Bild
Nästa artikel
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90.

Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Audi har ett lättmanövrerat infotainment via sitt MMI-vred och snabbknappar, dock aningen skymda. Mot tillägg skrivplatta/snabbval för radiostationer.
Audi har ett lättmanövrerat infotainment via sitt MMI-vred och snabbknappar, dock aningen skymda. Mot tillägg skrivplatta/snabbval för radiostationer.
Testbilen var extrautrustad med Widescreen Cockpit, pekplatta, vindrutedisplay och Command online navigation. Det ger många möjligheter att få information.
Testbilen var extrautrustad med Widescreen Cockpit, pekplatta, vindrutedisplay och Command online navigation. Det ger många möjligheter att få information.
Volvos display  känns bekant att hantera. Åsikterna går isär, men man lär sig snart hur den ska hanteras. Kanske fler snabbsymboler nedtill kunde underlätta?
Volvos display känns bekant att hantera. Åsikterna går isär, men man lär sig snart hur den ska hanteras. Kanske fler snabbsymboler nedtill kunde underlätta?
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Audi, Mercedes och Volvo har bältesindikering för alla platser.
Audi, Mercedes och Volvo har bältesindikering för alla platser.
Elektriskt barnlås är standard i Audi – finns mot tillägg i Volvo.
Elektriskt barnlås är standard i Audi – finns mot tillägg i Volvo.
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)
Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

AUDI
Audi har kostat på A6 en kaross som till stora delar består av rosthärdigt aluminium. Det gäller såväl motorhuv, framskärmar som dörrar och baklucka (bild 1). Hjulupphängningarna fram och bak är också av aluminium, liksom en hel del andra chassidetaljer. Bakre ljuddämpare är av rostfritt stål. Plus blir det även för att alla balkar under bilen är invändigt behandlade och för att huv, dörrar och baklucka har välgjorda limtätningar. Mindre bra är att flera av skarvarna under bilen är otätade och att slitskyddet inte håller högsta klass. Dessutom saknas vaxbehandling innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet. Rostskyddsgaranti: 12 år.

MERCEDES
All-Terrain har en hel del detaljer av aluminium, länkarmar fram och bak, motorvagga, bakre differential, fjäderholkar fram, bärarmar, motorhuv, baklucka samt framskärmar. Dörrarna och karossen i övrigt är av stålplåt. Dörrarna är skyddade inuti. Undersidan är täckt av stora plastsköldar. Tröskelskarvar är nedåtvända men bra tätade, liksom skarvarna i bottenplattan. Under plastsköldarna finns nästan inget slitskydd alls. Behandlingen i balkar och hålrum är ojämn. Dörrar, huv och baklucka är bra tätade. Nästan hela avgassystemet är tillverkat av rostfritt stål. Innerskärmar fram av hårdplast, bak i plastfilt. Bakre delen av underredet är av plast (bild 2). Rostskyddsgaranti: 30 år.

VOLVO
Cross Country har samma rostskydd som vanliga V90 – baklucka av plast, länkarmar, fjäderbenstorn, framskärmar och huv av aluminium. Övrig kaross av stålplåt. Huv och baklucka saknar invändig behandling och limtätade skarvar. Dörrar är behandlade inuti men bakdörrar har bara delvis tätade skarvar. Bra bakre skärmkanter, men på sikt utgör de otätade skarvarna under filtinnerskärmarna baktill en rostrisk (bild  3). Undertill finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Balkar och hålrum saknar nästan helt invändig rostskyddsbehandling och slitskydd finns bara i plattans yttre kanter. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testvärden: Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo V90 (2017)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.