Nästa artikel
Direktrapport: Kia Sorento 2015
Provkörning

Direktrapport: Kia Sorento 2015

Publicerad 20 januari 2015 (uppdaterad 21 januari 2015)
Kia Sorento är inte längre någon terrängbil – men nya generationen är desto mer bekväm och ombonad. Vi Bilägare rapporterar från första provkörningen.
Under våren kommer en ny Kia Sorento. Det är anledningen till att Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig strax utanför Barcelona.
 
– Jo, jag är här för att provköra nya Sorento och kan ju lugnt konstatera att det hänt ett och annat sedan första modellen kom 2002, säger Fredrik Diits Vikström.
 
Den har blivit större?
– Jo, det har den blivit, men själva konceptet har också förändrats. Första Sorento var ju ett rambygge som grejade körning i terräng, med lågväxel och ganska rejäl frigång. Sedan kom uppföljaren 2009 och den var mer personbilslik och inte alls lika terrängduglig.
           
Och den nya?
– Utvecklingen har fortsatt i samma riktning kan man säga. Den nya modellen är fyrhjulsdriven, men frigångshöjden har sänkts och Kia fokuserar i stället på andra områden: komfort, utrustning och kvalitetskänsla när det gäller interiören.
 
Vad är första intrycket?
– Att det är en väldigt bekväm bil. Och att det är en riktigt stor bil – på gott och ont. Men mer om det i provkörningsrapporten i papperstidningen.
 
Vad kommer den att kosta?
– Med utrustningspaketet Business och dieselmotor på 200 hästar landar priset på ungefär 400 000 kronor. En rejäl slant, men inte så mycket om man jämför med nya XC90, för att ta ett exempel. Och de flesta bilarna kommer ju att gå som tjänstebilar.
 
Läs hela provkörningen av nya Kia Sorento i Vi Bilägare nummer 2/2015 som utkommer i butik den 10 februari. Prenumeranter får tidningen veckan innan.
 
Diskutera: Vad tycker du om ny Kia Sorento?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-20 15:53
Styggavargen

Vad är vitsen med en stor SUV som inte har terrängegenskaper och man vill ha den personbilslik samtidigt? Varför satsar inte Kia på att göra en stor kombi istället, vore bättre för miljön och för oss andra trafikanter. Känns väldigt omodernt med en klump på över 2 ton som bara rymmer 5 personer och antagligen mindre last än en Volvo V70.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-20 18:30
Raphael

Kia har redan en stor kombi, den kallas för Carens. Nu är Kia Carens kanske inte världens mest spännande bil, och den har ett namn som i Sverige känns något olustigt... :) Men det är en stor och högbyggd kombi, rymmer väldigt mycket och tillhör en biltyp som jag tycker är både mer effektiv, förnuftig och bättre köp än traditionella kombibilar a'la V70. Nu är kanske Kias variant inte bästa köpet i denna klass, men de har iaf ett alternativ. Fler borde få upp ögonen för denna bilklass tycker jag.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-20 20:52
Diesel

Sorenton känns lite för amerikansk för min smak

#4 • Uppdaterat: 2015-01-21 09:06
Hackenbush

Att som privatperson lägga 400.000 på en familjebil är inte vettigt.
Som tjänstebil kan det vara bra men blir inte förmånsvärdet ganska högt då?
Som styggavargen säger så erbjuder denna bilen inte mer utrymme än vad en vanlig kombi gör och man undrar vad vitsen är att köpa en "terrängbil" som inte är någon "terrängbil" . Det kostar på bara för att en del vill sitta lite högre.
Som lätt begagnad kan denna bilen bli mera intressant, Kia är väl inte det märket som erbjuder det bästa andrahandsvärdet.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-21 09:47
Styggavargen

Raphael, Carens...helt ärligt så är det inte bara namnet som är fel, hela bilen är ett ända stort FEL. Gör om och gör rätt säger jag bara på den kommentaren. Kia borde kunna ta fram en snål, säker och rymlig kombi som skulle passa oss bra här i Norden och inte bara hålla på med sina Crossover/SUV modeller som jag hoppas folk slutar köpa av många anledningar. Har inget emot MPV, men SUV och Crossover anser jag bara för onödigt, inget blir bättre med dessa karosser och allt vad det medför (en massa nackdelar).

#6 • Uppdaterat: 2015-01-21 11:31
Mistro

Sen kanske man kan diskutera det här med andrahandsvärde också "Hackenbush",..för vilket bilmärke har egentligen ett bra andrahandsvärde? Enligt mina värderingar innebär ett bra andrahandsvärde att en bil sjunker så lite som möjligt i kronor. ( inte % )
En dyr bil sjunker alltid mer i värde men om detta är det ingen som nämner. Ingen lägger heller till det faktum att en dyr bil även kostar mer att äga så att totalkostnaden blir väldigt mycket högre än för en mindre och billigare bil.
Detta hänger troligen ihop med att många fortfarande tror att en bil har en livslängd på +25år och att den dyrare bilen kommer att bli billigare på sikt.
Med en brytpunkt på låt oss säga tio år då det inte längre är lönt att reparera bilen så kommer dagens bilar bli väldigt mycket dyrare per mil/år att äga.

Att köpa en dyr bil för låt oss säga 350.000kr eller mer har därför aldrig varit mer fel än just nu sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Över 300.000kr är bortkastade efter ca 8 år men trots detta är det ingen bra deal att komma som nästa köpare.

Bilarna kommer också att kosta ännu mer att äga i form av olika avgifter,dyrare verkstäder och reservdelar och biltillverkarna tar allt mindre ansvar för sina produkter.
Innan man köper en sådan bil så kan man i alla fall tänka tanken att det kommer att kosta typ 50kr/milen att köra till jobbet de närmaste 3 åren,så KANSKE man tänker om. ( de flesta måste ju ändå tänka lite på ekonomin )

En Kia är helt klart en bättre affär för 400.000kr än en Volvo för samma pengar tack vare sina garantier men som jag ser det så är det väldigt få som MÅSTE ha en sådan stor och dyr bil privat för att klara tillvaron och som sagt så gynnar det varken miljön eller trafiksäkerheten att vi får fler utav dessa "monster" i trafiken.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-27 17:38
Olus

Raphael// Carens är ingen kombi. Ceed är ingen packåsna men Kia Optima kombi kommer lanseras det här året i Sverige. Den liknar i40 i månt och mycket.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-02 23:01
Roger Skagerström

Anledingen till att de inte gör en stor kombi är att i länder utanför Sverige - i marknader som faktiskt betyder något - är kombibilar totalt ointressanta. Däribland ett litet land som heter USA där de troligen kommer kränga lite fler bilar än här. Svenska behov är sanlöst ointressanta för de flesta tillverkare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.