.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-19 12:35
Axelman

Bästa tipset är att köpa en Leon i stället. Det är hård prispress på dem och man får väldigt mycket mer bil för lite mer pengar. Med tre års garanti och fri service upp till 4500 mil är det inget att fundera på.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-22 20:31
Reverend Benny

Nu diffar den nästan 40 000 om man räknar "från" pris med basutrustning. men du har en poäng Axelman.
Om man börjar lägga på tillbehör kommer man snabbt upp i vad som finns standard på Leon i grundutförande.
Ibizan är dock roligare att köra med de mindre motorerna.
Samtidigt så har Leon nyare teknik där den minsta motorn (1,2 TSI) numera har kamrem och inte kedja som Ibizan har.
Finns helt klart utrymme för båda, men om man ska ha en massa "lull-lull" så är det helt klart värt att kanske snegla på en Leon.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.