Bild
Nästa artikel

Testvärden: Honda CR-V, Kia Sportage & Ford Kuga (2019)

Nybilstest

Senaste generationen av klassgeneralen Honda CR-V möter populära Kia Sportage och testvinnande veteranen Ford Kuga. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för respektive bil.

Tydlig skärm och menysystem med logiska ikoner. Skärmens placering är lite avig. Fysiska knappar till de vanligaste funktionerna uppskattas alltid.
Tydliga menyer och enkelt handhavande, men funktionerna är ganska begränsade. Jämfört med konkurrenterna upplevs grafiken som väl mycket 2015.
Onödigt mycket ”sorgkant” runt testets minsta skärm. Upplägget är rörigt och upplevs daterat men funktionen är okej. Likt de övriga fysisk volymratt. Bra.
I Honda har alla säten bältespåminnare. Vänster bak är bältad.
Kia – vinklingsbart ryggstöd i baksätet. Finns även i Honda och Ford.

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

FORD
Kuga har en kaross av plåt. I ytter-kanterna skyddas bottenplattan av plastsköldar. Kjolpaketet runt karossen skyddar trösklar och skärmkanter. De bakre hjulhusen skyddas av innerskärmar av ett filtliknande material. I de främre hjulhusen är innerskärmarna av hårdplast. Ljudisolerande material i bakkant på framskärmarna samlar fukt. Bränsletank av plast.

Efter allvarliga rostbekymmer under tidigt 2000-tal har Ford tilläggsbehandlat bilar som säljs i Sverige, bland annat behandlades hålrum, balkar och delar av bottenplattan (bild 1). Anpassningen upphörde 2017, därför sänker vi rostskyddsbetyget från tre till två.

HONDA
CR-V:s kaross är av plåt. Baklucka, huv och dörrar har alla dåligt tätade hörn. Bakluckan saknar helt behandling medan dörrar och huv har duttbehandlats med vax, den skyddande effekten är liten. Behandling i balkar saknas helt. Plastsköldar i nederkanten på dörrar och tröskellådor ger visst slitskydd. Hjulhusen fram skyddas av innerskärmar i hårdplast, i bak är de gjorda av filtmaterial. Bottenplattan har delvis klätts i filtmaterial, det ger en ljuddämpande effekt men är inte ett slitskydd i traditionell bemärkelse. Sparklådorna (dörrtrösklarna) har en nedåtvänd (utsatt för smuts och sprut) och dåligt tätad skarv (bild 2).

KIA
Kaross av plåt. Bra limning i dörrar och motorhuv, något sämre i baklucka. Huv och baklucka är grundlackerade på insidan, fläckvis rostskyddande vaxbehandling. Bränsletank av plåt. Innerskärmarna har en väl utformad skärmkantslist, innerskärmar av filtmaterial. Hjulhusen fram skyddas av innerskärmar av hårdplast. Stänklappar både fram och bak skyddar karossen från sprut. Tätningen mellan framskärm och vindrutestolpe är av fuktsugande material. Det var möjligt att krama ur decilitervis med vatten redan efter några hundra mils körning (bild 3). Undertill finns slitskydd och tätade skarvar. Många balkar har god invändig behandling.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

T

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FORD KUGA ST-LINE 2,0 TDCI AWD

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig diesel, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 16,0. Borrning/slag 85,0/88,0, cylindervolym 1 997 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 180 hk (132 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Sexväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 1 950 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/50 R18. Testbil: Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R17.

STYRNING: Elektriskt servo. Vändcirkel 11,1 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Med framhjulsdrift, manuell växellåda och bensinmotor kostar Kuga från  287 900 kr. Toppversionen Vignale 2,0 TDCI AWD börjar på 368 000 kr.

HONDA CR-V 1,5 T AWD LIFESTYLE

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig bensin, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder.  Kompression 10,3. Borrning/slag 73,0/89,5, cylindervolym 1 498 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 193 hk (142 kW) vid 5 600 v/min. Max vridmoment 243 Nm vid 2 000–5 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT) med möjlighet till sju elektroniska steg. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 200 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/60 R18.

STYRNING: Elektriskt servo. Vändcirkel 11,9 m. 2,3 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: CR-V finns med framhjulsdrift och manuell växellåda från 260 900 kronor. Toppversionen Executive kostar från 403 500 kronor.

KIA SPORTAGE 2,0 CDTI MHEV GT-LINE

TILLVERKNINGSLAND: Slovakien.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig diesel, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 16,0. Borrning/slag 84,0/90,0, cylindervolym 1 995 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 1 750 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 245/45 R19.

STYRNING: Elektriskt servo. Vändcirkel 11,0 m. 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 201 km/tim Acceleration 0–100 km/tim 9,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Sportage finns med manuell växellåda och bensinmotor från 289 900 kronor. Billigaste dieselalternativet börjar på 304 900 kronor. Testbilen är den mest välutrustade versionen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.