Bild
Nästa artikel
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)

Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)

Nybilstest

Testlagets åsikt är att Skoda Superb är den bästa bilen och vinnare i den här jämförelsen. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Här sköts främst  inställningar för navigation, radio och kommunikation. Bilinställningar gör man med reglage på ratten i instrumentklustrets lilla display.
Här sköts främst inställningar för navigation, radio och kommunikation. Bilinställningar gör man med reglage på ratten i instrumentklustrets lilla display.
Mediasystemet är lätt att justera antingen direkt på skärmen eller via ratt och snabbknappar mellan framstolarna. Då slipper man ta ögonen så långt från vägen.
Mediasystemet är lätt att justera antingen direkt på skärmen eller via ratt och snabbknappar mellan framstolarna. Då slipper man ta ögonen så långt från vägen.
Testlaget lovordar Skodas infotainment. Det är lätt att förstå med tydliga reglage och bra menyer. Skoda har också mer omfattande bilinställningar. Snabb pekskärm.
Testlaget lovordar Skodas infotainment. Det är lätt att förstå med tydliga reglage och bra menyer. Skoda har också mer omfattande bilinställningar. Snabb pekskärm.
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Tydlig indikering för bilbälten finns i Kia och i de två andra.
Tydlig indikering för bilbälten finns i Kia och i de två andra.
Alla tre har avstängning av främre krockkudde, här mazda.
Alla tre har avstängning av främre krockkudde, här mazda.
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)
Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

KIA
Hela karossen och bränsletanken (rostskyddsbehandlad) är tillverkad i stålplåt. Motorhuv, dörrar och baklucka är behandlade inuti, men har dåligt tätade skarvar i hörnen. Bra bakskärmskonstruktion. En liten plastnäbb skyddar bakskärmen (bild 1). Undertill skyddar stora plastsköldar. Bakom dem är de flesta karossskarvar tätade – men dåligt och med vanligt slitskydd. I innerskärmarna fram finns ljudabsorberande skumgummi som var blött vid rostinspektionen. Innerskärmar fram av filt/plast och helt av plastfilt bak. Ovanlig tröskelkonstruktion fram som samlar smuts, liksom de plasttäckta dörrtrösklarna. Bra behandling i balkar och hålrum.

MAZDA
Mazdas kaross är helt av stålplåt och samma material används i bränsletanken. Dörrar och baklucka har bra limningar, men huven saknar tätningar i hörnen. Huv, baklucka, dörrar, tröskellådor och balkar under bilen är invändigt vaxbehandlade. Det görs i exporthamnen i Belgien på alla Sverigesålda bilar. Stora delar av underredet täcks av plastsköldar och utanför dessa är slitskyddet något tunt, men alla utsatta skarvar är väl tätade. En framtida rostrisk är däremot de inåtvikta skärmkanterna bak (bild 2) som dessutom ligger an mot fuktsugande filtinnerskärmar. Även isoleringskuddarna i A-stolparna riskerar dra åt sig rostfrämjande fukt.

SKODA
Kaross, motorhuv, dörrar och baklucka är av stålplåt. Huven har hyfsad limning i skarvarna, men saknar invändig behandling. Ovanpå innerskärmarna fram finns ljudisolering som kan dra åt sig fukt. Dränering och invändig behandling i bakluckan saknas. Innerskärmar av filt bak, av plast fram. Dörrarna är bra limmade och har en välgjord invändig behandling. Samma sak gäller dörrtrösklarna och balkarna under bilen. Ljudisoleringen vid A-stolpar/framskärmar (bild 3) är av icke fuktsugande plastmaterial – bra! Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dem saknas rostskyddsbehandling. Däremot är skarvarna under bilen bra tätade.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Testvärden: Mazda 6 Wagon, Kia Optima SW och Skoda Superb Combi (2016)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kia Optima SW 1.7 CRDi dct-7 GT line

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem. Kamkedja, Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylindervolym 1 685 cm3. Borrning/slaglängd 77,2/90,0 mm. Kompression 15,7:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 141 hk (104 kW) vid 4 000 v/min. Vridmoment 340 Nm vid 1 750–2 500
v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning med sjuväxlad dubbelkopplings automatlåda (torrlamell).

HJULUPPHÄNGNING: Fjäderben med undre triangellänk fram. Multilänkbakvagn. Skruvfjädrar och krängningshämmare.

HJUL: 235/45 R 18 på 8-tumsfälg. Testbilen: Michelin Pilot Sport 3.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk styrservo. Vänddcirkel 10,9 m.

BROMSAR: Skivor, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Optima finns med 1,7 liters diesel från 322 900 kr (introd. kampanj 292 900) till 361 900, med 2,0-liters
bensinmotor från 294 900 till 384 900 kr. Kommer som ladd-hybrid 2017.

Mazda 6 2.2 DE/175 AWD AUT Optimum

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem. Kamkedja, variabel turbogeometri, fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 2 191 cm3. Borrning/slaglängd 77,2 x 94,3 mm. Kompression 14:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 175 hk (129 kW) vid 4 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning (Mazda), sexstegad automatlåda

HJULUPPHÄNGNING: Fjäderben med undre triangellänk fram. Multilänkbakvagn. Skruvfjädrar och krängningshämmare.

HJUL: 225/45 R19 på 7,5-tumsfälg. Testbilen: Bridgestone Turanza 001.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,2 m.

BROMSAR: Skivor, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 209 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Finns med motorer från 145 hk till 192. Grundpris från 239 900 ( Core 145 hk) till 346 800 (2,2 DE Aut Optimum AWD).

Skoda Superb 190 TDI DSG 4x4 Laurin & Klement

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, variabel turbogeometri, kamrem. Cylindervolym 1 958 cm3. Borrning/slaglängd 81 x 91,5 mm. Kompression 15,8:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 190 hk  (140 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning (BorgWarner), sexstegad dubbelkopplings automatlåda.   

HJULUPPHÄNGNING: Fjäderben  med undre triangellänk fram. Multilänk bakvagn. Skruvfjädrar och krängningshämmare.

HJUL: 235/45 R18 på 8-tumsfälg. Testbilen: Pirelli P7 235/49 R19.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,7 m.

BROMSAR: Skivor, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 228 km/tim. Acceleration 0–100/km/tim
7,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Finns med motorer från 150 till 280 hk. Grundpriser från 273 800 (TSI 150 hk) till 383 500 ( TSI 280 hk 6 DSG 4x4 L&K).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.