Bild
Nästa artikel

Testvärden: Optima PHEV, Outlander PHEV & Passat GTE (2019)

Nybilstest

Laddhybriden är den lysande raketen på bilförsäljningens himmel. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Kia Optima, Mitsubishi Outlander och Volkswagen Passat.

Enkelt att sköta men funktionerna är jämförelsevis ganska begränsade. Navigation, radio och kommunikation sköts via skärmen, bilinställningar med rattknapparna.
Inställningsrattarna är skippade, numera har Outlander bara pekfunktioner. Lite mer ordning än förr men fortfarande en ganska svårskött medieanläggning.
VW:s senaste version av Discover Pro är genomtänkt, mycket innehållsrik, lättskött, snabb och har riktigt tydlig grafik. Inte mycket att klaga på, helt enkelt.
Volkswagen har mikroskopiska symboler för bältesläget i baksätet.
I Mitsubishi finns sju bälteslampor för de maximalt fem åkande.

Rostskyddsprognos

KIA OPTIMA PHEV*
Optimas alla karossdelar är tillverkade av stålplåt. Invändig behandling finns i motorhuv och i dörrar men inte i baklucka. Dålig tätning i hörn i motorhuv, baklucka och i främre dörrar. Isoleringskuddar vid vindrutestolpar fyllda med vatten på testbilen (bild 1). Bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts. Underredet täcks till stora delar av sköldar av filtmaterial. Under dem är skarvarna tätade men slitskydd saknas. Vissa balkar i underredet är skyddsbehandlade. Tröskelskarvarna är nedåtvända och ej tätade. Bränslepåfyllningsrör och bensintank av stålplåt, tanken dock behandlad med slitskydd. Stänklappar fram och bak.

Betyg: 3/5

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV*
Rostskyddet är oförändrat sedan den första versionen av Outlander PHEV kom för fem år sedan. Kaross av plåt. Väl utförd tätning i dörrar, motorhuv och baklucka. Underrede med ett i efterhand pålagt extra slitskydd som täcker väl. Dåligt, sporadiskt skydd i balkar under bilen. I dörrar, baklucka och motorhuv finns inget skydd alls. De bakre skärmkanterna har på insidan en gammaldags hylla där smuts samlas och på sikt kan orsaka rost. Stänklappar kostar extra. Stor blästringsrisk vid framskärmarnas kanter (bild 2). Tank av plåt. Som helhet är rostskyddet inte särskilt bra men den extra sprutningen av underredet förbättar något.

Betyg: 2/5

VOLKSWAGEN PASSAT GTE*
Kaross, luckor och dörrar av plåt. Väl tätade dörrskarvar, motorhuv med rejäl ventilation. Plastinnerskärmar fram, filtmaterial bak. Bra bakre skärmkanter utan smutssamlande hylla. Vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som suger åt sig fukt. Hybridversionens underrede täcks till stora delar av plastskivor, inte av ”filtskivor” som på andra Passatversioner (bild 3). Längsgående balkar med föredömlig invändig vaxbehandling, skarvar är väl tätade, slitskyddet under täckskivorna är gott. Bakvagnsvaggan är tillverkad av svartplåt och kan vara utsatt för rostrisk.

Betyg: 4/5

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kia Optima SW 2,0 GDI Plug-in hybrid

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak bensin med direktinsprutning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 13,5. Borrning/slag 81/97 mm, volym 1 999 cm3.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: Bensinmotor: Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 189 Nm vid 5 000 v/min. Elmotor 67 hk (50 kW), 205 Nm. Batterikapacitet 11,26 kWh. Systemeffekt 205 hk.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.   

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,9 m, 2,8 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim (120 km/tim med eldrift). Acceleration 0–100 km/tim 9,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Advance med pluspaket och samma drivning, grundpris 404 -800 kronor.

Mitsubishi Outlander PHEV

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak bensin med direktinsprutning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 12,0. Borrning/slag 88/97 mm, volym 2 360 cm3.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: Bensinmotor: Max effekt 135 hk (99 kW) vid 4 500 v/min. Max vridmoment 211 Nm vid 4 500 v/min. Elmotor fram 82 hk (60 kW), 137 Nm. Elmotor bak 95 hk (70 kW), 195 Nm. Batterikapacitet 13,8 kWh. Systemeffekt 230 hk.

KRAFTÖVERFÖRING: Fram- eller fyrhjulsdrift, direktdrift.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R18.   

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m, 2,8 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 170 km/tim (135 km/tim med eldrift). Acceleration 0–100 km/tim 10,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från
Fleet Edition 399 900 kronor till S-edition 489 900 kronor.

Volkswagen Passat GTE SC

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak bensin med direktinsprutning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 74,5/80 mm, volym 1 395 cm3.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: Bensinmotor: Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min. Elmotor 115 hk (85 kW), 330 Nm. Batterikapacitet 9,9 kWh. Systemeffekt 218 hk. Vridmoment 400 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.   

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,7 m, 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim (130 km/tim med eldrift). Acceleration 0–100 km/tim 7,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: GTE sedan från 443 500 kronor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.