Bild
Nästa artikel
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Nybilstest

Nyfiken på BMW 5-serien, Mercedes E-klass eller Volvo V90? Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Ordning och reda bland menyerna i BMW gör att de rikliga funktionerna är lätta att hantera. Möjligheten att styra med fingergester ”i luften” är bilen ensam om.
Ordning och reda bland menyerna i BMW gör att de rikliga funktionerna är lätta att hantera. Möjligheten att styra med fingergester ”i luften” är bilen ensam om.
Två stora skärmar ger många valmöjligheter i E-klass. Överlag enkel skötsel via mittkonsolens knappar eller med touchreglage på ratten. Reflexer stör helheten.
Två stora skärmar ger många valmöjligheter i E-klass. Överlag enkel skötsel via mittkonsolens knappar eller med touchreglage på ratten. Reflexer stör helheten.
Nästan alla funktioner är samlade i pekskärmen. Efter tillvänjning fungerar systemet mycket bra. Reaktionstiden mellan ”input” och verkställighet är kort.
Nästan alla funktioner är samlade i pekskärmen. Efter tillvänjning fungerar systemet mycket bra. Reaktionstiden mellan ”input” och verkställighet är kort.
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
I BMW är symbolerna för bältespåminnelsen väldigt små men tydliga.
I BMW är symbolerna för bältespåminnelsen väldigt små men tydliga.
I volvo kopplas passagerarkrockkudden i/ur med ett enkelt vred.
I volvo kopplas passagerarkrockkudden i/ur med ett enkelt vred.
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

BMW
Nya 5-serien är mycket påkostat byggd. Såväl huv, framskärmar, dörrar som baklucka är av aluminium. Samma material har använts i inre delen av hjulhusen och fjäderbens-
infästningarna fram, liksom i en mängd chassikomponenter. Bland annat är hela framvagnen, inklusive motorvaggan (bild 1), av aluminium och samma sak gäller bakvagnen, utom de undre bärarmarna. En välgjord inre behandling finns i dörrarna och i alla balkar och hålrum under bilen. Avgassystemet är till stor del rostfritt och under de plastsköldar som täcker större delen av underredet finns ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är dessutom ordentligt tätade. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MERCEDES
Senaste E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare modellen. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som backlucka av aluminium. I den nya är dörrarna av stålplåt, men de är ordentligt limmade och invändigt behandlade. Behandling finns i alla balkar och hålrum under bilen. Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är tätade, även i de nedåtvända tröskellådorna. Länk-armar, motorvagga och många andra chassidetaljer är av aluminium och avgassystemet är rostfritt. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast (bild 2). Rostskyddsgaranti: 30 år.


VOLVO
V90 har länkarmar och fjäderbensholkar av aluminium. Samma material används i framskärmar och motorhuv, resten av karossen är av stål, förutom bakluckan som är av plast. Invändig behandling saknas i huven, vars plåtomvikningar inte heller är limmade. Dörrar och baklucka är behandlade inuti, men bakdörrarna är bara delvis limmade. Skärmkanterna bak är bra, men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen (bild 3). Under bilen finns otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

BMW 520d Touring

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,5. Cylindervolym 1 995 cm3. Borrning/slag 84/90 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 600.

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben och skruvfjädring, triangellänk, undre tvärlänkar. Bak luftfjädring och multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 12,2 m. 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,8 s (fabiksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 184 till 340 hk. Grundpriser från 421 900 kr (520d) till 603 400 kr (540d xDrive).

Mercedes-Benz 220 d Kombi SE Ed.

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,5. Cylindervolym 1 950 cm3. Borrning/slag 82/92,3 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 194 hk (143 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600–2 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, nioväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 300.

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben och skruvfjädring, längs- och tvärgående länkar. Bak luftfjädring och multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/55 R17.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,6 m. 2,3 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 612 hk. Grundpris från 394 900 (E 200) till 1 233 900 kr (E 63 S 4MATIC+).

Volvo V90 D4 R Design

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 15,8. Cylindervolym 1 969 cm3. Borrning/slag 82/93,2 mm

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 700.

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben och skruvfjädring, dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel, tvärgående bladfjäder.   

HJUL: Fälgbredd 8 tum. Däck 245/45 R18.

sTYRNING: Kuggstång, elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,4 m. 2,8 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 407 hk. Grundpris från 324 000 (D3 Kinetic) till 656 900 kr (T8 AWD Inscription).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.