Bild
Nästa artikel
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)

Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)

Nybilstest

Volvo bäst i testgruppen! Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Volvo S90, BMW 5-serie och Mercedes E-klass.

Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
BMW:s mediesystem är testets mest kompletta. Det kan dessutom styras på en rad olika sätt. Från ratten, med fingergester (!) och  via pekskärmen eller iDrive-vredet
BMW:s mediesystem är testets mest kompletta. Det kan dessutom styras på en rad olika sätt. Från ratten, med fingergester (!) och via pekskärmen eller iDrive-vredet
Mercedes har testets största medieskärm(ar). Systemet är både innehållsrikt och smidigt att sköta, antingen via mittkonsolens reglage eller rattens touch-knappar.
Mercedes har testets största medieskärm(ar). Systemet är både innehållsrikt och smidigt att sköta, antingen via mittkonsolens reglage eller rattens touch-knappar.
I Volvon hanteras nästan alla vitala funktioner och inställningar via den stora pekskärmen. Systemet kan mycket, men kräver viss tillvänjning för att fungera smidigt.
I Volvon hanteras nästan alla vitala funktioner och inställningar via den stora pekskärmen. Systemet kan mycket, men kräver viss tillvänjning för att fungera smidigt.
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Bara volvo har särskilda förankringsöglor för barnstolar.
Bara volvo har särskilda förankringsöglor för barnstolar.
Bakre bältespåminnarna i BMW är små, men hyfsat tydliga.
Bakre bältespåminnarna i BMW är små, men hyfsat tydliga.
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)
Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

BMW
Nya 5-serien är mycket påkostat byggd. Såväl huv, framskärmar, dörrar som baklucka är av aluminium. Samma material har använts i inre delen av hjulhusen och fjäderbens-
infästningarna fram, liksom i en mängd chassikomponenter. Bland annat är hela framvagnen, inklusive motorvaggan (bild 1), av aluminium och samma sak gäller bakvagnen, utom de undre bärarmarna. En välgjord inre behandling finns i dörrarna och i alla balkar och hålrum under bilen. Avgassystemet är till stor del rostfritt och under de plastsköldar som täcker större delen av underredet finns ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är dessutom bra tätade. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MERCEDES
Nya E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare modellen. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som backlucka av aluminium. I den nya bilen är dörrarna av stålplåt, men de är bra limmade och invändigt behandlade. Behandling finns också i alla balkar och hålrum under bilen. Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är bra tätade, även i de nedåtvända tröskellådorna. Länk-armar, motorvagga och många andra chassidetaljer är av aluminium och avgassystemet är rostfritt. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast (bild 2). Rostskyddsgaranti: 30 år.

VOLVO
S90 har länkarmar och fjäderbensholkar av aluminium. Samma material används i framskärmar och motorhuv, resten av karossen är av stål. Invändig behandling saknas i huven, vars plåtomvikningar inte heller är limmade. Dörrar och baklucka är behandlade inuti, men bakdörrarna är bara delvis limmade. Skärmkanterna bak är bra, men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen (bild 3). Även under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar dessutom nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testvärden: BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo S90 (2017)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

BMW 520d aut. M Sport

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabla ventiltider och stopp/startsystem. Cylindervolym 1 995 cm3. Borrning/slag 83 x 92,4 mm. Kompression 16,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrivning, åttastegad automatlåda (Steptronic). Varvtal 110 km/tim på högsta växeln 1 600.

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben, triangellänk, undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel. Skruvfjädring, krängningshämmare.

HJUL: 245/45 R18 på åtta tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 12,2 m. 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 233 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s (fabiksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 190 till 340 hk. Grundpriser från 377 000 kr (520d) till 534 000 kr (540i XDrive).

Mercedes-Benz 220d SE Edition

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabla ventiltider och stopp/startsystem. Cylindervolym 1 950 cm3. Borrning/slag 82 x 92,3 mm. Kompression 15,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 194 hk (143 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600–2 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrivning, niostegad automatlåda (9G-Tronic). Varvtal 110 km/tim på högsta växeln 1 300.

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben med längs- och tvärgående länkar. Bak multilänkaxel. Skruvfjädring, krängningshämmare.

HJUL: 225/55 R17 på 7,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,6 m. 2,3 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 612 hk. Grundpriser från 394 900 (E 200) till 1 215 900 kr (AMG E 63 S 4Matic).

Volvo S90 D4 Business Plus

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabla ventiltider och stopp/startsystem. Cylindervolym 1 969 cm3. Borrning/slag 82 x 93,2 mm. Kompression 15,8:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, åttastegad automatlåda (Geartronic). Varvtal 110 km/tim på högsta växeln 1 750.

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel. Skruvfjädring fram, tvärgående bladfjäder bak.   

HJUL: 245/45 R18 på åtta tum breda fälgar.

sTYRNING: Kuggstång med elmekanisk fartkännande servo. Vändcirkel 11,4 m. 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 407 hk. Grundpriser från 344 000 (D3 Momentum) till 688 500 kr (T8 AWD Inscription).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.