
Testvärden: Mercedes A-klass, BMW 1-serie och Honda Civic (2018)
Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning hos Mercedes A-klass, BMW 1-serie och Honda Civic.


















Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)
BWM
1-serien har ett av de bättre rostskydden i den här storleklassen. Rostskyddsbehandlingen är riklig och finns i dörrar, motorhuv och baklucka. Karossens skarvar och tätningar är genomgående välgjorda, exempelvis i bakluckan (bild 1). Underredet har ett väl utfört slitskydd och alla skarvar under bilen är ordentligt tätade. Inne i samtliga balkar finns också ett väl anbringat lager av vax. Hjulupphängningarna fram är av aluminium och de bakre skärmkanterna är modernt utförda med en kant som inte samlar på sig smuts. Innerskärmarna är tillverkade av filtmaterial. Alla karossdelar är av stålplåt och det saknas stänklappar. Rostskyddsgaranti: 12 år.
HONDA
Alla karossdelar och bottenplattan består av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv, baklucka och dörrar. Tätningen av skarvar i motorhuv och baklucka är väl utförd. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med bristfällig tätning. De bakre skärmkanterna är utformade så att smuts, fukt och grus inte samlas. Underredet täcks av stora plastsköldar. Slitskyddet under dessa är nästan obefintligt men tätningen av skarvar är väl utförd. Balkar i underredet har bara fläckvis behandling med vax. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Tank och påfyllningsrör av plast. Stänklappar saknas (bild 2), risk för blästring av främre skärmkanter. Rostskyddsgaranti: 12 år.
MERCEDES
Nya A-klass har ett riktigt bra rostskydd och är snubblande nära att få vårt högsta betyg, fem. Motorhuv och framskärmar är av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Rostskyddsbehandling i dörrarna. Alla skarvar i de olika karossdelarna har mycket välgjord tätning, Delar av hjulupphängningarna är av aluminium men det finns en smutssamlande hylla vid nedre fjäderfästet bak. Många plastsköldar täcker underredet, skarvarna under sköldarna har mycket väl utförd tätning (bild 3). Nedåtvända tröskelkanter med bra tätning. Alla balkar under bilen har väl utförd vaxbehandling. Inga stänklappar men låg blästerrisk. Rostskyddsgaranti: 30 år.
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Längsmonterad 3-cylind-rig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,5. Borrning/slag 84/90 mm, volym 1 496 cm3.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 116 hk (85 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 750–2 250 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 650.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.
HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 R16.
STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,9 m, 2,6 rattvarv.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
10,3 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 118i, 136 hk, fr. 243 000 kr. till M140i xDrive, 340 hk, fr. 445 000 kr. Diesel: 118d, 150 hk, fr. 267 000 kr. till 125d, 224 hk, fr. 358 000 kr.
TILLVERKNINGSLAND: England.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,0. Cylindervolym 1 597 cm3. Borrning/slag 76/88 mm.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 800.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.
HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 235/45 R17.
STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m, 2,1 rattvarv.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
10,0 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 1,0 S, 129 hk, fr. 183 900 kr. till 1,5 T Prestige CVT fr. 284 500 kr. Diesel: Comfort, 120 hk, fr. 211 900 kr. till Executive Navi, fr. 257 900 kr.
TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,1. Cylindervolym 1 461 cm3. Borrning/slag 76/80,5 mm.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 116 hk (85 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 260 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 800.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.
HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.
STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,0 m, 2,6 rattvarv.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 202 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
10,5 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Bensin:
A 200, 163 hk, fr. 283 900 kr.,
A 250, 224 hk, fr. 328 900 kr.