Bild
Nästa artikel
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)

Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)

Nybilstest

Nyfiken på Opel Astra, Renault Mégane eller VW Golf? Vi Bilägare har jämför bilarna. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Opels skärm är något mindre än Renaults men ”känns” som den större av dem. Enkel att sköta, logiskt gränssnitt. Somligt kan också skötas från rattknapparna – bra.
Opels skärm är något mindre än Renaults men ”känns” som den större av dem. Enkel att sköta, logiskt gränssnitt. Somligt kan också skötas från rattknapparna – bra.
Systemet styrs till stor del via skärmen och reagerar hyfsat snabbt. Menyindelningen, skiftena mellan lägena och en del enskilda funktioner är dock krångliga.
Systemet styrs till stor del via skärmen och reagerar hyfsat snabbt. Menyindelningen, skiftena mellan lägena och en del enskilda funktioner är dock krångliga.
Testets Golf saknade navigationssystem. Enkla, logiska funktioner nästan rakt igenom. Skärmen reagerar dessutom utan att man behöver nudda den.
Testets Golf saknade navigationssystem. Enkla, logiska funktioner nästan rakt igenom. Skärmen reagerar dessutom utan att man behöver nudda den.
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
I Opel blir gråa gubbar godkänt gröna när de fäster bilbältena bak.
I Opel blir gråa gubbar godkänt gröna när de fäster bilbältena bak.
I Volkswagen är Isofix-fästena för barnstol bak lätta att använda.
I Volkswagen är Isofix-fästena för barnstol bak lätta att använda.
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)
Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

OPEL
Hela karossen är av stålplåt, men väl konstruerad för att motstå rost. Dörrar, huv och baklucka har ordentliga tätningar. Dörrarna och huven är dessutom invändigt behandlade. Motorhuven är bra genomluftad och alla balkar under bilen har en välgjord invändig behandling. Vettigt från rostskyddssynpunkt är också att Astras underrede helt saknar täckande plastsköldar (bild 1) och att de flesta skarvar är noggrant tätade. Slitskyddet är däremot inte på topp och dessutom finns några otätade skarvar längst bak på bilen. Skärmkanterna bak är bra och dörrtrösklarnas undre skarvar är flyttade inåt, så att de inte hamnar mitt i hjulsprutet.

RENAULT
Mégane som kombi får, liksom halvkombin, ”bara” en fyra i rostskyddsbetyg. Renault brukar annars kamma hem full pott när det gäller motståndskraft mot rost. Det som drar ned betyget för nya Mégane är att limningarna i huv och dörrar har en del brister och att dörrarna är slarvigt monterade, både i höjd- och sidled. Det gör att blästringsrisken är akut, både i fram- och bakdörrarnas nederkanter. Mer positivt är att framskämar och baklucka (bild 2) är av plast och att tröskellådornas skarvar är vända inåt, bort från hjulsprutet. Den invändiga rostskyddsbehandlingen är mycket väl utförd, såväl i dörrar som i huv och i balkarna under bilen.

VOLKSWAGEN
Kaross av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är alla skarvar väl tätade. Sköldarna i sig är dock mycket fukt- och grussamlande, vilket avslöjas när vi skruvar loss dem (bild 3). Alla balkar undertill är behandlade invändigt. Delar som inte täcks av sköldar är behandlade med ett rejält PVC-baserat slitskydd. Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak. Skumplasten vid främre dörrstolpe/framskärm är av fuktsugande typ.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Testvärden: Opel Astra, Renault Mégane och Volkswagen Golf (2016)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo

TILLVERKNINGSLAND: England/Polen.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Variabel turbogeometri, fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 1 339 cm3. Borrning/slaglängd 74 x 81,3 mm. Kompression 10:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 125 hk (92 kW) vid 4 000–5 600 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 2 000–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns ej.   

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 225/45 R17 på 7,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 105 till 160 hk. Grundpriser från 182 900 kr (1,0 Turbo Essentia) till 276 900 (1,6 BiTurbo Dynamic).

Renault Mégane Sports Tourer 1,2 TCE/130

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 1 198 cm3. Borrning/slaglängd 72 x 73,2 mm. Kompression 9,25:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 131 hk (97 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns ej.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 205/55 R16 på 6,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,2 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer fån 100 till 205 hk. Grundpriser från 179 900 kr (1,2 TCe/100 hk Life) till 264 900 kr (1,6 TCe GT/205 hk).

Volkswagen Golf Sportscombi 1,2/110

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 1 197 cm3. Borrning/slaglängd 71 x 75,6 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 110 hk (81 kW) vid 4 600–5 600 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 400–4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns ej.   

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 195/65 R15 på 6 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,9 m.

BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 196 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer (standardmodeller, bensin) från 110 till 125 hk. Grundpriser från 204 500 kr (1,2 110 hk) till 236 000 kr (1,4 125 hk).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.