Bild
Nästa artikel
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)

Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)

Nybilstest

Mini Countryman gick segrande ur trebilstestet, där Mazda CX-3 och Toyota C-HR fick se sig själva besegrade. Läs mer om bilarna och lär dig om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Enkelt att sköta men systemet har ganska begränsade funktioner. Man kan till exempel inte använda sig av ”split screen”. Grafiken ser också lätt bedagad ut.
Enkelt att sköta men systemet har ganska begränsade funktioner. Man kan till exempel inte använda sig av ”split screen”. Grafiken ser också lätt bedagad ut.
Den stora rundeln innehåller en fyrkantig pekskärm som också kan skötas med knappar/vred. Massor av funktioner och rolig grafik – detta är testets bästa system.
Den stora rundeln innehåller en fyrkantig pekskärm som också kan skötas med knappar/vred. Massor av funktioner och rolig grafik – detta är testets bästa system.
Stor pekskärm som satt en smula lös i testbilen. Bitvis är enheten väldigt enkel att använda, bitvis har den alltför små ”knappar”. Helheten är ändå klart godkänd.
Stor pekskärm som satt en smula lös i testbilen. Bitvis är enheten väldigt enkel att använda, bitvis har den alltför små ”knappar”. Helheten är ändå klart godkänd.
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
På toyotas informationsskärm sticker de röda bältesgubbarna ut.
På toyotas informationsskärm sticker de röda bältesgubbarna ut.
Att mini har Isofix-fästen i högerstolen fram är efterföljansvärt.
Att mini har Isofix-fästen i högerstolen fram är efterföljansvärt.
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)
Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

MAZDA
Kaross av stålplåt. Motorhuv och baklucka är bra behandlade mot rost inuti men inte perfekt limmade i skarvarna. Dörrarna är också skyddade inuti och har limmade skarvar, dock inte i alla hörn (bild 1). Innerskärmar av mjukplast bak med bra skärmkonstruktion. Under dem är skarvar tätade och dessutom finns ett tunt rostskyddsmedel. Hård plastinnerskärm fram med plastläpp baktill istället för vattensamlande mjukt material. Plastsköldar i ytterkanterna skyddar undertill. De flesta plåtskarvarna är tätade och slitskyddet är förhållandevis bra. Balkar och hålrum är väl skyddade. Bränsletank av plast. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MINI
Kaross av stålplåt. Behandling finns i motorhuv, dörrar och baklucka. Skarvarnas limning i huv och dörrar är av ny BMW-/Minityp med öppen, ”bakvänd” skarv (bild 2). Bakluckans limning är normal och väl utförd. Bra skärmkantskonstruktion bak. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast och filtmaterial fram. Tröskelskarvarna har bra konstruktion. Fram- och bakvagn är av stål, bakre delen av avgasröret och bakre dämparen är rostfria. Stora plastsjok undertill, extremt bra slitskydd under dem. Den invändiga behandlingen av hålrum under bilen är mycket väl utförd, med vax i samtliga balkar. Ingen blästerrisk längs karossidorna. Rostskyddsgaranti: 12 år.

TOYOTA
Kaross av stålplåt. Behandling finns i motorhuv, baklucka och dörrar, men samtliga hörn i dessa delar har dålig tätning. Innerskärmar av av filtmaterial bak, av plast fram. Skärmkanterna bak är av gammaldags konstruktion med smutssamlande hylla som kan medföra rost. Trösklarna har nedåtvänd skarv utan tätning. Mycket plast under bilen, under denna är slitskyddet dåligt och den lackering som finns väldigt tunn. Testbilen hade inte gått mer än cirka 200 mil men vi fann tydliga rostangrepp inne i länkarmarna fram (bild 3). Hålrum och balkar under bilen saknar behandling, men de flesta skarvarna undertill har bra tätning. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testvärden: Toyota C-HR, Mini Countryman och Mazda CX-3 (2017)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Mazda CX-3 AWD Optimum 2,0 automat

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensin. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Cylindervolym 1 998 cm3. Borrning/slag 83,5/91,2 mm. Kompression 14,0.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 204 Nm vid 2 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram. Framhjulsdrift med automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift, sexväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 250.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk. Bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/50 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Finns med 2WD alt. 4WD med 120/150 hk bensin, 4WD även med 105 hk diesel, manuell eller automat. Priser från 173 900 till 251 900 kronor.

Mini Cooper Countryman All4

TILLVERKNINGSLAND: Holland.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensin. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo. Cylindervolym 1 499 cm3. Borrning/slag 82/94,6 mm. Kompression 11,0.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 400–6 000 v/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1 400–4 300 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram. Framhjulsdrift med automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 400.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk. Bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 205/65 R16.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,4 m, 2,4 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Cooper D, 261 900 kronor, Cooper D ALL4,  280 900 kr, Cooper S, 284 900 kr, Cooper S ALL4 303 900 kr, John Cooper Works ALL4 369 900 kr.

Toyota C-HR Hybrid Executive

TILLVERKNINGSLAND: Turkiet.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensin. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Cylindervolym 1 798 cm3. Borrning/slag 80,5/88,3 mm. Kompression 13,0.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt bensinmotor 98 hk (72 kW) vid 5 200 v/min. Max vridmoment 142 Nm vid 3 600 v/min. Elmotor 72 hk (53 kW), vridmoment 163 Nm, totaleffekt 122 hk. Batterityp: nickelmetallhydrid, 1,31 kWh, 201,6 V.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram. Framhjulsdrift, steglös automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: Ingen uppgift.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring. Fram fjäderben, undre triangellänk, krängningshämmare. Bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,4 m, 2,8 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,8 Hybrid Active 244 900 kronor, Style 268 000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.