Bild
Nästa artikel
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)

Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)

Nybilstest

Opel Insignia testvinnaren, framför Audi A4 och Volkswagen Passat. Här kan du ta del av siffrorna och läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Opels skärm är elegant integrerad i instrumentpanelen. Snabb reaktion på fingertryck och bra rattreglage gör hanteringen enkel.
Opels skärm är elegant integrerad i instrumentpanelen. Snabb reaktion på fingertryck och bra rattreglage gör hanteringen enkel.
Volkswagens nya pek- och scrollskärm gör ett ståtligt intryck. Mycket bra funktionalitet, kompletterad med rattreglage som hör till de allra bästa.
Volkswagens nya pek- och scrollskärm gör ett ståtligt intryck. Mycket bra funktionalitet, kompletterad med rattreglage som hör till de allra bästa.
Audis system har tilltalande grafik och lättbegripligt gränssnitt. Det finns olika system med olika omfattning att välja bland, testbilens var av något enklare sort.
Audis system har tilltalande grafik och lättbegripligt gränssnitt. Det finns olika system med olika omfattning att välja bland, testbilens var av något enklare sort.
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
I Volkswagen kopplas passagerarkrockkudden ur med nyckel.
I Volkswagen kopplas passagerarkrockkudden ur med nyckel.
I audi reglerar föraren barnsäkringen av bakdörrarna från sin dörr.
I audi reglerar föraren barnsäkringen av bakdörrarna från sin dörr.
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

 

AUDI
A4 har kaross av stålplåt, förutom bakluckan som är av aluminium. Motorhuv, baklucka och dörrar har väl utförda limningar men behandling på insidan finns inte i motorhuven, där-emot i dörrar. Bra skärmkanter bak. Innerskärmar av filtmaterial, med en särskild ”profilering” som ska lufta mot plåten och dämpa ljud. Framskärmarna har bra blästringsskydd. Underredet täcks av plastskivor. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn (bild 1) och bakre tvärgående krockbalk av aluminium. Bakvagnsram av stålplåt. Rostskyddgaranti: 12 år.

OEPL
Insignia är modernt konstruerad och i grunden välbyggd för att motstå rost. Karossen är av stålplåt, förutom motorhuven som är av aluminium. Tätningarna i huv, baklucka och dörrar är välgjorda och invändig behandling finns i dörrarna. Under bilen finns ett bra slitskydd och balkar samt hålrum är invändigt behandlade. Smutssamlande täckskivor saknas, dessutom är i stort sett alla skarvar väl tätade, med undantag från dem i hjulhusen innanför innerskärmarna. Skärmkanterna bak är välkonstruerade, men täcks av fuktsugande filtinnerskärmar. Täckplasten vid skärm-/tröskelkanterna fram (bild 2) skyddar mot stensprut. Rostskyddgaranti: 12 år.

VOLKSWAGEN
Kaross av stålplåt. Skarvarna i motorhuv och dörrar är ordentligt tätade, motorhuven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Skärmkanter bak utan smutssamlande hylla. Vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt. Stora delar av underredet och hela reservhjulsbaljan täcks av filtskivor som också drar åt sig fukt. Balkarna under bilen har föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar i underredet är ordentligt tätade. Alltrack har märkligt nog inget slitskydd under täckskivorna, vilket finns på vanliga Passat (bild 3). Rostskyddgaranti: 12 år.

Testvärden: Opel Insignia, Audi A4 Allroad och Volkswagen Passat Alltrack (2018)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Audi A4 Allroad Quattro 2,0 TDi

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig rak längsmonterad turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, laddluftkylare. Kompression 15,5. Borrning/slag 81/95,5 mm. Volym 1 968 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 440.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 235/50 R18.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 11,6 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Fyra övriga dieselversioner 150–272 hk, en bensinversion 252 hk. Priser ej fastställda vid pressläggning.

Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,5. Cylindervolym 1 956 cm3. Borrning/slag 83/90 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 210 hk (154 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 480 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 800.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, fartberoende elmekanisk servo. Vändcirkel 11,7 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 233 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,9 s (fabiksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 2,0 Turbo 260 hk 329 900 kronor, 2,0 CDTI 170 hk, 307 900 kronor.

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 190 4Motion

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,5. Borrning/slag 81/95,5 mm. Volym 1 968 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 900–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 950.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, fartberoende elmekanisk servo. Vändcirkel 11,7 m, 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 233 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,9 s (fabiksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Alltrack TSI 220 336 000 kronor. Alltrack TDI/240 352 000 kronor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.