Bild
Nästa artikel
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)

Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)

Nybilstest
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Menysystemet känns igen från övriga koncernmodeller. Långsamma reaktioner och svårfunna undermenyer 
irriterar.
Menysystemet känns igen från övriga koncernmodeller. Långsamma reaktioner och svårfunna undermenyer irriterar.
Fords tredje generation SYNC är det bäst fun-
gerande systemet här. Tydlig grafik med ”knappar” i tryckvänlig storlek.
Fords tredje generation SYNC är det bäst fun- gerande systemet här. Tydlig grafik med ”knappar” i tryckvänlig storlek.
Ceeds menysystem delas med övriga Kia-familjen. Det har några år på nacken och är inte lika lättanvänt som det i Focus.
Ceeds menysystem delas med övriga Kia-familjen. Det har några år på nacken och är inte lika lättanvänt som det i Focus.
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Citroën har tre separata bakstolar med var sitt Isofixfäste.
Citroën har tre separata bakstolar med var sitt Isofixfäste.
Pilliga barnlås hos Ford. Nyckeln måste tas isär. Elektriska är tillval.
Pilliga barnlås hos Ford. Nyckeln måste tas isär. Elektriska är tillval.
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)
Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

CITROÊN
Berlingo har en huv av aluminium, resten av karossen är stålplåt. Bakluckan saknar invändig behandling och har bara tätning i nederkant. Undertill saknas skyddande plastsköldar. Slitskyddet är bra, men bara fram till bakaxeln. Skarvarna är överlag väl tätade, så också den nedåtvända tröskelskarven. Tanken är av plast medan avgassystemet är av vanlig plåt. Innerskärmar av plast både fram och bak men stänklappar saknas och hög blästringsrisk på skärmkanterna fram (bild 1). Framkanten på skjutdörrarna sticker ut en knapp centimeter och är också ovanligt utsatta för blästring. Tunn lacktjocklek över hela bilen. Nära en etta i betyg.

FORD
Focus kombi liknar halvkombin ur rostskyddssynpunkt. Bakluckan är, precis som huv/dörrar, dåligt tätad i hörnen. Bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks delvis av filtsköldar med klent slitskydd där de inte täcker. De flesta skarvarna undertill är otätade och de nedåtvända tröskellådsskarvarna har bristfällig tätning. Dock bra vaxbehandling inuti vissa balkar, fast inte alla. Största rostfällan är det vätskesugande ljudisoleringsmaterial som monterats
innanför de främre innerskärmarna (bild 2) samt fuktsamlande isoleringskuddar framför framdörrarna. Exemplaret hade dålig karosspassning med hög blästerrisk på dörrkanterna.

KIA
Ceeds rostskydd får godkänt. Karossen är av stålplåt men såväl huv, dörrar och baklucka är invändigt vaxbehandlade. Huv och dörrar har bra tätade hörn och, till skillnad från halvkombin, har SW en bra tätad baklucka. Underredet täcks av stora plastsköldar och i princip alla skarvar är tätade. Dock sparsamt med slitskydd på de delar som inte täcks av sköldarna. Invändig behandling finns i tröskellådor och i de mest utsatta balkarna under bilen. Även motor- och bakvagnsvagga är behandlade inuti. Stänklappar finns både fram och bak, men liksom konkurrenterna har Kia fuktsamlande isoleringskuddar framför framdörrarna.

*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Testvärden: Citroën Berlingo, Ford Focus kombi, Kia Ceed SW (2018)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Citroën Berlingo M 1,2 Puretech 110 sHine XTR

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 1 199 cm3. Borrning/slaglängd 75/90,5. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 110 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 500 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben, fram. Halvstel torsionsaxel bak.

HJUL: 205/60 R16 på 6,5 tum bred fälg.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Rattvarv 2,9. Vändcirkel 10,8 m.

BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Elektronisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,8 (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Utrustningsnivåerna Live och Feel. Från 229 900 kr. Diesel: 1,5 BlueHDI med 110–130 hk. Från 259 900 kr.

Ford Focus Kombi 1,5 Ecoboost 150 aut ST-Line

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylinderavstängning. Cylindervolym 1 497 cm3. Borrning/slaglängd 84/90. Kompression 11:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 150 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 600 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning. Åtta stegad automat (sexväxlad manuell std). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 1 900 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben, fram. Multilänk bak.

HJUL: 215/50 R 17 på 7 tum bred fälg med ST-Line. Standard: 205/60 R 16 på 6,5 tum bred fälg.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. 2,5 rattvarv. Vändcirkel 11,0 m.

BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Elektronisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 1,0 100–125 hk, 1,5 182 hk. Från 193 900 kr. Diesel: 1,5 TDCI 95–120 hk. Från 213 900 kr.

Kia Ceed SW 1,4 T-GDI 140 DCT Advanced Plus

TILLVERKNINGSLAND: Slovakien.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym  1 353 cm3. Borrning/slaglängd 71,6/84. Kompression 10:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 140 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sjustegad automat med dubbelkoppling (sexväxlad manuell std). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 200 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben, fram. Multilänk bak.

HJUL: 225/45 R 17 på 7 tum bred fälg.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. 2,6 rattvarv. Vändcirkel 10,6 m.

BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Manuell p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 1,0 T-GDI 120 hk, 190 300 kr. Diesel: 1,6 CRDI 136 hk. Från 234 900 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.