Bild
Nästa artikel
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)

Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)

Nybilstest

En funktionell och bra helhet som dessutom bjuder på god säkerhet för både de i och utanför bilen. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för testvinnaren VW Tiguan, Nissan X-Trail och Hyundai Tucson.

Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
I Tucson Premium ingår en åttatums-display med navigationssystem, skyltavläsning och backkamera. Standard är 3,8 tum. TomTom Live-tjänst med trafikinfo ingår.
I Tucson Premium ingår en åttatums-display med navigationssystem, skyltavläsning och backkamera. Standard är 3,8 tum. TomTom Live-tjänst med trafikinfo ingår.
Nissan Connect med navigation ingår i X-Trail Tekna med uppkoppling av smartphones. Ger också tillgång till Around View Monitor, en virtuell 360-gradersvy.
Nissan Connect med navigation ingår i X-Trail Tekna med uppkoppling av smartphones. Ger också tillgång till Around View Monitor, en virtuell 360-gradersvy.
Tiguan har navigation via mobiltelefon (Apple Car Play). Vår GT var extrautrustad med bland annat Discover Pro. Karta och vägledning i instrumenteringen är bra!
Tiguan har navigation via mobiltelefon (Apple Car Play). Vår GT var extrautrustad med bland annat Discover Pro. Karta och vägledning i instrumenteringen är bra!
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Bältesvarnaren i HYUNDAI är tydlig och placerad mitt på panelen.
Bältesvarnaren i HYUNDAI är tydlig och placerad mitt på panelen.
I Nissan stängs krockkudden av i handskfacket. Lätt och smidigt.
I Nissan stängs krockkudden av i handskfacket. Lätt och smidigt.
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)
Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

HYUNDAI
Karossens alla delar är av stålplåt, men tankluckan är av plast. Luftig konstruktion av framskärmarna – risk för rost. Väl limmade kanter i motorhuv och baklucka, med bra spridning av rostskyddsmedel inuti. Dörrarna är behandlade inuti och har väl limmade skarvar. Filtinnerskärmar bak med väl tätade skarvar bakom dem. Innerskärmar av plast fram, stänklappar fram. Mellan vindrutestolpe och dörr finns fuktabsorberande isolering. Tank av plåt. Underredet har ett väl utfört slitskydd (bild 1) och täcks delvis av plastsköldar. Längsgående balkar har snål invändig rostskyddsbehandling men alla skarvar under bilen är väl tätade.

NISSAN
Hela bilen är tillverkad av stålplat, förutom bakluckan som är av plast.Inga andra karossdelar är av mer rostbeständig aluminium eller rostfritt stål. Tröskelskarven är nedåtvänd utan något särskilt skydd. X-Trail har inte plastsköldar undertill, utan är sprutad med ett ganska bra slitskydd. De flesta karosskarvar är tätade. Framtill har X-Trail innerskärmar av hårdplast, baktill är det innerskärmar av filtplast. Under plasten är innerskärmarnas ytor endast grundlackerade (bild 2). Dörrar och motorhuv är dåligt tätade i hörn. Innerbehandling saknas. Bränsletanken är av plast, men påfyllningsröret till denna är av plåt.

VOLKSWAGEN
Tiguans hela kaross är tillverkad av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att kolla och rensa. Nedåtvänd tröskelskarv med bra PVC-skydd. Innerskärmar av plast fram och filtplast bak. Ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt (bild 3). Bra slitskydd men ej under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar är tätade. Gäller också bakom innerskärmarna. Mycket bra behandling i hålrum/balkar. Stänklappar fram. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Testvärden: Hyundai Tucson, Nissan X-Trail och Volkswagen Tiguan (2016)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.