Bild
Nästa artikel
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross

Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Volvo XC40, Volkswagen T-Roc och Mitsubishi Eclipse Cross.

Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Sensus-systemet är i grunden logiskt, men pekskärmen kräver viss tillvänjning. Plus för bra röststyrning och att skärmen kan skötas med handskarna på.
Sensus-systemet är i grunden logiskt, men pekskärmen kräver viss tillvänjning. Plus för bra röststyrning och att skärmen kan skötas med handskarna på.
VW:s medieanläggning är logisk och lätthanterad. Grafiken är bra och ett plus är att systemet kan skötas med en vettig mix av pekfunktioner, knappar och vred.
VW:s medieanläggning är logisk och lätthanterad. Grafiken är bra och ett plus är att systemet kan skötas med en vettig mix av pekfunktioner, knappar och vred.
Mitsubishis mediesystem är testets knepigaste att bli vän med. Grafiken är sisådär och styrplattan kräver träning innan allt fungerar någorlunda smärtfritt.
Mitsubishis mediesystem är testets knepigaste att bli vän med. Grafiken är sisådär och styrplattan kräver träning innan allt fungerar någorlunda smärtfritt.
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross
Testvärden: Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Mitsubishi Eclipse Cross

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

MITSUBISHI ECLIPSE CROSS

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 1 499 cm3. Borrning/slaglängd 75 x 84 mm. Kompression 10,0:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 200 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 225/55 R18 på sju tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,6 m. 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1.5T Komfort 2WD aut., 1.5T Komfort 4WD aut., 1.5T 4WD Business aut. Grundpriser från 281 900 (2WD Komfort till 319 900 kr (4WD Business).

VOLKSWAGEN T-ROC

TILLVERKNINGSLAND: Portugal.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slaglängd 74,5 x 76,4 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min.   

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 400 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 205/60 R16 på sex tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,1 m. 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 190 hk. Grundpriser från 271 900 kr (2.0 TDI/150 4WD) till 312 900 kr (2.0 TSI/190 4WD).

Volvo XC40

TILLVERKNINGSLAND: Belgien.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 1 477 cm3. Borrning/slaglängd 82 x 93,2 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 265 Nm vid 1 600–3 850 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 150 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: 235/55 R18 på 7,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,4 m. 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km på
9,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 hk till 250 hk. Grundpriser från 213 000 kr (D3 FWD Bas) till 401 900 kr (T5 AWD Momentum).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.