Nästa artikel
Direktrapport: Nissan Pulsar
Provkörning

Direktrapport: Nissan Pulsar

Publicerad 18 september 2014 (uppdaterad 8 oktober 2014)
Tommy Wahlström flög till Barcelona för att provköra Nissan Pulsar, märkets comeback i den konkurrensmässigt stentuffa Golf-klassen.

Hej Tommy, varför återvänder Nissan till C-segmentet?
– Nissan säger att det helt enkelt är dags! År 2006 slutade man bygga Almera och sedan dess har man koncentrerat sig på crossovers. Men kunderna har efterfrågat en ”vanlig” mellanklassbil och nu säger man sig ha råd att bygga en igen.
 
Vad har Pulsar att komma med då?
– Generösa utrymmen framför allt! Jag tror man måste upp i bilar typ Skoda Superb för att hitta motsvarande baksäte som i Pulsar.
 
Hur är Nissan Pulsar att köra?
– Nja, jag har väl kört roligare bilar i mina dagar. Framförallt är det väldigt träiga motorer som Nissan erbjuder inledningsvis. Men den har andra fördelar. Till exempel är autobroms standard från mellanutrustningsnivån Acenta.
 
När kommer bilen till Sverige och hur mycket kommer den att kosta?
– Bilen lanseras i oktober och Acenta kostar från 179 900 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Pulsar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-18 17:25
Oomkullrunkelig

Det ska bli intressant att se när den pulsar fram i den svenska snömodden.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-19 10:37
Kalle2

Motorn är träig men den har autobroms........ jag tror jag dör av ointresse efter att ha läst denna mening

#3 • Uppdaterat: 2014-09-19 16:31
Gäst (ej verifierad)

Ja vilken otroligt intetsägande produkt från Nissan. Igen.. I jämförelse känns ju "pansho-märken", (no pun intended), som t ex Hyundai och Skoda väldigt nyskapande och ungdomliga.

Ska vi gissa på en genomsnittsålder på minst 68 på den handfull stackare som ändå blir lurade att skaffa en?

#4 • Uppdaterat: 2014-09-19 23:41
Peter i Sydney

Den senaste modellen av Pulsar har sålts här i Australien sedan 2012. Det är alltså ingen helt ny bil. Den anses tråkig och för koservativ i linjerna och säljer mycket dåligt. Sedanmodellen är klart snyggare än halvkombin. Den ersatte Tiida som var ett totalfiasko.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-22 10:06
saabnisse

Det är märkligt att det finns flera här som har så lätt att uttal sig så negativt om den här bilen, framförallt om en träig motor och efter enbart en artikelförfattares omdöme.
Det är möjligt att jag också skulle tycka det, jag är ganska kritisk när det gäller motorers temperament och har nästan alltid köpt större än jag behövt, men jag vill alltid bilda mig ett eget omdöme och inte gå efter andras tyckande.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-23 16:25
celef

Jag tycker den ser trevlig ut, hoppas den är lika trevlig att åka i med en tyst och mjuk framfart, då kan den nog sälja som glass på sommaren! Jag är så less på alla Autobahnrejsers så jag hoppas verkligen att Nissan tagit en annan väg

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.