Bild
Nästa artikel

Testvärden: Duster, XV & T-Roc (2018)

Nybilstest

Hur bra koll har du på Dacia Duster, Subaru XV och Volkswagen T-Roc? Här jämför vi bilarna med fokus på bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Dacias pekskärm är i stora drag bekant från en del Renaultmodeller. Lätt att sköta, med ganska liten men ändå tydlig grafik. Navigator är standard i Premiumversionen.
Subaru har ett avancerat system som är standard i XV Summit. Det kan ta lite tid att lära sig till fullo men ger rikliga möjligheter och har klar grafik. Bra knappar.
I T-Roc, liksom i många andra VW-modeller, finns en nyutvecklad skärm med enkel skötsel och bra blandning av pekfunktioner och knappar. Mycket bra grafik.
I Dacia är det nästan farligt enkelt att slå på/av krockkudden.
I VW blir stolen en bältad människa när människan i stolen bältats.

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

DACIA
Dusters dörrar, baklucka och motorhuv är av stålplåt och har bra tätningar av skarvar. Invändig behandling i dörrar, baklucka och motorhuv. Plastlister täcker skärmkanter och trösklar, därmed risk för smuts- och fuktsamling som kan leda till rost. Ingen blästringsrisk längs karossidorna. Underredet är fritt från smuts- och fuktsamlande täckskivor, tanken av plast fäst i bottenplattan. Skärmkanterna bak samlar inte smuts. Plastinnerskärmar, dock bara ”halva” bak. Fuktsamlande ljudisolering vid vindrutestolpar (bild 1). Skarvar under bilen är tätade, slitskyddet är bra. Bra, nedåtvänd tröskelskarv, trösklar med invändig behandling. Rostskyddsgaranti: 6 år.


SUBARU
Nya XV har grundkaross, dörrar och baklucka av stålplåt. Motorhuven är av aluminium. Dörrar och baklucka har bra tätningar av skarvar men det saknas invändig behandling i såväl dörrar som baklucka. Plastlister täcker skärmkanter och trösklar, därmed risk för smuts- och fuktsamling som kan leda till rost. Stänklappar saknas, men det finns ingen blästringsrisk längs karossidorna. Underredet täcks av stora plastskivor, tanken av plast hålls med stålband. Skärmkanterna bak samlar inte smuts. Filtinnerskärmar bak, av plast fram. De flesta skarvar under bilen är tätade men slitskyddet är dåligt (bild 2). Balkarna är knappt alls behandlade inuti. Rostskyddsgaranti: 12


VOLKSWAGEN
T-Rocs alla karossdetaljer är av stålplåt. Alla skarvar i motorhuv, baklucka och dörrar har välgjorda tätningar. Invändig skyddsbehandling saknas dock i motorhuv och baklucka. Innerskärmar av plast fram och bak. Underredet täcks av stora plastsköldar. Under dem och under innerskärmarna saknas slitskydd helt (bild 3), i övrigt finns ett gott slitskydd och väl tätade skarvar. Trösklarna har nedåtvänd skarv som tätats ordentligt. Balkarna under bilen har noggrann invändig behandling och de bakre hjulhuskanterna är utformade för att inte samla fukt och smuts. Hjulupphängningar av vanligt stål, stänklappar fram. Rostskyddsgaranti: 12

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Dacia Duster 1,2 TCe 4x4 Prestige

TILLVERKNINGSLAND: Rumänien.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 9,5. Cylindervolym 1 197 cm3. Borrning/slag 72,2/73,1 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 125 hk (92 kW) vid 5 300 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 2 300 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 500.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R17.

STYRNING: Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 10,1 m, 3,2 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Manuell p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 179 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
11,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Två 115 hk bensin, 99 900–129 900 kronor,

Subaru XV 2,oi Summit

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: 4-cylindrig boxer. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 12,5. Cylindervolym 1 995 cm3. Borrning/slag 84/90 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 196 Nm vid 4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda med sju förprogrammerade lägen. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 800.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,8 m, 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 194 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
10,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,6 Base 244 900 kronor, 1,6 Ridge 279 900 kr, 2,0 Active 289 900 kr, 2,0 Ridge 299 900 kr.

Volkswagen T-Roc GT 2,0 TSI 190 DSG 4motion

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 9,6. Cylindervolym 1 984 cm3. Borrning/slag 82,5/92,8 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 180–6 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 500–4 180 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 900.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R19.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,1 m, 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,2 s (fabiksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1,0 TSI 115 hk, 214 900 kronor, 2,0 TSI 4MOTION 190 hk, 264 900, 2,0 TDI 4MOTION 150 hk 259 900, 2,0 TDI 4MOTION 150 hk DSG 275 400 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.