Bild
Nästa artikel
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)

Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)

Nybilstest

Tätt lopp mellan Volkswagen Tiguan och Volvo XC40, medan Jeep Compass hamnat lite efter. Här kan du läsa mer om bilarna och lära dig om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Jeeps skärm är testets minsta och systemet är pilligt att hantera under körning. Det tar också en stund att komma underfund med  funktionerna. Logiken är inte helt på topp!
Jeeps skärm är testets minsta och systemet är pilligt att hantera under körning. Det tar också en stund att komma underfund med funktionerna. Logiken är inte helt på topp!
VW:s dyraste mediesystem har fin grafik, en generös skärm och är användarvänligt uppbyggt. Det gör att det är lätt att komma överens med och hitta rätt bland alla funktioner.
VW:s dyraste mediesystem har fin grafik, en generös skärm och är användarvänligt uppbyggt. Det gör att det är lätt att komma överens med och hitta rätt bland alla funktioner.
Sensus-systemet är i grunden logiskt, men pekskärmen kräver viss tillvänjning innan allt löper smärtfritt. Plus för bra röststyrning och att skärmen kan skötas med handskarna på.
Sensus-systemet är i grunden logiskt, men pekskärmen kräver viss tillvänjning innan allt löper smärtfritt. Plus för bra röststyrning och att skärmen kan skötas med handskarna på.
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Bältespåminnare bak saknas helt i jeep. Det finns bara i framsätena.
Bältespåminnare bak saknas helt i jeep. Det finns bara i framsätena.
För 900 kr kan Volvo utrustas med elektriska barnsäkerhetslås.
För 900 kr kan Volvo utrustas med elektriska barnsäkerhetslås.
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

JEEP
Jeeps huv är av aluminium. I övrigt består karossen av stålplåt och även hjulupphängningarna är helt i stål. Invändig behandling saknas såväl i dörrar som baklucka och luckan är dessutom bristfälligt tätad. Någon inre behandling finns inte heller i balkarna under bilen. Däremot är både bottenplattans och tröskellådornas nedåtvända skarvar bra tätade och även slitskyddet håller hög klass (bild 1). Inga plastsköldar täcker underredet och skärmkanterna bak är vettigt konstruerade. Bra innerskärmar av plast finns både fram och bak. Med tanke på att Compass rostskydd är klart godkänt så är rostskyddsgarantin märkligt snål – bara sju år. Rostskyddsgaranti: 7.


VOLKSWAGEN
Tiguans hela kaross är tillverkad av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att kolla och rensa. Nedåtvänd tröskelskarv med bra PVC-skydd. Innerskärmar av plast fram och filtplast bak. Ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt (bild 2). Bra slitskydd men ej under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar är tätade. Gäller också bakom innerskärmarna. Mycket bra behandling i hålrum/balkar. Stänklappar fram. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast. Rostskyddsgaranti: 12.


VOLVO
XC40 har huv av aluminium, resten av karossen är stålplåt. Även hjulupphängningarna är helt i stål och vi hittade begynnande rost i en av framvagnsbalkarna. Invändig behandling finns i dörrar, men saknas i baklucka. Bakluckan är bra tätad, medan dörrarna är otätade i hörnen (bild 3). Även de nedåtvända tröskelskarvarna är otätade och samma sak gäller många skarvar under bilen, speciellt på den bakre delen. Skärmkanterna bak är bra och vax finns i några av balkarna under bilen. Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. En smutssamlande ficka finns innanför innerskärmen vid bränsle-påfyllningsrörets genomföring. Rostskyddsgaranti: 12.

Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass (2018)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Jeep Compass Limited 2.0 Multijet/170 hk

TILLVERKNINGSLAND: Mexiko.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 956 cm3. Borrning/slaglängd 80 x 90,4 mm. Kompression 16,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 170 hk (125 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, niostegad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln cirka 1 750 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 225/60 R17 på 7 tum breda fälgar (225/50 R18 på testbilen).

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,1 m. 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 194 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 140 till 170 hk. Grundpriser från 275 900 (2.0 D/140 hk Longitud) till 329 900 kr (2.0 D/170 hk Limited).

VW Tiguan GTS 2.0 TDI/240 hk

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slaglängd 81 x 95,5 mm. Kompression 16,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 240 hk (176 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, sjustegad dubbelkopplingslåda (DSG). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln cirka 1 750 v/min.   

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 255/45 R19 på 8,5 tum breda fälgar (255/45 R20 på testbilen).

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,5 m. 2,2 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 240 hk. Grundpriser från 311 500 (1.4 TSI/150 hk) till 403 500 kr (2.0 TDI/240 hk GTS).

Volvo XC40 D4 AWD Mom. INTRO EDITION

TILLVERKNINGSLAND: Belgien.

MOTOR: Fyrcylindirg direktinsprupad turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 969 cm3. Borrning/slaglängd 82 x 93,2 mm. Kompression 15,8:1.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: 190 hk (140 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, åttastegad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln cirka 1 750 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängninghämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 235/55 R18 på 7,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,4 m. 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 156 till 247 hk. Grundpriser från 293 900 (T3 FWD) till 416 900 kr (T5 AWD). T3 lanseras efter sommaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.