Bild
Nästa artikel

Testvärden: V60, A4 Avant & Passat Sportscombi (2018)

Nybilstest

Nyfiken på Volvo V60, Audi A4 och VW Passat? Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Subaru Levorg, Volkswagen Golf Alltrack.

Audis mediesystem erbjuder många möjligheter och har en läcker, krispig grafik. Placeringen av reglagen framför växelväljaren är ovanlig men man vänjer sig snabbt.
Systemet i Passat är en nästan perfekt kombination av rikligt innehåll, tydlig grafik och mycket logisk skötsel med touchkontroller och knapp/vridreglage.
Volvos skärm är tydlig och enkel att sköta när man väl vant sig vid menyordningen. Åtskilliga funktioner kan ”möbleras om” efter förarens önskemål.
I Audi finns elektriskt reglerbara barnsäkerhetslås för bakdörrarna.
I Volvo kan man knappast ta fel på hur bältessituationen ser ut.

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Audi
A4 har kaross av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar har väl utförda limningar men behandling på insidan finns inte i motorhuv och baklucka, däremot i dörrar. Bra skärmkanter bak. Innerskärmarna fram och bak har en särskild ”profilering” som ska lufta mot plåten och dämpa ljud. Framskärmarna har bra blästringsskydd. Underredet täcks av skivor av pressad papp. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn (bild 1) och bakre tvärgående krockbalk av aluminium. Rejäl bakvagnsram av stålplåt. Rostskyddsgaranti: 12 år.


Volkswagen
Passat har kaross av stålplåt. Skarvarna i motorhuv och dörrar är genomgående ordentligt tätade och motorhuven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmarna fram är av plast medan de bakre är av filtmaterial. Skärmkanterna bak är bra, utan smutssamlande hylla. Men vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt (bild 2). Underredet täcks till stora delar av filtskivor som också drar åt sig fukt. Balkarna under bilen har dock en föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar i underredet är väl tätade. Bilen är dessutom rostskyddad under täckskivorna. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Volvo
V60 har motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Aluminium används i länkarmar fram, undre länkarmar bak, ”krockbalk” fram, i fjäderbensholkarna fram och delvis i avgassystemet. Bakluckan har dålig tätning av skarvar, men dörrarna desto bättre och är dessutom behandlade invändigt. Dräneringshålen i dem är extremt stora. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Under de senare finns illa tätade skarvar (bild 3). Bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts. Underredet täcks av stora plastsköldar, under vilka det finns slitskydd på vissa ställen. Balkarna under bilen saknar invändig behandling. Rostskyddsgaranti: 12 år.

A

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Audi A4 Avant 2,0 TDI/190

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig rak längsmonterad turbodiesel med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 15,5. Borrning/slag 81/95,5 mm. Volym 1 968 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 500.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälg 7,5 tum, däck 225/50 R17.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,6 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 226 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA DIESELVERSIONER: 2,0 TDI 150 hk från 354 100 kronor.

VW passat Sportscombi TDI 190 4motion

TiLLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,5. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slag 81/95,5 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500– 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 900–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 600.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, fartberoende elmekanisk servo. Vändcirkel 11,6 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA DIESELVERSIONER:
Från 2,0 TDI 150 hk, pris från 309 900 kronor, till GTS 4MOTION DSG 240 hk, pris från 403 700 kr.

Volvo V60 D4 Momentum

TiLLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,8. Cylindervolym 1 969 cm3. Borrning/slag 82/93,2 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 700.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R17.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,0 m. 3,0 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA DIESELVERSIONER:
V60 D3 FWD Momentum 150 hk, pris från 317 000 kronor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.