Bild
Nästa artikel
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)

Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning hos Audi A6, BMW 5-serie och Volvo S90.

Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Audis nya system med dubbla skärmar är genomtänkt och har tryckkänslighet som kan justeras. Den nedre kan dessutom användas som skrivplatta.
Audis nya system med dubbla skärmar är genomtänkt och har tryckkänslighet som kan justeras. Den nedre kan dessutom användas som skrivplatta.
BMW kan manövreras på fyra sätt: röst, gester, pek och med iDrive-vredet. Mycket tydlig grafik med informativ vägledning vidare från den funktion man befinner sig i.
BMW kan manövreras på fyra sätt: röst, gester, pek och med iDrive-vredet. Mycket tydlig grafik med informativ vägledning vidare från den funktion man befinner sig i.
I Volvo samlas nästan alla funktioner i den på högkant stående skärmen. Kräver viss tillvänjning men fungerar helt okej. Helheten ser billigare ut än i de tyskarna bilarna.
I Volvo samlas nästan alla funktioner i den på högkant stående skärmen. Kräver viss tillvänjning men fungerar helt okej. Helheten ser billigare ut än i de tyskarna bilarna.
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)
Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Audi

Mycket välbyggd från rostskyddssynpunkt. Motorhuv, framskärmar, dörrar, baklucka och flera detaljer i underredet är av aluminium. Samma material finns i hjulupphängningar, länkarmar, fjädertorn fram och i motor- och bakaxelvagga. Innerskärmar fram/bak av filtmaterial. Sidotrösklarna har nedåtvänd skarv som dock är väl tätad. Bra bakre skärmkanter med bra tätning. Underredet täcks av plastsköldar. Alla hålrum under bilen har väl utförd behandling, nästan alla skarvar är väl tätade. Stänklappar fram saknas men framskärmarnas kanter täcks av blästringsskydd (bild 1). Något ojämn dörrpassning på testbilen medför viss blästringsrisk. Rostskyddsgaranti: 12.

BMW

Senaste 5-serien är mycket påkostat byggd. Såväl huv, framskärmar, dörrar som baklucka är av aluminium. Samma material har använts i inre delen av hjulhusen och fjäderbensinfästningarna fram, liksom i en mängd chassikomponenter. Bland annat är hela framvagnen, inklusive motorvaggan (bild 2), av aluminium och samma sak gäller bakvagnen, utom de undre bärarmarna. En välgjord inre behandling finns i dörrarna och i alla balkar och hålrum under bilen. Avgassystemet är till stor del rostfritt och under de plastsköldar som täcker större delen av underredet finns ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är dessutom bra tätade. Rostskyddsgaranti: 12.

Volvo

S90 har länkarmar och fjäderbensholkar av aluminium. Samma material används i framskärmar och motorhuv, resten av karossens delar  är av stål. Dörrar och baklucka är ordentligt behandlade inuti, men bakdörrarnas skarvar är bara delvis limmade. De bakre skärmkanterna har ett bra utförande, men de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen är en rostrisk på sikt (bild 3). Även under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar och olika hålrum saknar dessutom nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna. Rostskyddsgaranti: 12.

Testvärden: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 (2018)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Audi A6 50 TDI Quattro Proline Sport

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad sexcylind-rig V-diesel med direktinsprutning och turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 16,0. Borrning/slag 83/91,4 mm, volym 2 967 cm3.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 286 hk (210 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 620 Nm vid 2 250–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 400.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring och krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.   

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,1 m (m. fyrhjulsstyrning), 2,4 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: A6 sedan 55 TFSI 340 quattro Proline Edition Sport, 532 200 kronor. Tillägg för Avant: 17 000 kr.

BMW 540d xDrive

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad sexcylind-rig rak direktinsprutad dubbelturbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 16,5. Borrning/slag 84/90 mm, volym 2 993 cm3.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 320 hk (235 kW) vid 4 400 v/min. Max vridmoment 680 Nm vid 1 750–2 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 400.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.   

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 12,2 m, 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 184 till 400 hk. Grundpriser från 411 000 kr (520i) till 803 000 kr (M550d xDrive). Tillägg Touring: 18 900 kronor.

Volvo S90 D5 AWD inscription

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak direktinsprutad turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 15,8. Borrning/slag 82/93,2 mm, volym 1 969 cm3.   

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 235 hk (173 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 480 Nm vid 1 750–2 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 500.

HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel. Skruvfjädring fram, luftfjädring bak.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.   

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,8 m, 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 150 till 320 hk. Grundpriser från 344 000 kr (D3e Momentum) till 688 500 kr (T8 Inscription). Tillägg V90 skiftar efter variant.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.